W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Journalism’

Our incurious press

In Error, New York Times, Newspapers, Scandal, Washington Post on November 29, 2020 at 8:45 pm

“The press has had little to say about most of the strange details of the election — except, that is, to ridicule all efforts to discuss them. This animus appeared soon after [Election Day], in a spate of caustic articles dismissing any critical discussion of the outcome as crazed speculation: ‘Election paranoia surfaces: Conspiracy theorists call results rigged,’ chuckled the Baltimore Sun on November 5. ‘Internet Buzz on Vote Fraud Is Dismissed,’ proclaimed the Boston Globe on November 10. … The New York Times weighed in with ‘Vote Fraud Theories, Spread by Blogs, Are Quickly Buried.'”

That passage was not addressing the oddities and suspicions of fraud in this month’s election between President Donald Trump and former Vice President Joe Biden.

No, the passage is from a cover story in Harper’s magazine published 15 years ago, about suspicions of fraud in the 2004 presidential election, in which George W. Bush won a second term by narrowly defeating John Kerry.

Harper’s cover, August 2005

The Harper’s article assailed mainstream corporate media for their decidedly incurious response to “the strange details of the election” in 2004. Then, as now, the news media were eager to ridicule, reject, and ignore rather than to demonstrate curiosity and investigate.

Read these day, the Harper’s article is striking in its relevance:

“It was as if they were reporting from inside a forest fire without acknowledging the fire, except to keep insisting that there was no fire.”

Suspicions in 2004 centered around voting glitches and irregularities in Ohio, where the election turned. Impetus for believing the outcome was tainted came from exit poll results which were circulated widely on Election Day and indicated that Kerry was bound for victory. The exit polls were in error, but gave rise nonetheless to speculation that were accurate but the election had been corrupted by widespread vote-tampering.

As I write in my latest book, Lost in a Gallup: Polling Failure in U.S. Presidential Elections, “exit polls became the scaffolding for claims and suspicions — never proven — that the election had been stolen from Kerry, that the exit polls were accurate but fraud had altered the results in key states such as Ohio. … Suspicions about vote fraud and corruption … persisted for months.”

Kerry conceded defeat the day after the election, which drained away enthusiasm for investigating fishiness and suspected vote fraud in the election.

If anything, “the strange details of the election” are more widespread, and puzzling, in 2020. Reports of atypical voting patterns, statistical anomalies, and suspicious spikes in vote counts for Biden have emerged in key states such as Georgia, Pennsylvania, Michigan, and Wisconsin.

They merit scrutiny.

But the response of corporate media has been as indifferent and dismissive as it was in 2004. They have been eager to dismiss “the strange details” of the 2020 election as unfounded — without doing much in the way of independent or searching inquiry. “Baseless” has become a favored characterization.

They seem not to realize that the suspicions are sure to persist, clouding the presumed election of Biden, an aged candidate who seldom left his basement during the Fall campaign and whose gaffes and incoherence suggest he may not be up to the job of president.

This is not to say, however, that the allegations and suspicions about the 2020 election are necessarily accurate, or are sufficient to deny Biden the presidency. It is to say they ought to be treated seriously and investigated dispassionately, especially as a large portion of the American public suspects the election was marred by tampering or vote theft.

After all, it’s not as if irregularities and fraud are unheard of in U.S elections.

To be sure, Trump’s legal team has done itself and the American public no favors by presenting exaggerated and unsubstantiated claims about election fraud. Its conduct at a news conference 10 days ago bordered on clownish. Trump’s lawyers have secured few legal victories.

The news media’s scorn and indifference underscore their transformation in recent years, and the change has not been salutary. Leading news outlets have largely given up their decades-old commitment to nominal impartiality and even-handed treatment of the news. In their place is overt partisanship, driven in part by an altered business model that prioritizes digital subscribers. News outlets play to the demands and expectations of their subscribers, not to their advertisers, which once posed a restraint on excessive partisanship in news columns.

It’s not as if corporate media lack the will or interest to investigate suspicions of election fraud. After all, the New York Times and Washington Post shared a Pulitzer Prize for their reporting on vague suspicions that Trump somehow conspired with Russia to win the 2016 presidential election — suspicions that proved exaggerated, over-wrought and, in a word, baseless.

It’s not as if corporate media were chastened by their investigations of the 2016 election that came a cropper. Rather, they are disinclined to do anything that can be seen as bolstering Trump and damaging Biden.

WJC

More from Media Myth Alert:

The shame of the press

In Debunking, Error, Journalism education, Media myths, New York Times, Newspapers, Scandal, War of the Worlds, Washington Post on October 31, 2020 at 11:26 pm

Eighty-two years ago, the front pages of American newspapers told of panic and hysteria which, they said, had swept the country the night before, during, and immediately after a radio dramatization of The War of the Worlds.

The program starred and was directed by 23-year-old Orson Welles who made clever use of simulated news bulletins to tell of waves of attacking Martians wielding deadly heat rays. So vivid and frightening was the program that tens of thousands of Americans were convulsed in panic and driven to hysteria.

Or so the newspapers said on October 31, 1938.

“For an hour, hysterical pandemonium gripped the Nation’s Capital and the Nation itself,” declared the Washington Post, while offering few specifics to support the dramatic claim.

“Thousands of persons in New Jersey and the metropolitan area, as well as all over the nation, were pitched into mass hysteria … by the broadcast,” the New York Herald Tribune asserted. It, too, offered little supporting evidence.

“Hysteria among radio listeners through the nation … resulted from a too realistic radio program … describing a fictitious and devastating visitation of strange men from Mars,” reported the San Francisco Chronicle.

And so it went.

As I described in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, reports of widespread panic and hysteria were wildly exaggerated “and did not occur on anything approaching a nationwide scale.”

Had Americans been convulsed in panic and hysteria that night, the resulting turmoil and mayhem surely would have resulted in deaths, including suicides, and in serious injuries. But nothing of the sort was conclusively linked to the show.

The overheated press accounts were almost entirely anecdotal — and driven by an eagerness to question the reliability and legitimacy of radio, then an upstart rival medium.

There was no nationwide panic that long ago night before Halloween and the day-after coverage was an episode of collective misreporting that contributed to the rise of a tenacious media myth.

Eighty-two years later, much of mainstream corporate news media is indulging in another, even more consequential episode of misconduct that’s defined not by overheated misreporting but by willful blindness on an extraordinary scale.

Corporate media, with few exceptions on the political right, have ignored and declined to pursue allegations of international influence-peddling by the son of Democratic presidential nominee, Joe Biden, so as to shield the flawed and feeble candidate from scrutiny and help him defeat the incumbent they so profoundly loathe.

Their contempt for President Donald Trump runs deep. Corporate media obviously recognize they cannot investigate and publish critical reporting — they cannot do searching journalism — about Biden so close to the November election without jeopardizing his candidacy and boosting Trump’s chances of reelection.

This neglect by corporate media represents an abdication of fundamental journalistic values of detachment, and impartiality. A defining ethos of American journalism that emerged during the second half of the Twentieth Century emphasized even-handed treatment of the news and an avoidance of overt, blatant partisanship.

Rank-and-file journalists tended to regard politicians of both major parties with a mixture of suspicion and mild contempt. It was a kind of “fie on both houses” attitude. Running interference for a politician was considered more than a little unsavory.

Not so much anymore. Not in American corporate media, where an overt partisanship has become not only acceptable but unmistakable.

The suspicions about Biden stem from his son’s efforts to line up lucrative, pay-for-play business arrangements in Ukraine — supposedly without the knowledge of Joe Biden. Reporting in the New York Post in mid-October was based on emails that undercut Biden’s claim of ignorance about the son’s dealings. Notably, the Bidens have not disputed the authenticity of the emails. Nor have they substantively addressed the allegations.

Subsequent reports have suggested Biden’s secret financial involvement in his son’s attempts to arrange a lucrative deal with a Chinese energy company tied to the country’s communist government.

The narratives are detailed, with many dimensions and potential implications — all which make media scrutiny all the more urgent.

But the response largely has been to shun and ignore. Or to block or impede distribution, as Twitter and Facebook did with the New York Post’s mid-October report. Or to dismiss it as so much Russian disinformation. Or scoff that it’s just a distraction. That’s what National Public Radio claimed, in a remarkably obtuse statement by its public editor (or internal critic), Kelly McBride. “We don’t want to waste our time,” she wrote, ” … on stories that are just pure distractions.”

Matt Taibbi, who is perhaps the most searching critic these days of contemporary American media and their failings, noted recently that the “least curious people in the country right now appear to be the credentialed news media, a situation normally unique to tinpot authoritarian societies.”

The inclination to shield Biden may partly stem from the shifting business model for corporate news organizations. The model used to be largely advertising-based, which encouraged news organizations to seek wide audiences by offering what was passably impartial reporting.

With the decline of advertising revenues, the business model has moved toward a digital-subscriber base. As readers pay, they are prone to make clear their preferences, and the news report tilts to reflect their partisan expectations.

Evidence of the tilt was striking enough four years ago, when Liz Spayd, an advocate of even-handedness in reporting, was public editor at the New York Times. She lasted less than a year before the position was dissolved and she was let go.

Spayd, whom I favorably mention in my latest book, Lost in a Gallup: Polling Failure in U.S. Presidential Elections, hadn’t been on the job a month when she wrote this about the Times in July 2016:

“Imagine what would be missed by journalists who felt no pressing need to see the world through others’ eyes. Imagine the stories they might miss, like the groundswell of isolation that propelled a candidate like Donald Trump to his party’s nomination. Imagine a country where the greatest, most powerful newsroom in the free world was viewed not as a voice that speaks to all but as one that has taken sides.

“Or has that already happened?”

It no doubt had. And overt partisanship has become all the more evident in the past four years as the Times and other corporate media pursued such stories as Trump’s conspiring with Russia to steal the 2016 election. It was a bizarre, exaggerated tale that obsessed corporate media for three years before finally coming a cropper.

Corporate media may well protect Biden long enough for the gaffe-prone 77-year-old to gain the presidency. But the shameful exhibition of willful blindness may not end well for corporate media. Their abdication may leave them besmirched. And diminished.

WJC

More from Media Myth Alert:

Woodward’s latest Trump book prompts myth-telling about Watergate

In Debunking, Error, Media myths, Reviews, Washington Post, Watergate myth on September 22, 2020 at 7:24 pm

It was predictable. Inevitable, even.

It was all but certain that news accounts and reviews of Rage, Bob Woodward‘s latest book about Donald Trump and his presidency, would credulously recite the hardy media myth that Woodward’s Watergate reporting brought down Richard Nixon’s corrupt presidency.

Not he: didn’t bring down Nixon

Sure enough, news outlets in the United States and abroad summoned the mythical trope — a trope that even Woodward has tried, occasionally, to dampen as absurd.

An editorial in the Detroit Free Press, for example, described Woodward as “famed for having brought down former President Richard Nixon.”

The New York Post, in reporting last week that Trump found Rage “very boring,” referred to Woodward and his Watergate reporting partner at the Washington Post, Carl Bernstein, and declared they had “brought down the presidency of Richard Nixon.”

The Toronto Sun likewise asserted that the Woodward and Bernstein‘s “1970s Watergate reporting … brought down Richard Nixon.”

The Guardian of London asserted in its review that Nixon was “the president Woodward and Carl Bernstein brought down with their reporting on Watergate nearly a half-century ago.”

Among the more reverential if complex characterizations of Woodward and his Watergate work came the other day from Henry Zeffman, a reviewer for the Times of London, who wrote:

“Woodward is the doyen of Washington’s sober and self-regarding journalistic elite, and I am wary of criticizing someone who has won two Pulitzer prizes and brought down a president.”

The bit about Washington’s “self-regarding journalistic elite” is true enough. And the claim about Woodward having brought down a president seems irresistible, for Zeffman returns to and reiterates that point deeper in his review, calling Woodward “a reporter who felled a president.”

What intrigues Media Myth Alert is not Woodward’s take on Trump but the inclination of journalists to dust off and invoke the mythical effects of Woodward’s Watergate reporting nearly 50 years ago.

And why are they so inclined to embrace so blithely what long ago has been debunked as a media myth?

It’s a question not infrequently considered at Media Myth Alert — a question also taken up in my media-mythbusting book, Getting It Wrong.

As I wrote in Getting It Wrong, the heroic-journalist interpretation of the Watergate scandal — “that the dogged reporting of two young, hungry, and tireless Washington Post journalists, Bob Woodward and Carl Bernstein, brought down Nixon and his corrupt presidency” — is endlessly appealing. The trope offers reassurance to contemporary journalists  that their reporting, too, might one day result in powerful effects.

The trope also represents “ready shorthand,” I noted, for understanding Watergate and its denouement, a proxy for grasping the scandal’s essence while avoiding its forbidding complexity.” Watergate after all was a tangle of lies, deceit, and criminality, and popular understanding of the details has faded considerably since Nixon resigned in August 1974.

Even so, “to explain Watergate through the lens of the heroic journalist,” I wrote, “is to abridge and misunderstand the scandal and to indulge in a particularly beguiling media-driven myth” — one that even Woodward has disputed.

He told an interviewer in 2004:

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

On another occasion, Woodward complained in an interview with the PBS “Frontline” program that “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.

“The Washington Post stories had some part in a chain of events … that were part of a very long and complicated process over many years.”

Woodward was right: simply put, he and Bernstein did not topple Nixon’s corrupt presidency.

And we would do well to take Woodward at his word.

Or the word of Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate. “Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” Graham said in 1997, at the 25th anniversary of Watergate’s seminal crime — the botched breakin at Democratic National Committee headquarters in Washington.

“The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional,” Graham added.

Indeed.

To roll up a scandal of Watergate’s sprawling dimensions, I noted in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, and the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up [of the breakin] and authorizing payments of thousands of dollars in hush money” to the burglars and others convicted in the crime.

WJC

More from Media Myth Alert:

Of Trump’s chances and Mark Twain’s ‘exaggerated’ quip

In 1897, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Quotes on July 20, 2020 at 6:59 am

CNN (really) offered not long ago one of the more coherent recent assessments about the unfolding election campaign between President Donald Trump and former Vice President Joe Biden.

A commentary by two Democratic analysts argued against prematurely dismissing Trump’s chances of winning reelection, despite the polls of July that overwhelmingly are in Biden’s favor.

Twain in 1907

“It seems,” wrote Arick Wierson and Bradley Honan, “that Democrats are all too keen on taking a victory lap before they pass the checkered flag.

“Those declaring Trump politically finished,” they added, “should recall the words attributed to the famous American novelist Mark Twain. As the story goes, Twain’s death was rumored when his cousin fell ill and reporters couldn’t locate him while touring in Europe. Upon learning of his supposed demise, Twain, according to his biographer Albert Bigelow Paine, told a reporter that ‘the report of my death has been grossly exaggerated.‘”

The analysis  is persuasive; but what most interests Media Myth Alert is the remark attributed to Twain, the American humorist and writer of the 19th and 20th centuries whose given name was Samuel L. Clemens.

The quotation itself is exaggerated — as it has been over the years — and is more emphatic than it really was.

What Twain said in an interview in early June 1897 with William Randolph Hearst’s New York Journal was subdued. Flat, even.

“The report of my death,” he simply said, “was an exaggeration.”

The more evocative version that appeared in the CNN commentary is not unusual. Twain’s line often has been presented as “the news of my death has been greatly exaggerated.” Or “grossly exaggerated.” And sometimes the Journal is said to have been the source of the erroneous report, not its prompt and thorough debunking.

As I discussed in my 2006 book, The Year That Defined American Journalism, Twain’s comment was prompted by an article published June 1, 1897, in the New York Herald.

The Herald reported Twain to be “grievously ill and possibly dying. Worse still, we are told that his brilliant intellect is shattered and that he is sorely in need of money.”

Twain at the time was in London, about to cover Queen Victoria’s Diamond Jubilee for Hearst’s Journal. That association allowed the Journal to quickly knock down the Herald‘s story.

In a front-page article published June 2, 1897, beneath the headline, “Mark Twain Amused,” the Journal skewered the Herald‘s account as false and presented Twain’s straightforward “exaggeration” comment.

The Journal’s article, which carried the byline of Frank Marshall White, began this way:

“Mark Twain was undecided whether to be more amused or annoyed when a Journal representative informed him … of he report in New York that he was dying in poverty in London.

“He is living in comfort and even luxury in a handsomely furnished house in a beautiful square in Chelsea with his wife and children, and has only this week finished the narrative of his recent travels ….”

After invoking the remark about the “report of my death was an exaggeration,” White further quoted Twain as saying: “The report of my poverty is harder to deal with.”

Interesting, all that, but why bother with an exaggerated, long-ago quotation?

One reason is that quote-distortion happens often, to Twain and other prominent figures.

As I discussed in a chapter in the second edition of Getting It Wrong, exaggerated or bogus quotes are known to have become full-blown media myths. Consider the Hearstian vow, “You furnish the pictures, and I’ll furnish the war.” For many reasons, the well-known, often-invoked comment is surely apocryphal. Yet it lives on as an presumptive evidence of Hearst’s war-mongering ways in the late 19th century.

Consider, too, the unlikely remark attributed to President Lyndon B. Johnson after Walter Cronkite, the CBS News anchorman, declared in February 1968 that the U.S. war effort in Vietnam was stalemated. “If I’ve lost Cronkite,” the president supposedly uttered in response to Cronkite’s televised comment, “I’ve lost Middle America.” Or something to that effect.

As I pointed out in Getting It Wrong:

“Bogus quotations share many of the defining features of media-driven myths: They tend to be concise and simplistic, easy to remember, fun to retell, tenacious, and often thinly sourced.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Piling on the myths: Claiming ‘energizing’ power for ‘Napalm Girl’ photo

In 'Napalm girl', Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Photographs on May 17, 2020 at 7:25 am

The “Napalm Girl” photograph of the Vietnam War is so raw and exceptional that it must have exerted deep and powerful influences. Or so goes the assumption.

Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The image taken in June 1972 shows a cluster of terrorized children fleeing an errant napalm bombing of their village in what then was South Vietnam. At the photograph’s center is a naked, 9-year-old girl named Kim Phuc, screaming as she ran, her clothes burned away by the fiery tactical weapon.

It’s been said the image was so moving that it helped end the war.

It’s been said to have turned American public opinion against the war.

It’s even been said to have “helped turn public opinion against the use” of flame-throwers as weapons of war (even though flame-throwers did not figure in the aerial attack).

Such claims are the stuff of media myths — far-fetched and implausible, supported by no compelling, contemporaneous evidence.

Now comes the Guardian newspaper of London with the undocumented claim that “Napalm Girl” energized the U.S. antiwar movement.

The Guardian‘s assertion was presented in an online essay posted yesterday that ruminated about the dearth of visceral images from the Covid-19 coronavirus pandemic, which spread from Wuhan, China, late last year or early this, killing nearly 90,000 people in America and more than 300,000 worldwide.

“The 2020 pandemic is memorable not for [images of] coffins piled high but for data modeling and statistics,” the Guardian essay states, adding:

“In any national or global emergency, the media play an outsized role in conveying extreme experiences to those who have no direct contact. The image of Kim Phuc, the ‘napalm girl’ in the Vietnam war, became the recognized representation of the conflict, energizing the peace movement. Covid-19 has yet to be framed by such an image.”

The claim that “Napalm Girl” was the “recognized representation of the conflict” is certainly open to challenge.

The long war in Vietnam War was illuminated by many evocative images, and it is impossible to say which of them can be called the “recognized representation of the conflict.” Other notable images included the Saigon Execution photo of 1968, and the “Burning Monkimage of 1963. And there were many others.

Less ambiguous is the exaggerated nature of the Guardian essay’s claim that “Napalm Girl” energized the peace movement.

That movement was hardly moribund in the United States in 1972.

In a 2005 journal article about the antiwar movement of the early 1970s (see abstract nearby), Joel Lefkowitz included an extensive list of protests that flared in April and May 1972 — before the “Napalm Girl” image was taken on June 8, 1972 by Nick Ut of the Associated Press.

What catalyzed antiwar protests then was not “Napalm Girl” but President Richard Nixon’s order in May 1972 to mine North Vietnamese ports. That decision energized protests across the United States.

On May 10, 1972, for example, the New York Times described a “coast‐to‐coast outburst of demonstrations,” describing them as “the most turbulent since May, 1970, when protests over the United States invasion of Cambodia closed universities across the country.

The following day, the Times discussed how “antiwar protests [had] convulsed cities and college campuses across the country … as demonstrators blocked highways, occupied buildings, and — at night — fought against club‐wielding policemen under clouds of tear gas. The fighting was particularly violent in Gainesville, Fla.; Madison, Wis.; Berkeley, Calif., and Minneapolis.”

Memorable though the photograph was, no contemporaneous evidence suggests that “Napalm Girl” had discernible effects of stoking or “energizing” antiwar protests.

And it’s not as if the photograph was displayed on front pages of newspapers across America. Many did give “Napalm Girl” prominent display, including the Evening Bulletin of Philadelphia (see nearby).

But many other U.S. newspapers that subscribed to Associated Press services — including titles in Dallas, Denver, Detroit, Houston, Los Angeles, Newark, Omaha, and Pittsburgh — did not publish the photograph. A few others placed the image on an inside page.

As I note in my media-mythbusting book, Getting It Wrong: “Reservations about the frontal nudity shown in Napalm Girl no doubt led some U.S. newspapers to decline to publish the photograph prominently, if at all.”

More useful than speculating about why the pandemic has produced no image as evocative as “Napalm Girl” is to consider why mainstream media have been reluctant or disinclined to revisit and evaluate predictions they’ve made about the pandemic and its morbidity.

This disinclination was addressed the other day by Sean Trende of RealClearPolitics, in an essay posted at that popular news-and-polling aggregation site.

“Some [media] ‘feeding frenzies’ have panned out, but many have failed to do so; rather than acknowledging this failure, the press typically moves on,” Trende wrote, noting that “there are dangers to forecasting with incredible certitude, especially with a virus that was detected less than six months ago.”

Revisiting lapses and erroneous projections is an undertaking the news media quite dislike.

Consider how little time they devoted to examining why they got it wrong in anticipating Hillary Clinton’s election in 2016. Or why they got it wrong in anticipating Special Counsel Robert Mueller would find President Donald Trump had colluded with the Kremlin to win the presidency. In that presumptive scandal, staffs of the New York Times and Washington Post shared a Pulitzer Prize  in 2018 — for what Pulitzer jurors called their “deeply sourced, relentlessly reported coverage.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Even in a pandemic, media myths play on

In 'Napalm girl', Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Photographs, Scandal, Television, Watergate myth on April 26, 2020 at 10:33 am

The U.S. news media have scarcely distinguished themselves in reporting the coronavirus pandemic that has killed more than 54,000 Americans since spreading from Wuhan, China, early this year. Criticism abounds about the substance and tone of the media’s reporting.

Not surprisingly, a Gallup poll late last month ranked the media last among American leaders and institutions in their response to the coronavirus.

Watergate myth will never die

Even amid a pandemic, peddling media myths — those prominent stories about and/or by the media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal — has proven irresistible to some news outlets.

Familiar media myths about the presumptive “Cronkite Moment” of 1968, the exaggerated influence of the “Napalm Girl” photograph of 1972, and the hero-journalist trope of the Watergate scandal all have circulated in recent weeks.

Their appearance signals not only how ingrained these myths become in American media; it also suggests an eagerness among journalists to believe their field can project decisive influence.

Take, for example, a lengthy recent article in USA Today about staggering death tolls the country has endured before the coronavirus, in wars, disasters, and terrorist attacks.

The article mentioned the Vietnam War, which claimed 58,000 American lives, and said the conflict “had a notable turning point in the court of public opinion. It happened when CBS anchor Walter Cronkite said in a 1968 broadcast that he believed the war was, at best, a ‘stalemate.’ Weeks later, President Lyndon Johnson sensed he had lost public support and declined to seek reelection.”

No evidence was offered for the “turning point” claim; no evidence was presented for the presumptive link to Johnson’s not running for another term.

On both counts, in fact, the evidence runs the other way.

Cronkite’s editorial statement, delivered in late February 1968, that the Vietnam War was stalemated was hardly a novel interpretation. “Stalemate” had been in circulation for months to characterize the conflict.

As I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, polling by Gallup indicated that the turning point in public opinion came in Fall 1967, about 4 1/2 months before Cronkite’s “stalemate” assessment. By then, and for the first time, a plurality of Americans said it had been a mistake to send U.S. troops to fight in Vietnam.

Other appraisals similarly indicated the turning point came in the second half of 1967.

At the end of that year, for example, Don Oberdorfer, then a national correspondent for the Knight newspapers, described what he called “a time of switching” in Summer and Fall 1967, “when millions of American voters — along with many religious leaders, editorial writers and elected officials — appeared to be changing their views about the war.”

In a very real sense, then, Cronkite’s “stalemate” observation was a matter of his following, rather than leading, American public opinion as it turned against the war.

Additionally, the USA Today article suggested that in Cronkite’s “stalemate” assessment about the war, President Johnson “sensed he had lost public support and declined to seek reelection.” But Johnson did not see the Cronkite report when it aired; the President at the time was at a black-tie birthday party for a political ally, Governor John Connally, in Austin, Texas.

And there’s no certain evidence about when or whether he saw the Cronkite program on videotape at some later date.

Factors other than Cronkite’s program weighed more powerfully in discouraging Johnson from seeking reelection. Notably, he faced a serious internal challenge for the Democratic nomination from Senators Eugene McCarthy and Robert F. Kennedy. The latter entered the race for president after McCarthy’s surprisingly strong showing in the New Hampshire primary on March 12, 1968.

Faced with the prospect of humiliating defeats in primary elections after New Hampshire’s, Johnson quit the race.

The war Vietnam gave rise to other tenacious media myths, especially those associated with the “Napalm Girl” photograph taken in June 1972. The image showed a clutch of children fleeing a napalm strike on Trang Bang, their village in what then was South Vietnam.

Near the center of the photograph was a naked 9-year-old girl, screaming from her wounds.

It is said the photograph was so powerful that it swung U.S. public opinion against the war (in fact, as we’ve seen, it turned years before June 1972) and hastened an end to the conflict (in fact, the war went on till April 1975). Another myth of the “Napalm Girl” image was that it showed the effects of a U.S. aerial attack (also false: a warplane of the South Vietnamese Air Force dropped the napalm).

To that lineup of myth, the National Interest introduced another powerful effect — namely, that  the “Napalm Girl” image “helped turn public opinion against the use” of flame-throwers as weapons of war.

‘Napalm Girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The post, however, offered no evidence of a linkage between the photograph and views about flamethrowers — which did not figure in the aerial attack at Trang Bang.

By email, I asked the editor of the National Interest for elaboration about the claim, saying: “I am interested in evidence such as public opinion polling that demonstrates or points to a linkage.”

I further wrote:

“I ask because I have addressed and disputed other claims about the photograph’s presumed impact — notably that it hastened an end to the Vietnam War, that it turned public opinion against the conflict, and that it showed the effects of a U.S. napalm attack on South Vietnam.”

The email was sent nearly three weeks ago. The editor has never replied.

Then there’s the dominant narrative of Watergate, the ever-enticing notion that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post uncovered evidence that brought down Richard Nixon’s corrupt presidency. It’s a myth that has survived scoffing and rejection by principals at the Post — Woodward among them.

As he told an interviewer in 2004:

To say that the press brought Nixon, that’s horseshit.

In less earthier terms, Katharine Graham, the newspaper’s publisher during the Watergate scandal, insisted the Post did not topple Nixon. “Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” she said in 1997. “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

As I pointed out in Getting It Wrong, credit for bringing down Nixon belongs to the federal investigators, federal judges, federal prosecutors, bipartisan congressional panels, the Supreme Court, and others who investigated the scandal and uncovered evidence of obstruction of justice that led to Nixon’s resignation in August 1974.

Against that tableau, I wrote, “the contributions of Woodward and Bernstein were at best modest, and certainly not decisive.”

And yet, the hero-journalist myth lives on — as suggested the other day in a column by the entertainment critic for the Lincoln Journal Star in Nebraska. The column presented a rundown about the top films with a journalism theme. Atop the critic’s list was All the President’s Men, the cinematic adaptation of Woodward and Bernstein’s eponymous, best-selling book.

It’s the “best newspaper picture ever,” the Journal Star critic wrote, declaring that movie showed how Woodward and Bernstein “ferreted out the Watergate scandal and brought down a president.”

And brought down a president.

Right.

The hero-journalist trope of Watergate knows few bounds. It’s surely one of those media myths that’s never going to die.

WJC

More from Media Myth Alert:

The ‘Cronkite Moment’ of 1968: Remembering why it’s a media myth

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Media myths, Quotes, Television on February 27, 2020 at 7:03 pm

Cronkite in Vietnam, 1968

Fifty-two years ago tonight, CBS News anchorman Walter Cronkite presented a prime-time report about the war in Vietnam and declared in closing that the U.S. military effort was “mired in stalemate” and that negotiations might eventually offer a way out.

It was a tepid analysis, hardly novel. But over the years, Cronkite’s assessment has swelled in importance, taking on the aura of a vital, media-inspired turning point. It is so singularly important in American journalism that it has come to be called the “Cronkite Moment.

In reality it is a moment steeped in media myth.

Notable among the myths of the “Cronkite Moment” is that President Lyndon B. Johnson watched the program and, upon hearing the anchorman’s comment about “stalemate,” snapped off the television and told an aide or aides something to this effect:

“If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.” (Versions vary.)

Cronkite’s remarks supposedly were an epiphany to the president, who realized his war policy was a shambles.

The account of the anchorman’s telling hard truth to power is irresistible to journalists, representing a memorable instance of media influence and power.

But Cronkite’s program on February 27, 1968, hardly had decisive effects. Here’s why (this rundown is adapted from a chapter about the “Cronkite Moment” in my media myth-busting book, Getting It Wrong):

Johnson: Didn’t see Cronkite show

  • Cronkite said nothing about Vietnam that hadn’t been said by leading journalists many times before. By early 1968, “stalemate” was a decidedly unoriginal — and fairly orthodox — way of characterizing the war effort.
  • Cronkite’s remarks were decidedly more temperate than other contemporaneous media assessments about the war. Four days before Cronkite’s program, for example, the Wall Street Journal said in an editorial that the U.S. war effort in Vietnam “may be doomed” and that “everyone had better be prepared for the bitter taste of defeat beyond America’s power to prevent.” Not long after Cronikte’s report, Frank McGee of NBC News declared the war was being lost if judged by the Johnson administration’s definition. Not stalemated. Lost.
  • Johnson did not see the Cronkite program when it aired. He was at a black-tie birthday party in Texas at the time (see photo nearby) and it is unclear whether, or when, he watched it afterward on videotape. The presumed impact of the “Cronkite Moment” rests in its sudden, unexpected, and profound effect on the president: Such an effect would have been absent, or sharply diluted, had Johnson seen the program on videotape at some later date.
  • In the days and weeks afterward, Johnson was conspicuously hawkish in public remarks about the war — as if, in effect, he had brushed aside Cronkite’s downbeat assessment while seeking to rally popular support for the war effort. At one point in March 1968, Johnson called publicly for “a total national effort” to win the war.
  • Until late in his life, Cronkite dismissed the notion that his pronouncement had much effect on Johnson: He considered its impact as akin to that of a straw on the back of a crippled camel. Cronkite invoked such an analogy in his 1997 memoir, A Reporter’s Life.
  • Long before Cronkite’s report, public opinion had begun to shift against the war. Polling data and journalists’ observations indicate that a turning point came in Fall 1967. Indeed, it can be said that Cronkite followed rather than led Americans’ changing views about Vietnam. As Daniel C. Hallin wrote in 1998: “Lyndon Johnson had essentially lost Mr. Average Citizen months before Cronkite’s broadcast.”
  • Johnson’s surprise announcement March 31, 1968, that he would not seek reelection to the presidency pivoted not on what Cronkite had said a month before but on the advice of an informal group of senior advisers, known as the “Wise Men.” The “Wise Men” met at the White House a few days before Johnson’s announcement and, to the president’s surprise, advised disengagement from Vietnam.

It is far easier to embrace the notion that Cronkite’s report 52 years ago altered the equation on Vietnam than it is to dig into its back story and understand it for what it was: A mythical moment of marginal influence in a war that lasted until 1975.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

Taking stock: Top mythbusting posts of 2019

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Spanish-American War, Washington Post, Watergate myth on December 28, 2019 at 7:44 am

Media Myth Alert directed attention in 2019 to the appearance of well-known media-driven myths, those prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here’s a look back at the year’s five top posts at Media Myth Alert which, in late October, marked its 10th anniversary. The Washington Post figured in three of the year’s top posts.

Impeachment hearings prompt media references to heroic-journalist myth of Watergate (posted November 27): It doesn’t take much for journalists to conjure the heroic-journalist myth of Watergate. It’s a trope that’s readily invoked but often too good to check out.

An almost-predictable by-product of the impeachment hearings conducted late in the year by the House of Representatives Intelligence Committee were media references to the myth that the Post’s reporting brought down Richard Nixon’s presidency in the Watergate scandal.

Among the references was that of the Post’s own managing editor, Cameron Barr, who declared in a speech in November at the University of Oxford that “Nixon’s resignation was brought to pass by our coverage of the political scandal known as Watergate.”

Brought to pass?

The phrase means caused to happen, and the Post’s reporting did not cause Nixon’s resignation to happen.

For years, senior staff at the Post dismissed or scoffed at the mythical notion the newspaper’s reporting brought down Nixon. Katharine Graham, the newspaper’s publisher during Watergate, said in 1997, at the 25th anniversary of the scandal’s seminal crime, the burglary at Democratic National Committee headquarters in June 1972:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

When asked about his “brought to pass” remarks at Oxford, Barr replied by parsing his words:

“You’ll note that I didn’t say that The Post brought down Nixon or took Nixon down or got Nixon – those mischaracterizations [sic] my colleagues have rejected and rightly so. As do you.

“I said The Post’s reporting brought it to pass, and my evidence for that is the historical record. We did our jobs as journalists, setting in motion other factors and forces that compelled him to step down.”

Nice try.

Not only did the Post’s reporting not bring to pass Nixon’s resignation, it’s quite a stretch to say that the Post’s reporting set in motion, or even much contributed to, the vastly more important investigations by subpoena-wielding federal authorities who did uncover the evidence that brought to pass Nixon’s resignation.

As Edward Jay Epstein pointed out in his classic essay about the news media and Watergate, “even in publicizing Watergate, the press was only one among a number of institutions at work.”

TV made all the difference in McCarthy’s fall, Watergate? Hardly (posted September 29): The Post’s media columnist, Margaret Sullivan, made sweeping claims in late September that television had “made all the difference in 1954″ in exposing and bringing down the red-baiting senator, Joseph R. McCarthy. She further wrote that during the Senate Watergate hearings in 1973, television had had a “disastrous effect on Richard Nixon’s presidency.”

Such interpretations may reassure journalists, reminding them of their presumed power and influence. Media-driven myths tend to have such an effect. But it’s exceedingly mediacentric to claim television was decisive in McCarthy’s fall or in Watergate’s outcome.

If anything, television was a lagging factor in raising challenges to McCarthy and his communists-in-government witch hunt. As for the Watergate hearings, it wasn’t their televised character that had a “disastrous effect” on Nixon’s presidency; it was what the hearings uncovered that proved decisive.

Sullivan wrote in her column: “The moment of truth for McCarthy … came in televised hearings when a lawyer for the U.S. Army shut down the senator with his damning accusation: ‘Have you no sense of decency, sir? At long last, have you left no sense of decency?’”

That encounter took place June 9, 1954. But it hardly “shut down the senator.”

McCarthy at map; Welch, head in hand

The hearing transcript show that McCarthy was quick to reply to the “no sense of decency” remark by the Army’s chief counsel, Joseph N. Welch. McCarthy then launched into a riff about a communist-linked organization to which a young colleague of Welch had belonged.

Television came late to the McCarthy scourge. For months, even years, before 1954, print journalists such as Drew Pearson, a nationally syndicated columnist, and Richard Rovere, a writer for the New Yorker, had directed attention to the McCarthy’s exaggerated allegations.

And Pearson, for his work, was physically assaulted by McCarthy in December 1950.

Televised coverage of the Senate Watergate hearings in 1973 was riveting. But the greatest contribution came from what Senate staffers learned: They found that Nixon had secretly made audio tapes of conversations in the Oval Office of the White House.

Ultimately, when they were pried from Nixon’s possession, the tapes revealed that the president knew about and approved a plan to divert the FBI’s investigation into the scandal’s signal crime — the break-in at Democratic National Committee headquarters in June 1972.

Without the tapes, it’s unlikely Nixon’s guilt in Watergate would have been conclusively demonstrated. That was the interpretation of, among others, Watergate’s preeminent historian, Stanley I. Kutler.

“Absent the tapes, Nixon walks,” Kutler said several years ago. “You had to have that kind of corroborative evidence to nail the president of the United States.”

Newspaper rant deplores “debasement of reality” but invokes prominent media myth (posted January 8): The Seattle Times seemed almost apoplectic early in the year in deploring what it termed “the debasement of reality” in “the age of Trumpism,” asseting that “lies” had become “the new currency of political discourse.”

It was an over-the-top screed that appeared in the newspaper’s Sunday magazine. It also extolled journalism, saying “more often than not” over the years, “reporters got it right, from uncovering the ghastly conditions in slaughterhouses [presumably a reference to Upton Sinclair’s novel The Jungle] to forcing a president’s resignation in the Watergate scandal.”

The allusion to “forcing a president’s resignation” was, of course, to the reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Post; around them revolve the heroic-journalist trope, which long ago became the mythical dominant narrative of Watergate.

In reality, forcing Nixon’s resignation in Watergate wasn’t the work of Woodward and Bernstein. Or of any journalist or news organization.

As Woodward once said, in an interview with the old American Journalism Review:

To say that the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Or as Ben Bradlee, the Post’s executive editor during Watergate, once declared:

“[I]t must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

And as I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, rolling up a sprawling scandal like Watergate required the collective if not always coordinated efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

And even then, I wrote, Nixon likely would have completed his presidential term if not for revelations about the recordings he secretly made of conversations at the Oval Office — a pivotal Watergate story that Woodward and Bernstein missed, by the way.

“Only when compelled by the Supreme Court,” I wrote in Getting It Wrong, “did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the June 1972 break-in at Democratic National Headquarters, the Watergate scandal’s seminal crime.

Nixon resigned in August 1974.

Fake news about fake news”: Enlisting media myth to condemn Trump’s national emergency (posted February 17): Early in the year, the Salt Lake Tribune turned editorially to the hoary media myth about William Randolph Hearst and his purported vow to “furnish the war” with Spain in the late 19th century. The Tribube invoked the myth as a way to condemn President Donald Trump’s declaration of a national emergency to add miles of barriers along the southern U.S.border, to stem illegal immigration.

“You want fake news?” the Tribune‘s editorial stated. “Here’s some fake news about fake news.”

In discussing Hearst’s debunked vow (which supposedly was contained in a telegram to the artist Frederic Remington, who was on assignment in Spanish-ruled Cuba in early 1897), the newspaper said:

“The story goes that when he was told by Frederick [sic] Remington, the already-famous illustrator he had sent to Cuba to document supposed battles there, that there were no battles to record, Hearst famously replied, ‘You furnish the pictures. I’ll furnish the war.’”

The Remington-Hearst exchange supposedly was done by cable. But the telegrams have never turned up. Hearst denied having sent such a message and Remington, apparently, never discussed it.

Had such messages been sent, moreover, Spanish authorities surely would have intercepted and denounced them as Yankee meddling.

Remington sketch of ‘Cuban war’ (New York Journal)

Not only that, but the “furnish the war” anecdote is illogical because war — the rebellion in Cuba against Spanish rule — was the reason Hearst sent Remington to the island. Remington was to draw sketches of the uprising. And he did.

Given the context — given the war in Cuba — it would have made no sense at all for Hearst to send a telegram, vowing to “furnish the war.”

The Tribune editorial acknowledged the Remington-Hearst tale is “thought to be apocryphal at best.” Even so, the newspaper said, the anecdote was “too good” not to turn to at “appropriate moments.”

Interesting argument.

But if it’s “apocryphal at best,” why would any news organization invoke the anecdote, given that media myths inevitably impugn and undermine the truth-telling objective of American journalism? Enlisting myth and falsehood scarcely makes an editorial argument more compelling. Or more coherent.

Not Hearst’s war

The Tribune’s editorial didn’t stop there. It also claimed that Hearst and the activistyellow journalism“ he practiced “basically started the Spanish-American War as a stunt to boost newspaper sales.”

Hearst “basically started the Spanish-American War as a stunt to boost newspaper sales”?

Hardly.

The war’s causes went far beyond newspaper content, however exaggerated, and centered on the humanitarian crisis resulting from Spain’s cruel tactics to put down the Cuban rebellion.

Of course, it’s far less complicated to blame the long ago war on Hearst and his flamboyant yellow journalism.

Media myths are nothing if not simplistic.

Adulation for a tyrannical publisher: The Pulitzer documentary on PBS (posted April 14): PBS aired in April an 83-minute, mostly hagiographic study of the Hungarian-born Joseph Pulitzer who, for a time in the late 19th century, was a dominant figure in New York City newspaper journalism.

In the PBS treatment, Pulitzer’s talents and commitments seemed endlessly laudatory.

The documentary tells us that Pulitzer was an avid reader, a polyglot, a natural reporter, an accomplished chess player, an unstoppable workaholic. He possessed a Midas-like touch, an uncompromising commitment to investigative journalism, and a “lifelong passion for democratic idealism.” He was a quick study who, before coming to New York, established the most successful newspaper in St. Louis. He served briefly in Congress. He led the fund-raising campaign for the Statue of Liberty’s pedestal. He faced down criminal libel while taking on a U.S. president. He was a fearless crusader who gave voice to the voiceless. He was devoted to the interests of poor people, from whom he commanded unswerving loyalty.

Quite a guy, that Joseph Pulitzer. Not even his shooting and wounding a building contractor in Missouri derailed his career or darkened his reputation.

But the effect of the documentary’s gushing wasn’t uplifting or inspiring.

It was misleading.

True, Pulitzer led a crowded, remarkable life. He did have a Midas-like touch — he became enormously wealthy as a newspaper publisher, and his riches allowed him to buy opulent homes and live out his infirmity-wracked final years aboard a luxury yacht.

Pulitzer the irritable (Library of Congress)

Pulitzer was an irritable tyrant who routinely made enemies, who regularly upbraided subordinates, who didn’t think much of his three sons, and whose wife worked like a slave to please him.

The meaner, darker side to Pulitzer wasn’t entirely ignored in the program, which PBS titled “Joseph Pulitzer: Voice of the People.” It just wasn’t examined in much revealing depth.

In the end Pulitzer’s profound failings, personal and journalistic, were mostly excused.

There was more complexity to Pulitzer’s career and character than PBS seemed inclined to investigate.

It was not made very clear, for example, that Pulitzer’s time in New York City journalism was relatively brief. He acquired the New York World in 1883, launched an evening edition in 1887, and left the city in 1890 when he was in his early 40s. Deteriorating health and failing eyesight forced him into absentee ownership until his death in 1911.

After 1890, Pulitzer rarely visited the World building.

For years, he tried to run the newspaper by remote control, from retreats in Maine, Georgia, and Europe. To his editors and managers, he regularly fired off telegrams and letters that were full of instructions, guidance, and reproach. This correspondence reveals a harsh, bullying, and dictatorial component to Pulitzer’s personality.

The documentary-makers might well have plumbed the correspondence for its insights. And they might have considered how effectively, or poorly, Pulitzer ran his newspapers from afar, in what was a fin-de-siècle experiment in mobile, long-distance executive management.

But the effects and implications of Pulitzer’s long absences, infirmities, and remote-control management were not much explored.

The memory of Joseph Pulitzer has been boosted over the decades by a succession of exceptionally generous biographers.

To that lineup of adulation, the flattery of documentary-filmmakers can now be added.

WJC

Other memorable posts of 2019:

‘Richard Jewell,’ pack journalism, and a cinematic disappointment

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Newspapers on December 23, 2019 at 8:22 am

It’s not terribly surprising Richard Jewell the movie has fared poorly in its opening days, grossing about $9.5 million since its debut December 13.

Richard Jewell, which revisits the case of the eponymous, media-maligned hero of the deadly bombing at the Atlanta Summer Olympics, is a disappointment on a number of levels.

The lead character is a beefy, 33-year-old security guard who on July 27, 1996, raised warnings before a pipebomb packed with screws and nails blew up at Centennial Olympic Park, killing one person and injuring more than 100 others. Jewell’s warnings surely saved dozens of lives.

Jewell, who is played by Paul Walter Hauser, is quirky, officious, and rather heavy-handed — the kind of irritating, self-important security guard who routinely oversteps his position to boss people around.

Likewise unconvincing is the portrayal of Kathy Scruggs, the police beat reporter for the Atlanta Journal-Constitution who, in an extra edition published July 30, 1996, disclosed that Jewell was a focus of the FBI’s investigation into the bombing.

Scruggs is presented as a loud, hard-edged floozy, willing to trade sex for information from a FBI source, who tells her the agency suspects Jewell planted the bomb. But Jewell was never charged in the bombing. Time was when journalists wouldn’t identify suspects by name until they had been formally accused.

The film, directed by Clinton Eastwood, has been assailed for its portrayal of Scruggs, which is too bad because the controversy has dimmed the spotlight Richard Jewell tries to direct to the perils that can arise when the news media are in league with federal investigators.

After Scruggs and a colleague, Ron Martz, wrote their unattributed story that Jewell was a suspect in the bombing, a media pack took after the naive and beleaguered security guard, staking out the apartment where he lived with his mother. The pack mostly made his life hell, until federal authorities told him three months later he was not a target. (The day after that, the Journal-Constitution published seven stories that dissected “everything about the case except its own role in starting the media lynching of the hero turned suspect,” Atlanta magazine reported in December 1996.)

Jewell may have been exonerated, but his reputation never recovered. He died in 2007. Scruggs died in 2001.

Pack journalism and its close relative, group think, are deep flaws that mainstream American journalism is little inclined to explore. They contributed to the media’s failure to anticipate Donald Trump’s election in 2016. For more than two years afterward, the news media touted and pursued a dubious narrative that Trump colluded with Russia to steal the election  — a narrative for which the Washington Post and the New York Times shared a Pulitzer Prize.

The Pulitzer citation praised the newspapers for their “deeply sourced, relentlessly reported coverage in the public interest that dramatically furthered the nation’s understanding of Russian interference in the 2016 presidential election and its connections to the Trump campaign, the President-elect’s transition team and his eventual administration.” The citation seems utterly risible now, given how the Trump-Russia narrative came such a cropper.

Eastwood’s movie could have been withering in portraying the media pack that hounded Jewell, a pack motivated by thin suspicions, a vague stereotype, and the Journal-Constitution’s unsourced, but authoritative-sounding, extra-edition article.

From time to time, the pack was shown in massed and menacing pursuit of Jewell. But the portrayal is not especially searching or nearly complete.

The movie doesn’t much consider the AJC’s follow-on reporting. Steven Geimann recalled in 2003 in an article for Media Ethics magazine that as “the scramble intensified to get the story, the AJC stayed in front of the pack, running countless stories not only about the investigation, but about Jewell’s personal life, work history, and potential motives as the ‘lone bomber.'”

Geimann, a former national president of the Society of Professional Journalists, also wrote:

“Legally, the AJC may have been allowed to treat this private citizen as a public figure. But was it the right thing to do? In the frenzy to stay in front of the pack, the editors and reporters of the AJC stopped asking themselves that simple, yet all-important question.”

Howard Kurtz, then the media writer for the Washington Post, made similar observations three weeks after the Centennial Park bombing.

In the aftermath of the attack, Kurtz noted, “few journalists asked the hard questions about the lack of physical evidence or the unwillingness of any federal official to make an on-the-record case against Jewell. In the hyper-competitive world of news gathering, such details are often lost as everyone chases the latest hot scoop.”

Kurtz deplored the “pack mentality” which he said “makes it all too easy for each news organization to blame its behavior on others. The Atlanta Journal-Constitution put Jewell in play by rushing out an extra edition July 30, with a 378-word story saying he ‘is the focus of the federal investigation’ ….

“CNN quickly followed suit. Major newspapers — including The Washington Post, Los Angeles Times, Chicago Tribune, Baltimore Sun and USA Today — checked with their sources and trumpeted the allegations on the front page.”

Had he emphasized such criticism about the media’s pack-like conduct, Eastwood would have given his movie a sharper, more powerful, even devastating focus.

Notably absent from the media frenzy that swept up Jewell was the New York Times.

From time to time, Media Myth Alert  has called out the Times for its questionable judgment and its invoking media-driven myths. But in the Jewell case, the Times merited praise for declining to run with the pack. It not as easy decision, as Kevin Sack, the Times’ Atlanta-based reporter in 1996, pointed out several years ago.

Sack recalled that Joseph Lelyveld, the Timesexecutive editor at the time, “decreed that we would not join the news media herd in reporting that Mr. Jewell was the leading suspect. Nor would we in any way suggest that Mr. Jewell’s actions or personality merited suspicion, as The [Atlanta] Journal had in publishing, without attribution, that he ‘fits the profile of the lone bomber.’

“Instead,” Sack said, “I was to write a modest article — 642 words, as it ended up, less than half the length I figured it merited — about the media riot that followed The Journal’s revelation. In stark contrast to front-page coverage with screaming headlines around the world, my article would be buried deep inside the next day’s newspaper.”

Sack disagreed with the decision to downplay the suspicions about Jewell.

But in retrospect, Sack said, “the rabbinical wisdom” of Lelyveld, “in the face of intense competitive pressure, provided one of the greatest journalistic lessons of my career. While The Times has demonstrated over the years that it is not immune to misjudgment … we stood out in the coverage of the Jewell story for our restraint. Mr. Lelyveld’s call saved the paper, and me, from embarrassment and perhaps from the litigation that Mr. Jewell later pursued against several news organizations. There but for the grace of Joe went I.”

The Olympics bomber turned out to have been Eric R. Rudolph. He arrested in 2003 after hiding for years in remote reaches of North Carolina. Rudolph was accused of three other bombings and sentenced in 2005 to four life terms plus an additional 120 years in prison.

Rudolph is jailed at the SuperMax federal prison in Colorado. His infamous fellow inmates include Ted Kaczynski, the Unabomber, and Terry Nichols, principal accomplice to Timothy McVeigh in the 1995 Oklahoma City bombing.

WJC

More from Media Myth Alert:

More Watergate mythologizing: Woodward, Bernstein ‘let facts speak’ and Nixon fell

In Debunking, Media myths, Newspapers, Washington Post, Watergate myth on August 21, 2019 at 5:35 pm

It’s almost predictable: When controversy flares about contemporary practices of American journalists, commentators not infrequently reach back to Watergate for reassurance about how effective and admirable high-minded reporting can be.

Nixon, 1974: Quits, leaves D.C.

The Watergate parable is ever-available if not especially precise. It’s more mythical than accurate, as a commentary the other day in the Boston Herald suggested.

The commentary’s author addressed the recent, overwrought controversy about a front-page headline in the New York Times that many of its readers, and staffers, thought was too generous to President Donald Trump.

“Trump Urges Unity vs. Racism,” declared the headline, which survived only the Times’ first print edition of August 6. The newspaper’s executive editor, Dean Baquet, later termed it “a f*cking mess” that editors quickly reworked.

What interests Media Myth Alert is not so much the agitation about the Times’ headline as the Herald’s hero-treatment of Bob Woodward and Carl Bernstein, the Washington Post’s lead reporters on Watergate in 1972-74.

The Herald’s commentary declared: “News reporters working for newspapers and television networks and online media should have only one job to do – to report the news.” OK, no argument there.

Then it added:

“Back in the days of Watergate, Washington Post reporters Bob Woodward and Carl Bernstein or ‘Woodstein’ as they were called, dug deep and reported straight about the allegations that President Nixon had been personally involved in the coverup of the break-in at the Democratic National Committee headquarters.

“Their stories carried weight because they weren’t trying to convince us at least overtly that Nixon was a crook. These guys let the facts speak for themselves and the Nixon administration toppled.”

Let’s unpack those claims.

Woodward and Bernstein’s digging did not lead them to allege, or disclose, that “Nixon had been personally involved in the coverup of the break-in at the Democratic National Committee headquarters,” the seminal crime of the Watergate scandal. Woodward acknowledged as much in an interview in 1973 with Columbia Journalism Review.

Deep in an otherwise congratulatory article, the journalism review noted:

“The Post did not have the whole story [of Watergate], by any means. It had a piece of it. Woodward and Bernstein, for understandable reasons, completely missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants to buy their silence.” (Emphasis added.)

The article quoted Woodward as saying about those crucial elements of Watergate:

“’It was too high. It was held too close. Too few people knew. We couldn’t get that high.’”

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the New York Times “was the first news organization to report the payment of hush money to the Watergate burglars, a pivotal disclosure that made clear that efforts were under way to conceal the roles of others in the scandal.” And I quoted a passage in a book by John Dean, Nixon’s former counsel, as saying the Times‘ report about hush-money payments “hit home! It had everyone concerned and folks in the White House and at the reelection committee were on the wall.”

Unequivocal evidence of Nixon’s personal role in coverup was not revealed until August 1974, with the disclosure of the so-called “smoking gun” White House audiotape. Its release was ordered in July 1974 by the U.S. Supreme Court, and its content sealed Nixon’s fate.

He resigned 45 years ago this month.

And what else about the Herald’s commentary?

Exaggeration lurks in this passage: “These guys let the facts speak for themselves and the Nixon administration toppled.”

That suggests the reporting of Woodward and Bernstein was central to Nixon’s downfall when in fact their work represented a marginal contribution to Watergate’s outcome.

Not only did could they not get to the coverup. They did not disclose the existence of Nixon’s secret White House taping system — a revelation by a former White House staffer in July 1973 changed the course and intensity of Watergate investigations.

As I wrote in Getting It Wrong, rolling up a scandal of the dimensions of Watergate “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, and the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House.”

Against the tableau of courts, prosecutors, federal investigations, and bipartisan congressional panels, I wrote, “the contributions of Woodward and Bernstein were at best modest, and certainly not decisive.

“Principals at the Post have acknowledged as much. Katharine Graham, the newspaper’s doughty publisher, often insisted that the Post did not topple Nixon. ‘Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,’ Graham said in 1997, at a program marking the scandal’s twenty-fifth anniversary. ‘The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional,’ she insisted.”

And Woodward concurred, if in cruder terms.

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit,” he told an interviewer for the former American Journalism Review in 2004.

Why does all this matter now? Watergate, after all, was long ago.

Well, that’s just it: The intervening years have deeply eroded popular understanding about the forces and figures vital to bringing down Nixon — the investigators, the special prosecutors, the judges, the members of Congress. Instead, the heroic-journalist interpretation has become fixed as the dominant narrative of Watergate, that the dogged reporting of Woodward and Bernstein exposed the crimes of a president and forced his resignation.

It’s far easier to turn to that mythical interpretation than it is to keep straight the many lines of investigation that did unravel the Watergate scandal.

But as I pointed out in Getting It Wrong, “to explain Watergate through the lens of the heroic journalist is to abridge and misunderstand the scandal and to indulge in a particularly beguiling media-driven myth.”

WJC

More from Media Myth Alert:

%d bloggers like this: