W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Errors’

NYTimes ignores senior former AP journalists seeking correction on ‘napalm girl’ context

In Debunking, New York Times, Photographs on August 17, 2012 at 10:35 am

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The New York Times has ignored written requests by two senior former Associated Press journalists seeking the correction of an unambiguous error published in a Times obituary three months ago.

The journalists are Richard Pyle, a Vietnam War correspondent for nearly five years and the news agency’s Saigon bureau chief from 1970-73, and Hal Buell, a retired AP vice president who for years directed the agency’s photo service.

At issue is the Times’  mischaracterization of the attack that gave rise to one of the Vietnam War’s most memorable photographs — the “napalm girl” image of June 1972.

Update: The Times publishes a sort-of correction.

The centerpiece of the photograph, taken by AP photographer Nick Ut, shows a naked child, screaming in pain as she fled an aerial napalm attack near a village in South Vietnam.

In an obituary published in May about Horst Faas — an award-winning AP photographer and editor who helped make sure Ut’s photograph moved across the agency’s wires — the Times described the image as “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes: a group of terror-stricken children fleeing the scene, a girl in the middle of the group screaming and naked, her clothes incinerated by burning napalm.”

But as I pointed out in an email sent to the Times soon after the obituary was published, the aircraft that dropped the napalm wasn’t American; it was South Vietnamese.

The newspaper’s assistant obituary editor, Peter Keepnews, replied to me on May 22, stating in an email:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

As if the aircraft’s manufacturer were a crucial element in the napalm strike by the South Vietnamese.

I wrote about the Times’ error — and Keepnews’ illogical response — in a post in early June at Media Myth Alert.

Quite independently of my efforts, Pyle and Buell also called the Times’ attention to the error about the napalm attack.

Their requests for a correction have been ignored, Pyle said.

Pyle shared the contents of a letter he sent by email to the Times in mid-June, in which he noted that the Faas obituary “included a serious error, asserting … that the napalm bombs were dropped by U.S. aircraft.  In fact the planes were A-1 Skyraiders of the South Vietnamese Air Force (VNAF), supporting a ground operation by South Vietnamese troops, in which there was no U.S. involvement.”

Pyle, a correspondent for AP from 1960 until retiring in 2009, also wrote that he was “dismayed to see the inclusion of an error that had first cropped up in a report about Nick Ut’s photo more than a decade ago, and which has required correction on several occasions since.

“It’s a classic example of how an error in print can be ‘killed’ repeatedly but never die.”

In a joint letter sent by email to the Times on July 22 and subsequently shared with me, Pyle and Buell reiterated that the error, if left uncorrected, may harden into wide acceptance.

They wrote:

“Our larger concern, beyond amending the immediate record, is that if left standing, this error will be repeated in future by the Times and any publications that might rely on it as a source, in effect causing a significant piece of misinformation to be cast in journalistic stone.”

They pointed out that they had separately sent letters by email to the Times but those letters “were simply ignored.” (The Times has not replied to an email I sent Wednesday, seeking comment about this matter.)

In their letter, Pyle and Buell also noted the Times’ earnest efforts to correct even minor errors and trivial lapses that creep into its columns, stating:

“Given the Times’ demonstrated commitment to correcting middle initials, transposed letters and other Lilliputian errata, it shouldn’t be asking too much for it to repair a factual error of greater magnitude.

“By clarifying this for the current record, you can also assure that it won’t be mindlessly recycled in future references to one of the Vietnam’s war’s most oft-published photo images.”

“Napalm girl” won the Pulitzer Prize in 1973 for spot news photography.

(Full disclosure: I reported from Europe and West Africa for the Associated Press in the early 1980s but have never met Pyle or Buell.)

The Times’reluctance to address and correct this error evokes a couple of telling observations offered by media critic Jack Shafer, in a column for Slate in 2004.

Shafer wrote: “The rotten truth is that media organizations are better at correcting trivial errors of fact — proper spellings of last names, for example — than they are at fixing a botched story.”

He further stated:

“Individual journalists are a lot like doctors, lawyers, and pilots in that they hate to admit they were wrong no matter what the facts are.”

The Times’ unwillingness to acknowledge and correct its error about the context of the “napalm girl” image also brings to mind a sanctimonious pledge last year by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller.

He declared in a column in March 2011 that at the Times, “[w]e put a higher premium on accuracy than on speed or sensation. When we report information, we look hard to see if it stands up to scrutiny.”

Keller further declared that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

That sure sounds good. Admirable, even.

But in fulfilling those high-sounding virtues, the Times fails utterly, at least in this case. And it is arrogant and dismissive in its failure.


Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

Recent or related:

When we err, we correct: Still waiting, Bill Keller

In Debunking, Media myths, New York Times on March 27, 2011 at 7:06 am


Bill Keller, executive editor of the New York Times, offers a smug and  sanctimonious commentary today, asserting that the newspaper strives “to be impartial” and corrects its errors “as quickly and forthrightly as possible.”

Whether the Times is impartial open to serious debate. What interests Media Myth Alert is Keller’s claim that the Times strives for promptness in correcting errors — even to the point of seeming a bit absurd in doing so.

Keller wrote that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible. Connoisseurs of penitence find The Times a bottomless source of amusement. (An actual correction: ‘An article in The Times Magazine last Sunday about Ivana Trump and her spending habits misstated the number of bras she buys. It is two dozen black, two dozen beige and two dozen white, not two thousand of each.’)”

But the policy of publishing a prompt and forthright correction certainly hasn’t been followed in the matter of a correction the Times flubbed two months ago — a lapse that I brought to the attention of the newspaper and its public editor, or ombudsman.

Granted, correcting a correction can be complicated and muddy.

But still: If the policy is to “correct ourselves as quickly and forthrightly as possible,” then there’s no reason for the newspaper not to have addressed by now a correction that it so clearly flubbed.

Joseph Welch

The correction in question was published January 23, 2011; in it, the Times sought to set straight its mistake in a “Week in Review” article of the week before, which referred to the dramatic exchange at during a Senate hearing in 1954, in which the lawyer Joseph N. Welch skewered Senator Joseph McCarthy and his communists-in-government witch-hunt by declaring:

“Have you no sense of decency, sir? At long last, have you left no sense of decency?”

The Times sought to set straight the context and circumstances of Welch’s memorable remarks, which came during the so-called Army-McCarthy hearings. The Times stated in its correction:

“Senator McCarthy was serving on the committee investigating suspected Communist infiltration of the Army; he was not at the hearings to testify.”

Which was incorrect on two counts, as I pointed out.

McCarthy wasn’t serving on that Senate panel (which in fact was a subcommittee — a temporary subcommittee of the Senate permanent subcommittee on investigations). And McCarthy was at the hearing to testify.

As I wrote in calling attention to the flubbed correction:

“Had the Times consulted its back issues, it would have found that not long after Welch’s pointed questions about McCarthy’s ‘sense of decency,’ the senator was sworn in as a witness.”

According to hearing excerpts the Times published at the time, McCarthy said upon being sworn in:

“Well, I’ve got a good hog-calling voice, Mr. Chairman. I think I can speak loudly enough so that the mikes will pick it up.”

To date, the Times has not corrected its flubbed correction.

So why does it matter? After all, 1954 was a long time ago.

It matters because the Army-McCarthy hearings were an important moment in Cold War America. A newspaper as important — and self-important — as the Times should be expected to get straight the details about a memorable and dramatic occasion.

It also matters because of Keller’s smug assurance that the Times corrects its errors “as quickly and forthrightly as possible.”

Surely, if the Times deigns it important to set the record straight about Ivana Trump’s bras, it ought to fix its flawed correction about the Army-McCarthy hearings.


Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

Recent and related:

%d bloggers like this: