W. Joseph Campbell

Archive for the ‘Washington Post’ Category

The shame of the press

In Debunking, Error, Journalism education, Media myths, New York Times, Newspapers, Scandal, War of the Worlds, Washington Post on October 31, 2020 at 11:26 pm

Eighty-two years ago, the front pages of American newspapers told of panic and hysteria which, they said, had swept the country the night before, during, and immediately after a radio dramatization of The War of the Worlds.

The program starred and was directed by 23-year-old Orson Welles who made clever use of simulated news bulletins to tell of waves of attacking Martians wielding deadly heat rays. So vivid and frightening was the program that tens of thousands of Americans were convulsed in panic and driven to hysteria.

Or so the newspapers said on October 31, 1938.

“For an hour, hysterical pandemonium gripped the Nation’s Capital and the Nation itself,” declared the Washington Post, while offering few specifics to support the dramatic claim.

“Thousands of persons in New Jersey and the metropolitan area, as well as all over the nation, were pitched into mass hysteria … by the broadcast,” the New York Herald Tribune asserted. It, too, offered little supporting evidence.

“Hysteria among radio listeners through the nation … resulted from a too realistic radio program … describing a fictitious and devastating visitation of strange men from Mars,” reported the San Francisco Chronicle.

And so it went.

As I described in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, reports of widespread panic and hysteria were wildly exaggerated “and did not occur on anything approaching a nationwide scale.”

Had Americans been convulsed in panic and hysteria that night, the resulting turmoil and mayhem surely would have resulted in deaths, including suicides, and in serious injuries. But nothing of the sort was conclusively linked to the show.

The overheated press accounts were almost entirely anecdotal — and driven by an eagerness to question the reliability and legitimacy of radio, then an upstart rival medium.

There was no nationwide panic that long ago night before Halloween and the day-after coverage was an episode of collective misreporting that contributed to the rise of a tenacious media myth.

Eighty-two years later, much of mainstream corporate news media is indulging in another, even more consequential episode of misconduct that’s defined not by overheated misreporting but by willful blindness on an extraordinary scale.

Corporate media, with few exceptions on the political right, have ignored and declined to pursue allegations of international influence-peddling by the son of Democratic presidential nominee, Joe Biden, so as to shield the flawed and feeble candidate from scrutiny and help him defeat the incumbent they so profoundly loathe.

Their contempt for President Donald Trump runs deep. Corporate media obviously recognize they cannot investigate and publish critical reporting — they cannot do searching journalism — about Biden so close to the November election without jeopardizing his candidacy and boosting Trump’s chances of reelection.

This neglect by corporate media represents an abdication of fundamental journalistic values of detachment, and impartiality. A defining ethos of American journalism that emerged during the second half of the Twentieth Century emphasized even-handed treatment of the news and an avoidance of overt, blatant partisanship.

Rank-and-file journalists tended to regard politicians of both major parties with a mixture of suspicion and mild contempt. It was a kind of “fie on both houses” attitude. Running interference for a politician was considered more than a little unsavory.

Not so much anymore. Not in American corporate media, where an overt partisanship has become not only acceptable but unmistakable.

The suspicions about Biden stem from his son’s efforts to line up lucrative, pay-for-play business arrangements in Ukraine — supposedly without the knowledge of Joe Biden. Reporting in the New York Post in mid-October was based on emails that undercut Biden’s claim of ignorance about the son’s dealings. Notably, the Bidens have not disputed the authenticity of the emails. Nor have they substantively addressed the allegations.

Subsequent reports have suggested Biden’s secret financial involvement in his son’s attempts to arrange a lucrative deal with a Chinese energy company tied to the country’s communist government.

The narratives are detailed, with many dimensions and potential implications — all which make media scrutiny all the more urgent.

But the response largely has been to shun and ignore. Or to block or impede distribution, as Twitter and Facebook did with the New York Post’s mid-October report. Or to dismiss it as so much Russian disinformation. Or scoff that it’s just a distraction. That’s what National Public Radio claimed, in a remarkably obtuse statement by its public editor (or internal critic), Kelly McBride. “We don’t want to waste our time,” she wrote, ” … on stories that are just pure distractions.”

Matt Taibbi, who is perhaps the most searching critic these days of contemporary American media and their failings, noted recently that the “least curious people in the country right now appear to be the credentialed news media, a situation normally unique to tinpot authoritarian societies.”

The inclination to shield Biden may partly stem from the shifting business model for corporate news organizations. The model used to be largely advertising-based, which encouraged news organizations to seek wide audiences by offering what was passably impartial reporting.

With the decline of advertising revenues, the business model has moved toward a digital-subscriber base. As readers pay, they are prone to make clear their preferences, and the news report tilts to reflect their partisan expectations.

Evidence of the tilt was striking enough four years ago, when Liz Spayd, an advocate of even-handedness in reporting, was public editor at the New York Times. She lasted less than a year before the position was dissolved and she was let go.

Spayd, whom I favorably mention in my latest book, Lost in a Gallup: Polling Failure in U.S. Presidential Elections, hadn’t been on the job a month when she wrote this about the Times in July 2016:

“Imagine what would be missed by journalists who felt no pressing need to see the world through others’ eyes. Imagine the stories they might miss, like the groundswell of isolation that propelled a candidate like Donald Trump to his party’s nomination. Imagine a country where the greatest, most powerful newsroom in the free world was viewed not as a voice that speaks to all but as one that has taken sides.

“Or has that already happened?”

It no doubt had. And overt partisanship has become all the more evident in the past four years as the Times and other corporate media pursued such stories as Trump’s conspiring with Russia to steal the 2016 election. It was a bizarre, exaggerated tale that obsessed corporate media for three years before finally coming a cropper.

Corporate media may well protect Biden long enough for the gaffe-prone 77-year-old to gain the presidency. But the shameful exhibition of willful blindness may not end well for corporate media. Their abdication may leave them besmirched. And diminished.

WJC

More from Media Myth Alert:

Woodward’s latest Trump book prompts myth-telling about Watergate

In Debunking, Error, Media myths, Reviews, Washington Post, Watergate myth on September 22, 2020 at 7:24 pm

It was predictable. Inevitable, even.

It was all but certain that news accounts and reviews of Rage, Bob Woodward‘s latest book about Donald Trump and his presidency, would credulously recite the hardy media myth that Woodward’s Watergate reporting brought down Richard Nixon’s corrupt presidency.

Not he: didn’t bring down Nixon

Sure enough, news outlets in the United States and abroad summoned the mythical trope — a trope that even Woodward has tried, occasionally, to dampen as absurd.

An editorial in the Detroit Free Press, for example, described Woodward as “famed for having brought down former President Richard Nixon.”

The New York Post, in reporting last week that Trump found Rage “very boring,” referred to Woodward and his Watergate reporting partner at the Washington Post, Carl Bernstein, and declared they had “brought down the presidency of Richard Nixon.”

The Toronto Sun likewise asserted that the Woodward and Bernstein‘s “1970s Watergate reporting … brought down Richard Nixon.”

The Guardian of London asserted in its review that Nixon was “the president Woodward and Carl Bernstein brought down with their reporting on Watergate nearly a half-century ago.”

Among the more reverential if complex characterizations of Woodward and his Watergate work came the other day from Henry Zeffman, a reviewer for the Times of London, who wrote:

“Woodward is the doyen of Washington’s sober and self-regarding journalistic elite, and I am wary of criticizing someone who has won two Pulitzer prizes and brought down a president.”

The bit about Washington’s “self-regarding journalistic elite” is true enough. And the claim about Woodward having brought down a president seems irresistible, for Zeffman returns to and reiterates that point deeper in his review, calling Woodward “a reporter who felled a president.”

What intrigues Media Myth Alert is not Woodward’s take on Trump but the inclination of journalists to dust off and invoke the mythical effects of Woodward’s Watergate reporting nearly 50 years ago.

And why are they so inclined to embrace so blithely what long ago has been debunked as a media myth?

It’s a question not infrequently considered at Media Myth Alert — a question also taken up in my media-mythbusting book, Getting It Wrong.

As I wrote in Getting It Wrong, the heroic-journalist interpretation of the Watergate scandal — “that the dogged reporting of two young, hungry, and tireless Washington Post journalists, Bob Woodward and Carl Bernstein, brought down Nixon and his corrupt presidency” — is endlessly appealing. The trope offers reassurance to contemporary journalists  that their reporting, too, might one day result in powerful effects.

The trope also represents “ready shorthand,” I noted, for understanding Watergate and its denouement, a proxy for grasping the scandal’s essence while avoiding its forbidding complexity.” Watergate after all was a tangle of lies, deceit, and criminality, and popular understanding of the details has faded considerably since Nixon resigned in August 1974.

Even so, “to explain Watergate through the lens of the heroic journalist,” I wrote, “is to abridge and misunderstand the scandal and to indulge in a particularly beguiling media-driven myth” — one that even Woodward has disputed.

He told an interviewer in 2004:

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

On another occasion, Woodward complained in an interview with the PBS “Frontline” program that “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.

“The Washington Post stories had some part in a chain of events … that were part of a very long and complicated process over many years.”

Woodward was right: simply put, he and Bernstein did not topple Nixon’s corrupt presidency.

And we would do well to take Woodward at his word.

Or the word of Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate. “Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” Graham said in 1997, at the 25th anniversary of Watergate’s seminal crime — the botched breakin at Democratic National Committee headquarters in Washington.

“The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional,” Graham added.

Indeed.

To roll up a scandal of Watergate’s sprawling dimensions, I noted in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, and the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up [of the breakin] and authorizing payments of thousands of dollars in hush money” to the burglars and others convicted in the crime.

WJC

More from Media Myth Alert:

No, WaPo, Nixon never ‘touted a secret plan to end war in Vietnam’

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Quotes, Washington Post on June 2, 2020 at 8:00 pm

The hoary media myth about Richard Nixon’s “secret plan” to end the war in Vietnam is circulating anew, and being presented as if genuine.

The tale was invoked yesterday in a Washington Post essay that argued societal rifts and recent civil disorders in contemporary America don’t match those of 1968. “America is polarized today — but not like in 1968,” the essay said. “Today’s polarization is tidy by comparison.”

Maybe. But it’s not a far-fetched assessment. The essay stumbles, though, in claiming without attribution or qualification that Nixon’s “secret plan” was a “tantalizing” pledge that figured significantly in his run for the White House 52 years ago.

The Post presented the claim in this convoluted manner:

Won without a ‘secret plan’

“Besides law and order, he touted a secret plan to end the war in Vietnam. Later, we learned that the plan was secret because it didn’t actually exist. But in 1968, Nixon’s secret was tantalizing indeed, and it helped him to his narrow victory, because Americans wanted the war to end and a secret plan was better than no plan at all.”

Right, “a secret plan was better than no plan at all.”

Tantalizing, that.

Except that Nixon never said he had a plan to end the war without disclosing what he had in mind. He never “touted” a “secret plan,” as Media Myth Alert has noted on several occasions.

Nonethless, Nixon’s “secret plan” has become a media myth that won’t die, its tenacity due in part because it seems so cynical, so utterly Nixonian. Like many media myths, it seems almost too good to be false.

Interestingly, the “secret plan” myth took hold despite Nixon’s assertions to the contrary.

He pointedly and publicly dismissed such a notion early in his campaign in 1968. He was quoted as saying in an article published in the Los Angeles Times in late March that year that he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” Nixon was further quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made shortly before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had some sort of “secret plan” in mind in 1968. But such a claim wasn’t a feature of his campaign. He didn’t run on a “secret plan” pledge.

That is clear in the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers, including the Post, New York Times, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, and Chicago Tribune.

No articles were found during the period January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as touting or otherwise saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included the months of Nixon’s presidential campaign and its aftermath.)

Had Nixon had campaigned in 1968 on a “secret plan” for Vietnam, the country’s leading newspapers surely would have reported it.

The “secret plan” anecdote likely is derived from a speech Nixon made on March 5, 1968, in Hampton, New Hampshire, in which he declared “new leadership” in Washington would “end the war” in Vietnam.

The wire service United Press International, in reporting Nixon’s remarks, pointed out that the candidate “did not spell out how” he would “end the war.” The UPI account also said “Nixon’s promise recalled Dwight D. Eisenhower’s pledge in 1952, when Nixon was his running mate, to end the war in Korea.” Late in his winning campaign for president that year, Eisenhower dramatically announced he would “go to Korea” to begin searching for a peaceful settlement.

A New York Times account of Nixon’s speech, published March 6, 1968, quoted the candidate as saying he “could promise ‘no push-button technique’ to end the war. Nixon also said he was not suggesting ‘withdrawal’ from Vietnam.” A brief follow-on report published in the Times that day quoted Nixon as saying he envisioned applying military pressure as well as diplomatic efforts in seeking to end the war.

William Safire, a former Nixon speechwriter and later columnist for the Times, used to relish calling attention to published references to the mythical “secret plan,” which he characterized as a “non-quotation [that] never seems to go away.”

In a column published 20 years ago, for example, Safire recalled an occasion “when a New York Times columnist attributed that direct quote to Nixon, a White House speechwriter challenged him to find the quote in anything taken down by pencil or recorder at the time. The pundit searched high and low and had to admit the supposed remark was unsourceable. (Look, the Nixon speechwriter was me and the columnist was my current colleague, Tony Lewis; I didn’t have to research this.)”

Michael Cohen, author of American Maelstrom: The 1968 Election and the Politics of Division, briefly addressed the “secret plan” notion in his book and dismissed it, stating:

“Though it is often claimed that Nixon spoke of a ‘secret plan’ to end the war, he never uttered those words. Even suggesting that he had a plan would have been too much for Nixon.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2019

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Spanish-American War, Washington Post, Watergate myth on December 28, 2019 at 7:44 am

Media Myth Alert directed attention in 2019 to the appearance of well-known media-driven myths, those prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here’s a look back at the year’s five top posts at Media Myth Alert which, in late October, marked its 10th anniversary. The Washington Post figured in three of the year’s top posts.

Impeachment hearings prompt media references to heroic-journalist myth of Watergate (posted November 27): It doesn’t take much for journalists to conjure the heroic-journalist myth of Watergate. It’s a trope that’s readily invoked but often too good to check out.

An almost-predictable by-product of the impeachment hearings conducted late in the year by the House of Representatives Intelligence Committee were media references to the myth that the Post’s reporting brought down Richard Nixon’s presidency in the Watergate scandal.

Among the references was that of the Post’s own managing editor, Cameron Barr, who declared in a speech in November at the University of Oxford that “Nixon’s resignation was brought to pass by our coverage of the political scandal known as Watergate.”

Brought to pass?

The phrase means caused to happen, and the Post’s reporting did not cause Nixon’s resignation to happen.

For years, senior staff at the Post dismissed or scoffed at the mythical notion the newspaper’s reporting brought down Nixon. Katharine Graham, the newspaper’s publisher during Watergate, said in 1997, at the 25th anniversary of the scandal’s seminal crime, the burglary at Democratic National Committee headquarters in June 1972:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

When asked about his “brought to pass” remarks at Oxford, Barr replied by parsing his words:

“You’ll note that I didn’t say that The Post brought down Nixon or took Nixon down or got Nixon – those mischaracterizations [sic] my colleagues have rejected and rightly so. As do you.

“I said The Post’s reporting brought it to pass, and my evidence for that is the historical record. We did our jobs as journalists, setting in motion other factors and forces that compelled him to step down.”

Nice try.

Not only did the Post’s reporting not bring to pass Nixon’s resignation, it’s quite a stretch to say that the Post’s reporting set in motion, or even much contributed to, the vastly more important investigations by subpoena-wielding federal authorities who did uncover the evidence that brought to pass Nixon’s resignation.

As Edward Jay Epstein pointed out in his classic essay about the news media and Watergate, “even in publicizing Watergate, the press was only one among a number of institutions at work.”

TV made all the difference in McCarthy’s fall, Watergate? Hardly (posted September 29): The Post’s media columnist, Margaret Sullivan, made sweeping claims in late September that television had “made all the difference in 1954″ in exposing and bringing down the red-baiting senator, Joseph R. McCarthy. She further wrote that during the Senate Watergate hearings in 1973, television had had a “disastrous effect on Richard Nixon’s presidency.”

Such interpretations may reassure journalists, reminding them of their presumed power and influence. Media-driven myths tend to have such an effect. But it’s exceedingly mediacentric to claim television was decisive in McCarthy’s fall or in Watergate’s outcome.

If anything, television was a lagging factor in raising challenges to McCarthy and his communists-in-government witch hunt. As for the Watergate hearings, it wasn’t their televised character that had a “disastrous effect” on Nixon’s presidency; it was what the hearings uncovered that proved decisive.

Sullivan wrote in her column: “The moment of truth for McCarthy … came in televised hearings when a lawyer for the U.S. Army shut down the senator with his damning accusation: ‘Have you no sense of decency, sir? At long last, have you left no sense of decency?’”

That encounter took place June 9, 1954. But it hardly “shut down the senator.”

McCarthy at map; Welch, head in hand

The hearing transcript show that McCarthy was quick to reply to the “no sense of decency” remark by the Army’s chief counsel, Joseph N. Welch. McCarthy then launched into a riff about a communist-linked organization to which a young colleague of Welch had belonged.

Television came late to the McCarthy scourge. For months, even years, before 1954, print journalists such as Drew Pearson, a nationally syndicated columnist, and Richard Rovere, a writer for the New Yorker, had directed attention to the McCarthy’s exaggerated allegations.

And Pearson, for his work, was physically assaulted by McCarthy in December 1950.

Televised coverage of the Senate Watergate hearings in 1973 was riveting. But the greatest contribution came from what Senate staffers learned: They found that Nixon had secretly made audio tapes of conversations in the Oval Office of the White House.

Ultimately, when they were pried from Nixon’s possession, the tapes revealed that the president knew about and approved a plan to divert the FBI’s investigation into the scandal’s signal crime — the break-in at Democratic National Committee headquarters in June 1972.

Without the tapes, it’s unlikely Nixon’s guilt in Watergate would have been conclusively demonstrated. That was the interpretation of, among others, Watergate’s preeminent historian, Stanley I. Kutler.

“Absent the tapes, Nixon walks,” Kutler said several years ago. “You had to have that kind of corroborative evidence to nail the president of the United States.”

Newspaper rant deplores “debasement of reality” but invokes prominent media myth (posted January 8): The Seattle Times seemed almost apoplectic early in the year in deploring what it termed “the debasement of reality” in “the age of Trumpism,” asseting that “lies” had become “the new currency of political discourse.”

It was an over-the-top screed that appeared in the newspaper’s Sunday magazine. It also extolled journalism, saying “more often than not” over the years, “reporters got it right, from uncovering the ghastly conditions in slaughterhouses [presumably a reference to Upton Sinclair’s novel The Jungle] to forcing a president’s resignation in the Watergate scandal.”

The allusion to “forcing a president’s resignation” was, of course, to the reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Post; around them revolve the heroic-journalist trope, which long ago became the mythical dominant narrative of Watergate.

In reality, forcing Nixon’s resignation in Watergate wasn’t the work of Woodward and Bernstein. Or of any journalist or news organization.

As Woodward once said, in an interview with the old American Journalism Review:

To say that the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Or as Ben Bradlee, the Post’s executive editor during Watergate, once declared:

“[I]t must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

And as I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, rolling up a sprawling scandal like Watergate required the collective if not always coordinated efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

And even then, I wrote, Nixon likely would have completed his presidential term if not for revelations about the recordings he secretly made of conversations at the Oval Office — a pivotal Watergate story that Woodward and Bernstein missed, by the way.

“Only when compelled by the Supreme Court,” I wrote in Getting It Wrong, “did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the June 1972 break-in at Democratic National Headquarters, the Watergate scandal’s seminal crime.

Nixon resigned in August 1974.

Fake news about fake news”: Enlisting media myth to condemn Trump’s national emergency (posted February 17): Early in the year, the Salt Lake Tribune turned editorially to the hoary media myth about William Randolph Hearst and his purported vow to “furnish the war” with Spain in the late 19th century. The Tribube invoked the myth as a way to condemn President Donald Trump’s declaration of a national emergency to add miles of barriers along the southern U.S.border, to stem illegal immigration.

“You want fake news?” the Tribune‘s editorial stated. “Here’s some fake news about fake news.”

In discussing Hearst’s debunked vow (which supposedly was contained in a telegram to the artist Frederic Remington, who was on assignment in Spanish-ruled Cuba in early 1897), the newspaper said:

“The story goes that when he was told by Frederick [sic] Remington, the already-famous illustrator he had sent to Cuba to document supposed battles there, that there were no battles to record, Hearst famously replied, ‘You furnish the pictures. I’ll furnish the war.’”

The Remington-Hearst exchange supposedly was done by cable. But the telegrams have never turned up. Hearst denied having sent such a message and Remington, apparently, never discussed it.

Had such messages been sent, moreover, Spanish authorities surely would have intercepted and denounced them as Yankee meddling.

Remington sketch of ‘Cuban war’ (New York Journal)

Not only that, but the “furnish the war” anecdote is illogical because war — the rebellion in Cuba against Spanish rule — was the reason Hearst sent Remington to the island. Remington was to draw sketches of the uprising. And he did.

Given the context — given the war in Cuba — it would have made no sense at all for Hearst to send a telegram, vowing to “furnish the war.”

The Tribune editorial acknowledged the Remington-Hearst tale is “thought to be apocryphal at best.” Even so, the newspaper said, the anecdote was “too good” not to turn to at “appropriate moments.”

Interesting argument.

But if it’s “apocryphal at best,” why would any news organization invoke the anecdote, given that media myths inevitably impugn and undermine the truth-telling objective of American journalism? Enlisting myth and falsehood scarcely makes an editorial argument more compelling. Or more coherent.

Not Hearst’s war

The Tribune’s editorial didn’t stop there. It also claimed that Hearst and the activistyellow journalism“ he practiced “basically started the Spanish-American War as a stunt to boost newspaper sales.”

Hearst “basically started the Spanish-American War as a stunt to boost newspaper sales”?

Hardly.

The war’s causes went far beyond newspaper content, however exaggerated, and centered on the humanitarian crisis resulting from Spain’s cruel tactics to put down the Cuban rebellion.

Of course, it’s far less complicated to blame the long ago war on Hearst and his flamboyant yellow journalism.

Media myths are nothing if not simplistic.

Adulation for a tyrannical publisher: The Pulitzer documentary on PBS (posted April 14): PBS aired in April an 83-minute, mostly hagiographic study of the Hungarian-born Joseph Pulitzer who, for a time in the late 19th century, was a dominant figure in New York City newspaper journalism.

In the PBS treatment, Pulitzer’s talents and commitments seemed endlessly laudatory.

The documentary tells us that Pulitzer was an avid reader, a polyglot, a natural reporter, an accomplished chess player, an unstoppable workaholic. He possessed a Midas-like touch, an uncompromising commitment to investigative journalism, and a “lifelong passion for democratic idealism.” He was a quick study who, before coming to New York, established the most successful newspaper in St. Louis. He served briefly in Congress. He led the fund-raising campaign for the Statue of Liberty’s pedestal. He faced down criminal libel while taking on a U.S. president. He was a fearless crusader who gave voice to the voiceless. He was devoted to the interests of poor people, from whom he commanded unswerving loyalty.

Quite a guy, that Joseph Pulitzer. Not even his shooting and wounding a building contractor in Missouri derailed his career or darkened his reputation.

But the effect of the documentary’s gushing wasn’t uplifting or inspiring.

It was misleading.

True, Pulitzer led a crowded, remarkable life. He did have a Midas-like touch — he became enormously wealthy as a newspaper publisher, and his riches allowed him to buy opulent homes and live out his infirmity-wracked final years aboard a luxury yacht.

Pulitzer the irritable (Library of Congress)

Pulitzer was an irritable tyrant who routinely made enemies, who regularly upbraided subordinates, who didn’t think much of his three sons, and whose wife worked like a slave to please him.

The meaner, darker side to Pulitzer wasn’t entirely ignored in the program, which PBS titled “Joseph Pulitzer: Voice of the People.” It just wasn’t examined in much revealing depth.

In the end Pulitzer’s profound failings, personal and journalistic, were mostly excused.

There was more complexity to Pulitzer’s career and character than PBS seemed inclined to investigate.

It was not made very clear, for example, that Pulitzer’s time in New York City journalism was relatively brief. He acquired the New York World in 1883, launched an evening edition in 1887, and left the city in 1890 when he was in his early 40s. Deteriorating health and failing eyesight forced him into absentee ownership until his death in 1911.

After 1890, Pulitzer rarely visited the World building.

For years, he tried to run the newspaper by remote control, from retreats in Maine, Georgia, and Europe. To his editors and managers, he regularly fired off telegrams and letters that were full of instructions, guidance, and reproach. This correspondence reveals a harsh, bullying, and dictatorial component to Pulitzer’s personality.

The documentary-makers might well have plumbed the correspondence for its insights. And they might have considered how effectively, or poorly, Pulitzer ran his newspapers from afar, in what was a fin-de-siècle experiment in mobile, long-distance executive management.

But the effects and implications of Pulitzer’s long absences, infirmities, and remote-control management were not much explored.

The memory of Joseph Pulitzer has been boosted over the decades by a succession of exceptionally generous biographers.

To that lineup of adulation, the flattery of documentary-filmmakers can now be added.

WJC

Other memorable posts of 2019:

Impeachment hearings prompt media references to heroic-journalist myth of Watergate

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Washington Post, Watergate myth on November 27, 2019 at 9:01 am

It doesn’t take much for journalists to conjure the heroic-journalist myth of Watergate. The trope has such narrative power that it’s easy to invoke, if usually too good to check.

Perhaps an inevitable by-product of the recent bombshell-free and wholly unrevealing impeachment hearings conducted by the House of Representatives Intelligence Committee were news media references to the Watergate scandal and the myth that the Washington Post’s reporting brought down Richard Nixon’s presidency in 1974.

Not the Post’s doing: Nixon quits

That’s the heroic-journalist trope of Watergate. It centers around the work of Bob Woodward and Carl Bernstein, the Post’s lead reporters on the scandal, and it was invoked blithely.

Last week, for example, the Guardian of London referred to the Post as “the paper that owned the [Watergate] story and ultimately brought down the presidency of Richard Nixon.”

As the House committee’s hearings were about to go public, David Zurawik, television critic for the Baltimore Sun, wrote that televised hearings during the Watergate scandal “didn’t bring [Nixon] down,” but “the grinding, steady work of the Washington Post led by Bob Woodward and Carl Bernstein did along with some courageous members of Congress, who signaled their willingness to vote for impeachment across party lines.”

A speech the other day at the University of Oxford was the occasion for Cameron Barr, the Post’s managing editor, to recall Watergate. His remarks included this myth-evocative passage:

“Nixon’s resignation was brought to pass by our coverage of the political scandal known as Watergate.”

Brought to pass?

That means caused to happen, and the Post’s reporting didn’t cause Nixon’s resignation to happen.

For years, in fact, senior staff at the Washington Post dismissed or scoffed at the mythical notion the Post’s reporting brought down Nixon.

None other than Katharine Graham, the newspaper’s publisher during Watergate, declared in 1997, at the 25th anniversary of the scandal’s seminal crime, the burglary at Democratic National Committee headquarters in June 1972:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

In starkly cruder terms, Woodward concurred, telling an interviewer in 2004:

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

As I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, unraveling a scandal as sweeping and complex as Watergate required the combined if not always coordinated forces of special prosecutors and federal judges, FBI agents, and bipartisan congressional panels. Not to mention the U.S. Supreme Court, which unanimously ruled that Nixon had to surrender to prosecutors White House audiotapes that captured his guilty participation in the Watergate coverup.

That’s what Katharine Graham was referring to in saying that the “processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

By email, I asked Barr about evidence supporting his claim that “Nixon’s resignation was brought to pass by” the Post’s reporting.

He replied by parsing his claim, saying:

“You’ll note that I didn’t say that The Post brought down Nixon or took Nixon down or got Nixon – those mischaracterizations [sic] my colleagues have rejected and rightly so. As do you.

“I said The Post’s reporting brought it to pass, and my evidence for that is the historical record. We did our jobs as journalists, setting in motion other factors and forces that compelled him to step down.”

Not only did the Post’s reporting not bring to pass Nixon’s resignation, it’s highly unlikely that the Post’s reporting set in motion, or even much contributed to, the vastly more important investigations by subpoena-wielding authorities who did uncover the evidence that brought to pass Nixon’s resignation.

As Edward Jay Epstein pointed out in his classic essay about the news media and Watergate, Woodward and Bernstein “were not the only ones publicizing the case” in the summer of 1972. “Immediately after the arrest of the Watergate burglars and throughout the [presidential] campaign, Senator George McGovern denounced Watergate in most of his speeches and suggested in no uncertain terms that the White House was behind the burglary.”

Additionally, Epstein noted, the Democratic National Committee brought a civil lawsuit against Nixon’s reelection committee. “The General Accounting Office, an arm of Congress, and Common Cause, a quasi-public foundation, meanwhile forced Republican officials to disclose information about campaign contributions which indirectly added to the publicity about Watergate,” Epstein wrote, adding:

“In short, even in publicizing Watergate, the press was only one among a number of institutions at work.”

Epstein also correctly noted that federal prosecutors had developed “an airtight case” the the Watergate burglars and their handlers in the summer of 1972, “well in advance of, and without any assistance from, Woodward, Bernstein, or any other reporters.”

Barr’s remarks at Oxford were an occasion to extol the news media and what he called “high-risk, high-impact journalism.”

He also shed some light on the adoption of the Post’s smug and heavy-handed motto, “Democracy dies in darkness,” saying it was embraced “at the urging of Jeff Bezos, who has owned The Post since 2013.” Bezos is the multi-billionaire boss of Amazon.com.

That motto was adopted soon after President Donald Trump took office and was promptly ridiculed by, among others, Jack Shafer, the prominent media critic. Shafer said on Twitter that “‘Democracy Dies in Darkness’ is something a sincere goofball would say in a Preston Sturges movie.”

The executive editor of the New York Times, Dean Baquet, said “Democracy dies in darkness” reminded him of “the next Batman movie.”

WJC

More from Media Myth Alert:

‘Television made all the difference’ in McCarthy’s fall, Watergate? Hardly

In Debunking, Error, Media myths, Murrow-McCarthy myth, Newspapers, Scandal, Television, Washington Post, Watergate myth on September 29, 2019 at 6:21 pm

The Washington Post’s media columnist, Margaret Sullivan, offered the facile observation in an essay yesterday that last week brought “a tectonic shift of media attention, [with] every major television network — broadcast and cable alike — focused on a deeply damaging story” about President Donald Trump, a story he “can’t control.”

Sullivan

As if Trump could “control” the frenzy over disclosures he encouraged Ukraine’s president to investigate shady dealings in that country by former Vice President Joe Biden and his son.

As if anyone could “control” such a bizarre frenzy.

We’ll see how long this latest frenzy lasts. For now, allegations of Trump’s misconduct seem too nebulous to support impeachment, let alone conviction after trial before the Republican-controlled Senate.

Of keener interest to Media Myth Alert were passages in Sullivan’s column that touted the presumptive power of television in the downfall of Senator Joseph McCarthy in 1954 and in the Watergate scandal of the early 1970s.

McCarthy at map; Welch, head in hand

“Television,” she wrote, “made all the difference in 1954, as it did again almost two decades later during the televised Watergate hearings, with their disastrous effect on Richard Nixon’s presidency.”

Television made all the difference?

That interpretation may of comfort or reassurance to journalists; media-driven myths tend to be that way. But it’s mediacentric claim that grants television far too much credit as a decisive force in national politics.

If anything, television was a lagging factor in challenging McCarthy and his communists-in-government witchhunt. As for the Watergate hearings, it wasn’t their televised character that had a “disastrous effect” on Nixon’s presidency; it was what the hearings uncovered that was decisive to the outcome of the Watergate scandal.

Let’s take first Sullivan’s claims about television and Joe McCarthy.

She wrote: “The moment of truth for McCarthy … came in televised hearings when a lawyer for the U.S. Army shut down the senator with his damning accusation: ‘Have you no sense of decency, sir? At long last, have you left no sense of decency?'”

That encounter took place June 9, 1954. It hardly “shut down the senator.”

The hearing transcript, excerpts of which the New York Times published the following day, show that McCarthy was quick to reply to the “no sense of decency” remark by the Army’s chief counsel, Joseph N. Welch.

“I know this hurts you, Mr. Welch,” McCarthy snapped.

“I’ll say it hurts,” Welch said.

McCarthy then launched into a riff about a communist-linked organization to which a young colleague of Welch once belonged.

What were known as the Army-McCarthy hearings were televised. But only then-fledgling ABC and the dying Dumont network carried the hearings in sustained fashion. Neither network reached a nationwide audience.

Besides, McCarthy was then falling from his peak influence. As I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, opinion polls by the Gallup organization showed McCarthy’s approval ratings were ebbing by late 1953 and early 1954.

The other television moment often said to have been pivotal in the senator’s downfall came on March 9, 1954, when Edward R. Murrow devoted his half-hour See It Now program to a critical report about McCarthy. See It Now made devastating use of unflattering footage of the senator and closed with Murrow’s declaring:

“The actions of the junior Senator from Wisconsin have caused alarm and dismay amongst our allies abroad, and given considerable comfort to our enemies. And whose fault is that? Not really his. He didn’t create this situation of fear; he merely exploited it — and rather successfully. Cassius was right: ‘The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves.'”

It wasn’t a decisive moment, though. More important were the Army’s allegations, raised the same week the Murrow program aired, that McCarthy and his top aide, Roy Cohn, tried to obtain special treatment for David Schine. He was a member of McCarthy’s investigative staff who had been drafted into the Army. The allegations led to the hearings that Sullivan mentioned in her column.

By the end of 1954, McCarthy had been censured by the Senate.

Television came belatedly to the McCarthy scourge. For months, even years before 1954, print journalists such as Drew Pearson, a nationally syndicated columnist and Richard Rovere, a writer for the New Yorker, had directed attention to the McCarthy’s exaggerated allegations.

In fact, Pearson’s challenges were so searching and aggressive that they prompted McCarthy to physically assault the columnist in the coat-check room after a dinner in December 1950 at the hush-hush Sulgrave Club in Washington, D.C. Richard Nixon, then a newly appointed U.S. Senator, broke up the one-sided encounter between the beefy senator and the smaller columnist.

In his memoir RN, Nixon recalled that Pearson “grabbed his overcoat and ran from the room” while McCarthy said, “‘You shouldn’t have stopped me, Dick.’”

Televised coverage of the extended Watergate hearings, convened in Spring 1973 by a Senate select committee, certainly was extensive andriveting. But the greatest contribution came from what the committee staff uncovered — the existence of audio tapes that Nixon secretly had made of his conversations in the Oval Office of the White House.

The tapes proved conclusively that Nixon knew about and approved a plan to divert the FBI’s investigation into the scandal’s signal crime — the break-in at Democratic National Committee headquarters in June 1972.

Without the tapes, it’s not likely Nixon’s guilt in Watergate would have been conclusively demonstrated. That was the interpretation of, among others, Watergate’s preeminent historian, Stanley I. Kutler.

“Absent the tapes, Nixon walks,” he said in a presentation in 2011, almost four years before his death.

“You had to have that kind of corroborative evidence to nail the president of the United States.”

The tapes, not TV, “made all the difference” in Watergate.

WJC

More from Media Myth Alert:

More Watergate mythologizing: Woodward, Bernstein ‘let facts speak’ and Nixon fell

In Debunking, Media myths, Newspapers, Washington Post, Watergate myth on August 21, 2019 at 5:35 pm

It’s almost predictable: When controversy flares about contemporary practices of American journalists, commentators not infrequently reach back to Watergate for reassurance about how effective and admirable high-minded reporting can be.

Nixon, 1974: Quits, leaves D.C.

The Watergate parable is ever-available if not especially precise. It’s more mythical than accurate, as a commentary the other day in the Boston Herald suggested.

The commentary’s author addressed the recent, overwrought controversy about a front-page headline in the New York Times that many of its readers, and staffers, thought was too generous to President Donald Trump.

“Trump Urges Unity vs. Racism,” declared the headline, which survived only the Times’ first print edition of August 6. The newspaper’s executive editor, Dean Baquet, later termed it “a f*cking mess” that editors quickly reworked.

What interests Media Myth Alert is not so much the agitation about the Times’ headline as the Herald’s hero-treatment of Bob Woodward and Carl Bernstein, the Washington Post’s lead reporters on Watergate in 1972-74.

The Herald’s commentary declared: “News reporters working for newspapers and television networks and online media should have only one job to do – to report the news.” OK, no argument there.

Then it added:

“Back in the days of Watergate, Washington Post reporters Bob Woodward and Carl Bernstein or ‘Woodstein’ as they were called, dug deep and reported straight about the allegations that President Nixon had been personally involved in the coverup of the break-in at the Democratic National Committee headquarters.

“Their stories carried weight because they weren’t trying to convince us at least overtly that Nixon was a crook. These guys let the facts speak for themselves and the Nixon administration toppled.”

Let’s unpack those claims.

Woodward and Bernstein’s digging did not lead them to allege, or disclose, that “Nixon had been personally involved in the coverup of the break-in at the Democratic National Committee headquarters,” the seminal crime of the Watergate scandal. Woodward acknowledged as much in an interview in 1973 with Columbia Journalism Review.

Deep in an otherwise congratulatory article, the journalism review noted:

“The Post did not have the whole story [of Watergate], by any means. It had a piece of it. Woodward and Bernstein, for understandable reasons, completely missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants to buy their silence.” (Emphasis added.)

The article quoted Woodward as saying about those crucial elements of Watergate:

“’It was too high. It was held too close. Too few people knew. We couldn’t get that high.’”

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the New York Times “was the first news organization to report the payment of hush money to the Watergate burglars, a pivotal disclosure that made clear that efforts were under way to conceal the roles of others in the scandal.” And I quoted a passage in a book by John Dean, Nixon’s former counsel, as saying the Times‘ report about hush-money payments “hit home! It had everyone concerned and folks in the White House and at the reelection committee were on the wall.”

Unequivocal evidence of Nixon’s personal role in coverup was not revealed until August 1974, with the disclosure of the so-called “smoking gun” White House audiotape. Its release was ordered in July 1974 by the U.S. Supreme Court, and its content sealed Nixon’s fate.

He resigned 45 years ago this month.

And what else about the Herald’s commentary?

Exaggeration lurks in this passage: “These guys let the facts speak for themselves and the Nixon administration toppled.”

That suggests the reporting of Woodward and Bernstein was central to Nixon’s downfall when in fact their work represented a marginal contribution to Watergate’s outcome.

Not only did could they not get to the coverup. They did not disclose the existence of Nixon’s secret White House taping system — a revelation by a former White House staffer in July 1973 changed the course and intensity of Watergate investigations.

As I wrote in Getting It Wrong, rolling up a scandal of the dimensions of Watergate “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, and the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House.”

Against the tableau of courts, prosecutors, federal investigations, and bipartisan congressional panels, I wrote, “the contributions of Woodward and Bernstein were at best modest, and certainly not decisive.

“Principals at the Post have acknowledged as much. Katharine Graham, the newspaper’s doughty publisher, often insisted that the Post did not topple Nixon. ‘Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,’ Graham said in 1997, at a program marking the scandal’s twenty-fifth anniversary. ‘The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional,’ she insisted.”

And Woodward concurred, if in cruder terms.

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit,” he told an interviewer for the former American Journalism Review in 2004.

Why does all this matter now? Watergate, after all, was long ago.

Well, that’s just it: The intervening years have deeply eroded popular understanding about the forces and figures vital to bringing down Nixon — the investigators, the special prosecutors, the judges, the members of Congress. Instead, the heroic-journalist interpretation has become fixed as the dominant narrative of Watergate, that the dogged reporting of Woodward and Bernstein exposed the crimes of a president and forced his resignation.

It’s far easier to turn to that mythical interpretation than it is to keep straight the many lines of investigation that did unravel the Watergate scandal.

But as I pointed out in Getting It Wrong, “to explain Watergate through the lens of the heroic journalist is to abridge and misunderstand the scandal and to indulge in a particularly beguiling media-driven myth.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Newspaper rant deplores ‘debasement of reality’ but invokes prominent media myth

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on January 8, 2019 at 8:54 am

The Seattle Times seemed almost apoplectic the other day in deploring “the debasement of reality” in “the age of Trumpism,” declaring that “lies” have become “the new currency of political discourse.”

It was a long-form screed alright, which appeared in the newspaper’s Sunday magazine. It was not unlike many other rants written during the war between the press and President Donald Trump.

Journos didn’t do it

What most interested Media Myth Alert was not so much the hyperventilating as the credulous reference to the heroic-journalist myth of Watergate — that reporters brought down Richard Nixon’s presidency.

“The American press didn’t have a spotless record in the past,” the Seattle Times article asserted, adding:

“But more often than not, reporters got it right, from uncovering the ghastly conditions in slaughterhouses [presumably a reference to Upton Sinclair’s novel The Jungle] to forcing a president’s resignation in the Watergate scandal.”

Uh-huh: “forcing a president’s resignation in the Watergate scandal.”

The allusion, of course, is to the reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post; around them revolve the heroic-journalist trope, the mythical dominant narrative of Watergate.

But forcing Nixon’s resignation in Watergate wasn’t the work of Woodward and Bernstein. Or of any journalist or news organization.

As Woodward once said, in an interview with the old American Journalism Review:

To say that the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Or as Ben Bradlee, the Post’s executive editor during Watergate, once declared:

“[I]t must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

No, the forces essential to rolling up a sprawling scandal like Watergate required, as I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the collective if not always the coordinated efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

And even then, Nixon likely would have completed his presidential term if not for revelations about the audiotape recordings he secretly made of his conversations in the Oval Office of the White House — a pivotal Watergate story that Woodward and Bernstein missed, by the way.

“Only when compelled by the Supreme Court,” I wrote in Getting It Wrong, “did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the June 1972 break-in at Democratic National Headquarters, the Watergate scandal’s seminal crime. Nixon resigned in August 1974.

Against the tableau of prosecutors, courts, federal investigations, bipartisan congressional panels, and the Supreme Court, the contributions of Woodward and Bernstein recede in importance: Indeed, they were marginal to Watergate’s outcome.

And this by no means is a new interpretation.

The first edition of Getting It Wrong came out in 2010.

Five years before that, the Washington Post’s then-ombudsman, Michael Getler, wrote:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

And in 1974, Edward Jay Epstein had cast a highly skeptical look at the notion the Washington Post was central to Watergate’s unraveling.

Not long after Woodward and Bernstein published All the President’s Men, the best-selling book about their Watergate reporting, Epstein wrote:

“The natural tendency of journalists to magnify the role of the press in great scandals is perhaps best illustrated by Carl Bernstein and Bob Woodward’s autobiographical account of how they ‘revealed’ the Watergate scandals. …  In keeping with the mythic view of journalism, however, the book never describes the ‘behind-the-scenes’ investigations which actually ‘smashed the Watergate scandal wide open’ — namely the investigations conducted by the FBI, the federal prosecutors, the grand jury, and the Congressional committees.”

So why does the hero-journalist myth persist? Why is it so often invoked, and credulously so, despite having been repeatedly debunked over the years?

It lives on for several reasons, including the need to support claims that the news media are decisive actors in American culture and political life.

But as I wrote in Getting It Wrong, “Media power tends to be modest, nuanced, diffused, and situational” and “too often the ubiquitous presence of the news media is mistaken for power and influence.”

What’s more, I noted, media myths tend to be “self-flattering, offering heroes like Woodward and Bernstein to a profession more accustomed to criticism than applause.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2018

In 'Napalm girl', Anniversaries, Cinematic treatments, Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, Murrow-McCarthy myth, New York Times, Newspapers, Photographs, Reviews, Television, War of the Worlds, Washington Post on December 27, 2018 at 10:40 am

Media Myth Alert directed attention in 2018 to the not-infrequent appearance of well-known media-driven myths, those prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here is a look back at the year’s five top posts at Media Myth Alert which, in late October 2019, will mark its 10th anniversary:

WaPo’s hagiographic treatment of the ‘Cronkite Moment’ (posted May 27): The year brought more than a few credulous references to the mythical “Cronkite Moment,” which is derived from Walter Cronkite’s peroration in a special report in February 1968 about the Vietnam War. Cronkite, the CBS News anchorman, said the U.S. war effort was stalemated and suggested negotiations might eventually offer a way out.

Cronkite in Vietnam

In a page-long look back at the “Cronkite Moment,” the Washington Post in late May praised the anchorman’s “daring, historic, precedent-busting words about Vietnam” and asserted that President Lyndon B. Johnson “was deflated by Cronkite’s report, saying, ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.'”

That purported quotation, I noted in discussing the Post’s hagiographic retrospective, “is the centerpiece of one of American journalism’s most tenacious media myths, rivaling that of Watergate and the notion that the Post’s reporting uncovered the crimes that forced Richard Nixon’s resignation.”

We know that Johnson didn’t see Cronkite’s hour-long report about Vietnam when it aired on February 27, 1968; the president at the time was at a black-tie birthday party in Austin, Texas. He was not in front of a television set, and there is no sure evidence whether, or when, Johnson may have watched the program at some later date on videotape.

Moreover, Johnson effectively shrugged off Cronkite’s remarks (if he even heard of them). In a series of public events in the first three weeks of March 1968, the president doubled down on his Vietnam policy and endeavored to rally popular support for the war.

So even if he did see Cronkite’s report on videotape, Johnson gave no indication of having been moved by the anchorman’s “stalemate” message — which was a rather tepid assessment for the time. Just days before Cronkite’s program, for example, the Wall Street Journal said in an editorial that the U.S. war effort in Vietnam “may be doomed” and that “everyone had better be prepared for the bitter taste of defeat beyond America’s power to prevent.”

The “bitter taste of defeat”: No dithering there about “stalemate.”

A media myth convergence and the ‘Napalm Girl’ photograph (posted May 20): Sometimes, media myths converge.

Sometimes a number of media outlets, separately and independently, invoke elements of the same media-driven myth, at roughly the same time.

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

It’s an occurrence that confirms the wide reach of prominent media myths and signals their versatile application.

The famous “Napalm Girl” photograph, taken in June 1972 by a photographer for the Associated Press, was the  subject of a myth convergence in May: Within a few days, the National newspaper in Scotland, the online economic news site Quartz, the left-wing news site Truthdig, and the Sunday Times newspaper in South Africa all invoked aspects of the myths of the “Napalm Girl” photograph; the image shows a cluster of children, screaming as they fled an errant napalm attack on their village in what then was South Vietnam.

As I discussed in the second edition of my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the myths surrounding the famous photograph are tenacious and include the erroneous notions that the image was so powerful that it swung American public opinion against the war in Vietnam, that it hastened an end to the conflict, and that the napalm was dropped by U.S. warplanes.

The National claimed that the photograph “dramatically changed public attitude towards the Vietnam War.” Quartz made a somewhat similar claim, saying the image “helped galvanize the opposition to the Vietnam War, both within and outside” the United States. Truthdig was more vague, saying the “Napalm Girl” photograph “helped shift the understanding of the American role in Vietnam.” Sunday Times invoked the pernicious claim that the photograph depicted results of a “US napalm strike.”

As I noted in Getting It Wrong, American public opinion had swung against the war long before the photograph was taken in 1972. And the claim of U.S. culpability in the napalm attack has been invoked so often and blithely as to become insidious. But it was no “US napalm strike.” The napalm was dropped by a South Vietnamese warplane, as news reports at the time made quite clear.

The notion of U.S. culpability in the napalm drop, I wrote in another post in 2018, has “served to illustrate broader and deleterious consequences of America’s intervention in Vietnam.”

‘The Post’: Bad history = bad movie (posted January 2): Steven Spielberg’s The Post featured the talents of Tom Hanks and Meryl Streep, was cheered by many critics, but won no major cinematic awards.

That may have been due to its incongruous story line: The movie centered around the disclosures in 1971 about the U.S. government’s classified history of the war in Vietnam, the Pentagon Papers. But the focus was not on the newspaper that won a Pulitzer Prize for first reporting about the secret archive. The movie instead was about the newspaper that didn’t break the story, the newspaper that followed the disclosures of the New York Times.

The Post was a fawning look at the Washington Post and its senior leadership — Katharine Graham, the publisher, and Ben Bradlee, the executive editor. The movie suggested they risked jail time for publishing excerpts of the Pentagon Papers after the Times had been temporarily blocked from continuing its disclosures.

The movie makes “a heroic statement,” I noted in writing about The Post, “but the emphasis is misplaced.

“To concentrate on the Post’s subsidiary role in the Pentagon Papers saga is to distort the historical record for dramatic effect.”

It was the Times, after all, that took greatest risks in reporting on the Pentagon Papers; the prospect of Graham and Bradlee’s going to jail for following up on the Timesdisclosures was remote at best.

Not only was The Post’s story line a hard sell, the acting wasn’t stellar. Hanks was mediocre in playing a rumpled Bradlee; the character spoke in a strange and distracting accent that seemed vaguely Southern.

Streep’s portrayal of Graham was cloying and unpersuasive. For most of the movie, Graham was depicted as weak, confused, and overwhelmed by the responsibilities of being publisher. But then abruptly, during an internal debate about whether the Post should publish its reports about the Papers, Graham found backbone and gave the order to publish.

It was all quite melodramatic, and not very convincing.

Journalism review in need of journalism history lesson (posted November 16): Columbia Journalism Review seeks to present itself as “the intellectual leader in the rapidly changing world of journalism.”

It didn’t demonstrate much intellectual leadership in publishing an essay that invoked the hoary myth of Edward R. Murrow’s having “exposed” the lies and exaggerations of the red-baiting senator, Joseph R. McCarthy, in a half-hour television program in March 1954.

Red-baiting senator

As I pointed out in addressing the CJR essay, Murrow, the legendary CBS News journalist, “took on McCarthy years after other journalists had directed searching and critical attention to the senator and his tactics — and in some instances paid a price for having done so.”

Those other journalists included the muckraking syndicated columnist, Drew Pearson, who challenged McCarthy beginning in February 1950, or more than four years before Murrow’s show and shortly after the senator began his communists-in-government campaign.

McCarthy became so perturbed by Pearson’s persistent questioning and probing that he physically assaulted the columnist in December 1950, in a brief but violent encounter in the cloakroom of the exclusive Sulgrave Club in Washington, D.C. (Then-senator Richard M. Nixon broke up the confrontation.)

McCarthy took to the floor of the Senate soon after the confrontation to condemn Pearson as the “diabolically” clever “voice of international communism,” a “prostitute of journalism,” a “sugar-coated voice of [Soviet] Russia,” and a “Moscow-directed character assassin.”

So by the time Murrow devoted his “See It Now” program to McCarthy, the senator’s claims about communists having infiltrated the federal government were well-known, as were his bullying tactics. His popularity was on the skids by then, too.

Airing a critical report about McCarthy in March 1954 was more belated than courageous.

Columbia Journalism Review touted Murrow’s mythical role on other occasions — notably in an essay in July 2016 that invoked the broadcaster’s program on McCarthy as a precedent for journalists seeking to suspend professional detachment in reporting on Donald Trump and his campaign for president.

The fading of a media myth? Not so fast (posted October 30): The run-up to Halloween this year was marked by noticeably few media references to mass panic and hysteria that supposedly swept the United States during and right after the 1938 radio dramatization of The War of the Worlds, the H.G. Wells novel that told of a deadly invasion of Earth by Mars.

It’s become pretty clear that Americans weren’t pitched into panic by the hour-long program that aired on CBS radio on October 30, 1938. As I wrote in Getting It Wrong, some listeners may have been briefly disturbed or frightened by what they heard, most of the audience, in overwhelming numbers, recognized the program as clever entertainment on the eve of Halloween.

Nonetheless, the myth of radio-induced panic usually emerges predictably in the run-up to Halloween.

Except for this year, when credulous media references to the “panic broadcast” seemed fewer, and seemed overwhelmed by searching commentary that rejected the notion the show created panic and hysteria. All of which prompted a Media Myth Alert post that asked, optimistically:

“Could it be that Halloween’s greatest media myth — the notion that a radio dramatization of The War of the Worlds stirred widespread panic and mass hysteria — is fading away?”

Such optimism was dashed not long after the anniversary when the New York Times published a commentary asserting that the “Halloween eve radio dramatization of H.G. Wells’s ‘The War of the Worlds’ triggered widespread panic among thousands fearing an actual alien invasion was taking place.”

Clearly, the media myth of the “panic broadcast” hadn’t been interred.

Interestingly, the Times’ reference to “widespread panic” hinted at confusion within the newspaper’s op-ed section: At the anniversary of the broadcast, the Times had posted an online commentary that declared the “stubbornly persistent narrative” about radio-induced panic and hysteria is “false.”

In any event, the dashed optimism about the “panic broadcast” offered fresh confirmation that no media myth ever completely dies away.

Myths after all tend to be too delicious to be completely discredited.

WJC

Other memorable posts of 2018:

 

Say, CJR: Never hurts to check your archives

In Debunking, Error, Media myths, Reviews, Scandal, Washington Post, Watergate myth on September 17, 2018 at 7:12 am

It may seem picky to dispute claims that the Watergate reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein “exposed the coverup” the Nixon administration put in place to deflect investigators’ attention from the scandal’s signal crime, the break-in at Democratic National Headquarters in June 1972.

But, really, it isn’t picky, because to credit Woodward and Bernstein with unraveling the coverup is to distort and exaggerate their marginal overall contributions to uncovering Watergate.

Thus, this post, which calls attention to such a claim in Columbia Journalism Review’s takeout about Woodward’s new book, the latest to describe a chaotic Trump administration.

The journalism review article says that Woodward and Bernstein, in their reporting for the Washington Post, “used the most famous anonymous source in American history — FBI Associate Director Mark Felt a.k.a. ‘Deep Throat’ — to expose the cover-up behind the Watergate burglary that unraveled Nixon’s presidency.”

Expose the cover-up?

Woodward: ‘We couldn’t get that high’

That’s not what happened.

Felt, who periodically spoke with Woodward about Watergate in 1972 and 1973 (and never met Bernstein until many years after Watergate), did not provide such information.

For confirmation, Columbia Journalism Review needed only to consult its archives.

Its July/August 1973 issue carried a lengthy and hagiographic account that saluted Woodward and Bernstein as “two Davids” who “slew Goliath.” The article was an early expression of the trope that Woodward and Bernstein were vital to bringing down the corrupt presidency of President Richard Nixon — a tenacious media myth that’s debunked in my book, Getting It Wrong.

Deep in the journalism review’s article in 1973 appeared this passage:

“The Post did not have the whole story [of Watergate], by any means. It had a piece of it. Woodward and Bernstein, for understandable reasons, completely missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants to buy their silence.”

The journalism review then quoted Woodward as saying about those aspects of Watergate:

“‘It was too high. It was held too close. Too few people knew. We couldn’t get that high.'”

As I discuss in Getting It Wrong, the New York Times “was the first news organization to report the payment of hush money to the Watergate burglars, a pivotal disclosure that made clear that efforts were under way to conceal the roles of others in the scandal.” I quoted a passage in a book by John Dean, Nixon’s former counsel, as saying the Times‘ report about hush-money payments “hit home! It had everyone concerned and folks in the White House and at the reelection committee were on the wall.”

Unequivocal evidence of Nixon’s guilty role in coverup wasn’t revealed until August 1974 and the disclosure of the so-called “smoking gun” secret White House audiotape, the release of which was ordered in late July 1974 by the U.S. Supreme Court order. The tape’s content sealed Nixon’s fate.

Consulting its archives might have prevented Columbia Journalism Review from claiming inaccurately that Woodward and Bernstein exposed the Watergate coverup. And this advice is not empty. Consulting the archives, reading-in to see what has been written, is a fundamental first step for journalists. Or ought to be.

Besides, as I write in Getting It Wrong, reading what was written can be an antidote to media-driven myths.

“Digitization has made it easier than ever to consult and scrutinize source material from the past,” I note. “Never has American journalism’s record been more readily accessible. Reading what was written makes it clear that the War of the Worlds radio broadcast [in 1938] created nothing approaching nationwide panic and hysteria. Reading what was written makes clear that Murrow’s critique of McCarthy [in 1954] was belated and unremarkable.”

Reading what was written makes clear that exposing Watergate’s coverup was not the work of Woodward and Bernstein.

WJC

More from Media Myth Alert:

%d bloggers like this: