W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Bezos’

Ouster of WaPo publisher prompts reference to newspaper’s mythical role in Watergate

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on September 2, 2014 at 10:11 pm

News that Jeff Bezos is ousting the publisher of the Washington Post about a year after he purchased the newspaper prompted recollections of the Post’s better days — recollections both exaggerated and erroneous.

A landmark?

Marginal on Watergate

The recollections centered around the newspaper’s reporting of the Watergate scandal, which culminated 40 years ago last month in the resignation of President Richard M. Nixon.

It was the Post’s onetime archrival, the New York Times, that indulged today in the most excessive overstatement.

In its initial online report about the departure of Katharine Weymouth as publisher, the Times stated that “she was the last major link to the Graham family, which had become a Washington institution and had presided over The Post’s most glorious era — the decades surrounding the Watergate scandal, in which it was instrumental in forcing the resignation of President Richard M. Nixon.”

While Weymouth’s departure, effective October 1, is intriguing — it means that Bezos, the multibillionaire founder and CEO of Amazon.com, is imposing his will on what has become in recent years a thin and faded newspaper — Media Myth Alert is most interested in the mischaracterization of the Post’s role in Watergate.

The newspaper assuredly was not, as the Times claimed, “instrumental in forcing the resignation of President Richard M. Nixon.”

The Post’s investigative reporting on Watergate linked Nixon’s reelection committee to the seminal crime of Watergate, the foiled burglary in June 1972 at the headquarters of the Democratic National Committee. The Post also implicated the likes of John Mitchell, the former attorney general who was Nixon’s campaign manager, in the scandal.

Such reports helped the Post win a Pulitzer Prize in 1973. But they were hardly enough to threaten Nixon’s presidency.

Indeed, as I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the Post’s contributions in reporting on the unfolding scandal in 1972-73 were “modest, and certainly not decisive.”

Unseating Nixon, I further noted in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.”

And even then, Nixon likely would have survived the scandal were it not for the audiotapes he surreptitiously made of many conversations in the Oval Office. Only when compelled by the U.S. Supreme Court did Nixon surrender the tapes that clearly depicted him as taking an active role in plotting the coverup of the Watergate breakin.

Interestingly, it was not reporters for the Post but investigators for a select committee of the U.S. Senate who learned of and forced the disclosure about the existence of the tapes. It was, in other words, a pivotal Watergate story that the Post missed.

The Post lagged on other decisive Watergate stories, notably the existence of the White House coverup of the breakin.

And the story that Bob Woodward and Carl Bernstein, the Post’s lead Watergate reporters, still say they are most proud of was in error on crucial details.

WaPo front_Oct10_72

Washington Post, October 10, 1972

That story was published October 10, 1972, beneath the headline, “FBI Finds Nixon Aides Sabotaged Democrats.” It claimed — erroneously — that the FBI had determined some 50 political saboteurs had traveled the country, disrupting Democratic candidates mounting challenges to Nixon. Internal FBI memoranda disputed key elements of the Post’s story as conjecture or “absolutely false.”

So “modest at best” aptly characterizes the Post’s contributions in unraveling Watergate.

The newspaper most certainly did not bring down Nixon.

The departure of Weymouth, and her replacement by Frederick J. Ryan Jr., once an official in the administration of President Ronald Reagan, was accompanied by another interesting sidebar: That of Bezos’ refusal to discuss the move with a reporter for the Post.

As Huffington Post observed:

“Bezos kept up a dubious practice of refusing comment to the journalists he pays when it was announced … that he had replaced the Post’s publisher, Katharine Weymouth, with former Politico executive and Reagan administration official Fred Ryan. … Anybody expecting openness and transparency from Bezos, however, would be disappointed, as the Post’s own story made clear.”

The Post’s article said the statement by Bezos announcing the change in publishers “‘did not give reasons for the change or its timing. Bezos declined to comment through a spokesman.”

How clumsy.


More from Media Myth Alert:


Feeling like 1995

In Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on October 3, 2013 at 12:27 pm

These days have evoked 1995 in more than a few respects.

The sale of the Washington Post closed Tuesday; the new owner is Jeff Bezos, who in July 1995 began selling books at Amazon.com, in near-total obscurity.

Amazon since then has made Bezos a multibillionaire and he has recently talked about leading the sometimes-arrogant Post to a new golden era, a vague reference to the Post’s mythologized reporting of the Watergate scandal 40 years ago.

The episode today in which a woman tried to rammed her car into a barricade near the White House, setting off a wild and deadly chase that ended near the Capitol, was faintly evocative of the night in May 1995 when an intruder scaled a fence near the White House, unloaded pistol in hand. “I’m here to see the president!” he shouted before being shot and wounded by a secret service agent.

Today also marks the 18th anniversary of the acquittal of O.J. Simpson in the slayings of his former wife and her friend. Simpson’s trial lasted more than nine months and its related controversies spread like a stain across 1995.

Crybaby Newt_1995NYDN

Recalling 1995: Newt and the shutdown (New York Daily News)

The strongest allusions to 1995 are of course to be found in the partial shutdown of the federal government — the first since the closures of November 14-19, 1995, and of December 16, 1995, to January 6, 1996.

The shutdowns, then and now, are alike in their effects — government workers sent home, federal landmarks and national parks closed — but differ notably in their immediate causes.

As the Wall Street Journal has noted, “The sticking points during that 1995-96 fight centered on demands from Republicans … for cuts in spending on entitlements such as Medicare, the health-care program for retirees, as well as other nondefense spending.” They also pressed President Bill Clinton to agree to balance the federal budget within seven years.

The second and longer shutdown took shape when Clinton and the Congressional Republicans, led by Speaker Newt Gingrich, differed over how to calculate whether the budget would be balanced in seven years, as the Journal pointed out.

The confrontations had improbable effects.

They allowed Clinton to steady his shaky administration; much of 1995 had been a time of missteps and gaffes for Clinton. He was reduced, for example, to insisting on his relevancy as a president amid a political landscape where Gingrich and the Republicans were ascendant following sweeping victories in midterm elections in 1994.

The government shutdowns of 1995 brought confirmation of Gingrich’s pricklinesss and volatility. One of the most remarkable moments of the government closure was his ill-considered outburst on November 15, 1995.

At a breakfast meeting with journalists, Gingrich acknowledged that a measure of personal pique was behind his toughening up the spending bill that Clinton vetoed to set in motion the furlough of 800,000 government employees.

Gingrich complained that Clinton had passed up an opportunity to negotiate the budget issues aboard Air Force One the week before, during a long trip home from Israel, where the president and congressional leaders had attended the funeral of Yitzhak Rabin.

Not only that, but Gingrich complained that he and Senate Majority Leader Bob Dole were forced to leave the Air Force One by the rear stairs after landing at Andrews Air Force base in Maryland.

“This is petty,” Gingrich said at the breakfast meeting. But “you land at Andrews and you’ve been on the plane for twenty-five hours [for the round trip to Israel] and nobody has talked to you and they ask you to get off the plane by the back ramp. . . . You just wonder, where is their sense of manners? Where is their sense of courtesy?”

The perceived slights and rude treatment, Gingrich said, were “part of [the reason] why you ended up with us sending down a tougher” spending measure, making Clinton’s veto and the government shutdown a certainty.

The outburst turned Gingrich into the petulant poster boy of the government shutdown. The New York Daily News caricatured him as a wailing toddler, stamping his foot in anger. Gingrich’s favorability ratings, which had been ebbing throughout 1995, fell further during the shutdowns.

Clinton may have steadied his presidency during the shutdowns. But he also engaged in conduct that would bring his administration to the brink of ruin.

On the night of Gingrich’s outburst, Clinton and Monica S. Lewinsky, a White House intern then 22-years-old, had their first sexual encounter at the White House — the first in a series of furtive liaisons that would lead, improbably, to Clinton’s impeachment three years later.


More from Media Myth Alert:

WaPo, Bezos, and owning up to errors ‘quickly and completely’

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Washington Post on August 6, 2013 at 7:02 am

Yesterday’s stunning news that billionaire Jeff Bezos is buying the Washington Post for $250 million came with a sidebar of sorts — his smoothly written and reassuring letter to the newspaper’s employees.


Jeff Bezos, buying WaPo

Among other sentiments, Bezos, who has never been a journalist, wrote:

“We will continue to follow the truth wherever it leads, and we’ll work hard not to make mistakes. When we do, we will own up to them quickly and completely.”

In seeking to fulfill the objective of owning up to errors, the Post can make a start by correcting, or clarifying, a suspect claim embedded in its obituary last month about longtime White House reporter Helen Thomas.

The Post said in the obituary that Thomas had once “asked President Richard M. Nixon point-blank” about “his secret plan to end the Vietnam War.”

No sourcing was given for that assertion, which was intended to suggest how Thomas and her “pointed queries often agitated the powerful.”

In fact, there appears to be no evidence that Thomas ever asked Nixon about “his secret plan to end the Vietnam War.”

The nearest approximation to Thomas’s having posed such a question came on January 27, 1969, when she asked Nixon at a White House news conference:

“Mr. President, what is your peace plan for Vietnam?” She did not ask about a secret plan.

This is more than hair-splitting. It matters because a fairly tenacious media myth has grown up around the notion that Nixon in 1968 campaigned for the presidency while touting a “secret plan” to end the Vietnam War.

That claim is made rather often, despite its being historically inaccurate.

As I’ve noted at Media Myth Alert, leading newspapers in 1968 made almost no reference at all to Nixon and a “secret plan.” In an article published in the Los Angeles Times in late March 1968, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for ending the war.

The article further quoted Nixon as saying:

“If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s comments came a few days before Johnson’s surprise announcement that he would not seek reelection.)

I’ve pointed all this out to the author of the obituary, Patricia Sullivan, and to the newspaper’s “reader’s representative,” Doug Feaver, but neither correction nor clarification has been forthcoming.

In fact, Feaver has made no reply to separate email I sent to him on July 24 and July 31.

As I told Feaver, if the Post can point to an occasion when Thomas asked Nixon “point-blank” about having a “secret plan” on Vietnam, then that would represent an intriguing though modest contribution to the understanding about Nixon’s campaign in 1968. More specifically, it would indicate that journalists at the time suspected Nixon was less than forthcoming about his intended war policy.

But if, on the other hand, the Post cannot identify such an occasion, then a correction seems in order.

Instead of responding, or writing a correction, the Post has been stonewalling.

That’s not at all the sort of response that Bezos has encouraged at Amazon.com, the online retailer he founded in the mid-1990s. Bezos has long sought to position Amazon as “the world’s most consumer-centric company.”

Bezos’ letter to Post employees hinted at the importance he attaches to customer-centrism. The letter said in part that the newspaper’s “touchstone will be readers, understanding what they care about … and working backwards from there.”

I’d be surprised if Bezos, who as owner will not run the paper, did not seek to instill a greater sense of customer service at the Post. I’d be even more surprised if the Post’s famously arrogant newsroom eagerly embraced such an objective.


More from Media Myth Alert:

%d bloggers like this: