W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Washington Post’

Our incurious press

In Error, New York Times, Newspapers, Scandal, Washington Post on November 29, 2020 at 8:45 pm

“The press has had little to say about most of the strange details of the election — except, that is, to ridicule all efforts to discuss them. This animus appeared soon after [Election Day], in a spate of caustic articles dismissing any critical discussion of the outcome as crazed speculation: ‘Election paranoia surfaces: Conspiracy theorists call results rigged,’ chuckled the Baltimore Sun on November 5. ‘Internet Buzz on Vote Fraud Is Dismissed,’ proclaimed the Boston Globe on November 10. … The New York Times weighed in with ‘Vote Fraud Theories, Spread by Blogs, Are Quickly Buried.'”

That passage was not addressing the oddities and suspicions of fraud in this month’s election between President Donald Trump and former Vice President Joe Biden.

No, the passage is from a cover story in Harper’s magazine published 15 years ago, about suspicions of fraud in the 2004 presidential election, in which George W. Bush won a second term by narrowly defeating John Kerry.

Harper’s cover, August 2005

The Harper’s article assailed mainstream corporate media for their decidedly incurious response to “the strange details of the election” in 2004. Then, as now, the news media were eager to ridicule, reject, and ignore rather than to demonstrate curiosity and investigate.

Read these day, the Harper’s article is striking in its relevance:

“It was as if they were reporting from inside a forest fire without acknowledging the fire, except to keep insisting that there was no fire.”

Suspicions in 2004 centered around voting glitches and irregularities in Ohio, where the election turned. Impetus for believing the outcome was tainted came from exit poll results which were circulated widely on Election Day and indicated that Kerry was bound for victory. The exit polls were in error, but gave rise nonetheless to speculation that were accurate but the election had been corrupted by widespread vote-tampering.

As I write in my latest book, Lost in a Gallup: Polling Failure in U.S. Presidential Elections, “exit polls became the scaffolding for claims and suspicions — never proven — that the election had been stolen from Kerry, that the exit polls were accurate but fraud had altered the results in key states such as Ohio. … Suspicions about vote fraud and corruption … persisted for months.”

Kerry conceded defeat the day after the election, which drained away enthusiasm for investigating fishiness and suspected vote fraud in the election.

If anything, “the strange details of the election” are more widespread, and puzzling, in 2020. Reports of atypical voting patterns, statistical anomalies, and suspicious spikes in vote counts for Biden have emerged in key states such as Georgia, Pennsylvania, Michigan, and Wisconsin.

They merit scrutiny.

But the response of corporate media has been as indifferent and dismissive as it was in 2004. They have been eager to dismiss “the strange details” of the 2020 election as unfounded — without doing much in the way of independent or searching inquiry. “Baseless” has become a favored characterization.

They seem not to realize that the suspicions are sure to persist, clouding the presumed election of Biden, an aged candidate who seldom left his basement during the Fall campaign and whose gaffes and incoherence suggest he may not be up to the job of president.

This is not to say, however, that the allegations and suspicions about the 2020 election are necessarily accurate, or are sufficient to deny Biden the presidency. It is to say they ought to be treated seriously and investigated dispassionately, especially as a large portion of the American public suspects the election was marred by tampering or vote theft.

After all, it’s not as if irregularities and fraud are unheard of in U.S elections.

To be sure, Trump’s legal team has done itself and the American public no favors by presenting exaggerated and unsubstantiated claims about election fraud. Its conduct at a news conference 10 days ago bordered on clownish. Trump’s lawyers have secured few legal victories.

The news media’s scorn and indifference underscore their transformation in recent years, and the change has not been salutary. Leading news outlets have largely given up their decades-old commitment to nominal impartiality and even-handed treatment of the news. In their place is overt partisanship, driven in part by an altered business model that prioritizes digital subscribers. News outlets play to the demands and expectations of their subscribers, not to their advertisers, which once posed a restraint on excessive partisanship in news columns.

It’s not as if corporate media lack the will or interest to investigate suspicions of election fraud. After all, the New York Times and Washington Post shared a Pulitzer Prize for their reporting on vague suspicions that Trump somehow conspired with Russia to win the 2016 presidential election — suspicions that proved exaggerated, over-wrought and, in a word, baseless.

It’s not as if corporate media were chastened by their investigations of the 2016 election that came a cropper. Rather, they are disinclined to do anything that can be seen as bolstering Trump and damaging Biden.

WJC

More from Media Myth Alert:

The shame of the press

In Debunking, Error, Journalism education, Media myths, New York Times, Newspapers, Scandal, War of the Worlds, Washington Post on October 31, 2020 at 11:26 pm

Eighty-two years ago, the front pages of American newspapers told of panic and hysteria which, they said, had swept the country the night before, during, and immediately after a radio dramatization of The War of the Worlds.

The program starred and was directed by 23-year-old Orson Welles who made clever use of simulated news bulletins to tell of waves of attacking Martians wielding deadly heat rays. So vivid and frightening was the program that tens of thousands of Americans were convulsed in panic and driven to hysteria.

Or so the newspapers said on October 31, 1938.

“For an hour, hysterical pandemonium gripped the Nation’s Capital and the Nation itself,” declared the Washington Post, while offering few specifics to support the dramatic claim.

“Thousands of persons in New Jersey and the metropolitan area, as well as all over the nation, were pitched into mass hysteria … by the broadcast,” the New York Herald Tribune asserted. It, too, offered little supporting evidence.

“Hysteria among radio listeners through the nation … resulted from a too realistic radio program … describing a fictitious and devastating visitation of strange men from Mars,” reported the San Francisco Chronicle.

And so it went.

As I described in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, reports of widespread panic and hysteria were wildly exaggerated “and did not occur on anything approaching a nationwide scale.”

Had Americans been convulsed in panic and hysteria that night, the resulting turmoil and mayhem surely would have resulted in deaths, including suicides, and in serious injuries. But nothing of the sort was conclusively linked to the show.

The overheated press accounts were almost entirely anecdotal — and driven by an eagerness to question the reliability and legitimacy of radio, then an upstart rival medium.

There was no nationwide panic that long ago night before Halloween and the day-after coverage was an episode of collective misreporting that contributed to the rise of a tenacious media myth.

Eighty-two years later, much of mainstream corporate news media is indulging in another, even more consequential episode of misconduct that’s defined not by overheated misreporting but by willful blindness on an extraordinary scale.

Corporate media, with few exceptions on the political right, have ignored and declined to pursue allegations of international influence-peddling by the son of Democratic presidential nominee, Joe Biden, so as to shield the flawed and feeble candidate from scrutiny and help him defeat the incumbent they so profoundly loathe.

Their contempt for President Donald Trump runs deep. Corporate media obviously recognize they cannot investigate and publish critical reporting — they cannot do searching journalism — about Biden so close to the November election without jeopardizing his candidacy and boosting Trump’s chances of reelection.

This neglect by corporate media represents an abdication of fundamental journalistic values of detachment, and impartiality. A defining ethos of American journalism that emerged during the second half of the Twentieth Century emphasized even-handed treatment of the news and an avoidance of overt, blatant partisanship.

Rank-and-file journalists tended to regard politicians of both major parties with a mixture of suspicion and mild contempt. It was a kind of “fie on both houses” attitude. Running interference for a politician was considered more than a little unsavory.

Not so much anymore. Not in American corporate media, where an overt partisanship has become not only acceptable but unmistakable.

The suspicions about Biden stem from his son’s efforts to line up lucrative, pay-for-play business arrangements in Ukraine — supposedly without the knowledge of Joe Biden. Reporting in the New York Post in mid-October was based on emails that undercut Biden’s claim of ignorance about the son’s dealings. Notably, the Bidens have not disputed the authenticity of the emails. Nor have they substantively addressed the allegations.

Subsequent reports have suggested Biden’s secret financial involvement in his son’s attempts to arrange a lucrative deal with a Chinese energy company tied to the country’s communist government.

The narratives are detailed, with many dimensions and potential implications — all which make media scrutiny all the more urgent.

But the response largely has been to shun and ignore. Or to block or impede distribution, as Twitter and Facebook did with the New York Post’s mid-October report. Or to dismiss it as so much Russian disinformation. Or scoff that it’s just a distraction. That’s what National Public Radio claimed, in a remarkably obtuse statement by its public editor (or internal critic), Kelly McBride. “We don’t want to waste our time,” she wrote, ” … on stories that are just pure distractions.”

Matt Taibbi, who is perhaps the most searching critic these days of contemporary American media and their failings, noted recently that the “least curious people in the country right now appear to be the credentialed news media, a situation normally unique to tinpot authoritarian societies.”

The inclination to shield Biden may partly stem from the shifting business model for corporate news organizations. The model used to be largely advertising-based, which encouraged news organizations to seek wide audiences by offering what was passably impartial reporting.

With the decline of advertising revenues, the business model has moved toward a digital-subscriber base. As readers pay, they are prone to make clear their preferences, and the news report tilts to reflect their partisan expectations.

Evidence of the tilt was striking enough four years ago, when Liz Spayd, an advocate of even-handedness in reporting, was public editor at the New York Times. She lasted less than a year before the position was dissolved and she was let go.

Spayd, whom I favorably mention in my latest book, Lost in a Gallup: Polling Failure in U.S. Presidential Elections, hadn’t been on the job a month when she wrote this about the Times in July 2016:

“Imagine what would be missed by journalists who felt no pressing need to see the world through others’ eyes. Imagine the stories they might miss, like the groundswell of isolation that propelled a candidate like Donald Trump to his party’s nomination. Imagine a country where the greatest, most powerful newsroom in the free world was viewed not as a voice that speaks to all but as one that has taken sides.

“Or has that already happened?”

It no doubt had. And overt partisanship has become all the more evident in the past four years as the Times and other corporate media pursued such stories as Trump’s conspiring with Russia to steal the 2016 election. It was a bizarre, exaggerated tale that obsessed corporate media for three years before finally coming a cropper.

Corporate media may well protect Biden long enough for the gaffe-prone 77-year-old to gain the presidency. But the shameful exhibition of willful blindness may not end well for corporate media. Their abdication may leave them besmirched. And diminished.

WJC

More from Media Myth Alert:

Woodward’s latest Trump book prompts myth-telling about Watergate

In Debunking, Error, Media myths, Reviews, Washington Post, Watergate myth on September 22, 2020 at 7:24 pm

It was predictable. Inevitable, even.

It was all but certain that news accounts and reviews of Rage, Bob Woodward‘s latest book about Donald Trump and his presidency, would credulously recite the hardy media myth that Woodward’s Watergate reporting brought down Richard Nixon’s corrupt presidency.

Not he: didn’t bring down Nixon

Sure enough, news outlets in the United States and abroad summoned the mythical trope — a trope that even Woodward has tried, occasionally, to dampen as absurd.

An editorial in the Detroit Free Press, for example, described Woodward as “famed for having brought down former President Richard Nixon.”

The New York Post, in reporting last week that Trump found Rage “very boring,” referred to Woodward and his Watergate reporting partner at the Washington Post, Carl Bernstein, and declared they had “brought down the presidency of Richard Nixon.”

The Toronto Sun likewise asserted that the Woodward and Bernstein‘s “1970s Watergate reporting … brought down Richard Nixon.”

The Guardian of London asserted in its review that Nixon was “the president Woodward and Carl Bernstein brought down with their reporting on Watergate nearly a half-century ago.”

Among the more reverential if complex characterizations of Woodward and his Watergate work came the other day from Henry Zeffman, a reviewer for the Times of London, who wrote:

“Woodward is the doyen of Washington’s sober and self-regarding journalistic elite, and I am wary of criticizing someone who has won two Pulitzer prizes and brought down a president.”

The bit about Washington’s “self-regarding journalistic elite” is true enough. And the claim about Woodward having brought down a president seems irresistible, for Zeffman returns to and reiterates that point deeper in his review, calling Woodward “a reporter who felled a president.”

What intrigues Media Myth Alert is not Woodward’s take on Trump but the inclination of journalists to dust off and invoke the mythical effects of Woodward’s Watergate reporting nearly 50 years ago.

And why are they so inclined to embrace so blithely what long ago has been debunked as a media myth?

It’s a question not infrequently considered at Media Myth Alert — a question also taken up in my media-mythbusting book, Getting It Wrong.

As I wrote in Getting It Wrong, the heroic-journalist interpretation of the Watergate scandal — “that the dogged reporting of two young, hungry, and tireless Washington Post journalists, Bob Woodward and Carl Bernstein, brought down Nixon and his corrupt presidency” — is endlessly appealing. The trope offers reassurance to contemporary journalists  that their reporting, too, might one day result in powerful effects.

The trope also represents “ready shorthand,” I noted, for understanding Watergate and its denouement, a proxy for grasping the scandal’s essence while avoiding its forbidding complexity.” Watergate after all was a tangle of lies, deceit, and criminality, and popular understanding of the details has faded considerably since Nixon resigned in August 1974.

Even so, “to explain Watergate through the lens of the heroic journalist,” I wrote, “is to abridge and misunderstand the scandal and to indulge in a particularly beguiling media-driven myth” — one that even Woodward has disputed.

He told an interviewer in 2004:

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

On another occasion, Woodward complained in an interview with the PBS “Frontline” program that “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.

“The Washington Post stories had some part in a chain of events … that were part of a very long and complicated process over many years.”

Woodward was right: simply put, he and Bernstein did not topple Nixon’s corrupt presidency.

And we would do well to take Woodward at his word.

Or the word of Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate. “Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” Graham said in 1997, at the 25th anniversary of Watergate’s seminal crime — the botched breakin at Democratic National Committee headquarters in Washington.

“The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional,” Graham added.

Indeed.

To roll up a scandal of Watergate’s sprawling dimensions, I noted in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, and the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up [of the breakin] and authorizing payments of thousands of dollars in hush money” to the burglars and others convicted in the crime.

WJC

More from Media Myth Alert:

Cronkite did all that? The anchorman, the president, and the Vietnam War

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Quotes on August 23, 2020 at 6:07 am

The endless appeal of media-driven myths rests largely in affirming that journalists are powerful actors whose work and words can exert great and decisive effects on war, politics, and public policy.

Cronkite in Vietnam

This thread runs through all prominent media myths, from William Randolph Hearst’s presumptive vow to “furnish the war” with Spain at the end of the 19th century to the dominant narrative of the Watergate scandal, that exposés by two Washington Post reporters brought down Richard Nixon’s corrupt presidency.

The thread also defines the presumptive “Cronkite Moment” of 1968, when CBS News anchorman Walter Cronkite declared on air that the U.S. military was “mired in stalemate” in the Vietnam War.

Cronkite’s assessment, which came after he visited what then was South Vietnam in the wake of the communist-led Tet offensive, was unremarkable for the times. Even so, it has taken on legendary status as a moment of telling unvarnished truth to power, as an occasion when an anchorman’s words brought clarity to a President who, as if in an epiphany, realized his war policy was a shambles.

Journalist and author David Halberstam once wrote of Cronkite’s assessment, “It was the first time a war had been declared over by an anchorman.”

Cronkite of course had declared no such thing and the war in Vietnam ground on until 1975. But Halberstam’s hyperbole is emblematic of the mythical proportions the “Cronkite Moment” has reached.

Late August brings the anniversary and inevitable reminders of the bloody 1968 Democratic National convention in Chicago. The approach of the anniversary this year was the occasion for the Guardian of London to post an essay of reminiscences by a photographer who was there.

What particularly interested Media Myth Alert was this passage, crediting Cronkite with decisive influence and power:

“President Lyndon Johnson, mired in the years-long Vietnam war, chose not to run for re-election after a critical editorial by the CBS newsman Walter Cronkite, the man then dubbed ‘the most trusted man in America.’ Losing Cronkite’s confidence, Johnson believed he had lost Middle America as well.”

There’s much to unpack and dismantle in those two sentences, which imply that Cronkite’s assessment about the war, offered in a special report broadcast on February 27, 1968, led Johnson not to seek reelection.

But we know that Johnson did not see Cronkite’s program when it aired. The President that night was attending a black-tie birthday party in Austin, Texas, for a long-time political ally, John Connally. And it is not clear whether, when, or under what circumstances Johnson may have seen the program on videotape at some later date.

In any case, the power of the presumptive “Cronkite Moment” resides in the immediate, unexpected, and visceral effect it supposedly had on the president. Such an effect likely would have been muted or absent had Johnson seen the program, or excerpts, on videotape.

Even if he did screen the program on videotape soon after February 27, it is clear Johnson did not take Cronkite’s assessment to heart. In the days and weeks afterward, the president mounted a vigorous public defense of his war policy. In mid-March 1968, for example, he told a meeting of business leaders in Washington:

“We must meet our commitments in the world and in Vietnam. We shall and we are going to win. … I don’t want a man in here to go back home thinking otherwise — we are going to win.”

Two days later, on March 18, 1968, the president traveled to Minneapolis to speak at the National Farmers Union convention. He took the occasion to urge “a total national effort to win the war” in Vietnam. Johnson punctuated his remarks by slapping the lectern and declaring:

“We love nothing more than peace, but we hate nothing worse than surrender and cowardice.”

Not only that, but the anchorman’s characterization of “stalemate” was hardly novel in late February 1968.

The term had been invoked frequently by critics — and for months before Cronkite’s program — to describe the war. In early August 1967, the New York Times published a lengthy, front page news analysis about the war beneath the headline:

Vietnam: The Signs of Stalemate.”

The analysis, filed from Vietnam by R.W. Apple Jr., said in part:

“‘Stalemate’ is a fighting word in Washington. President Johnson rejects it as a description of the fighting in Vietnam. But it is the word used by almost all Americans here, except the top officials, to characterize what is happening.”

The essay won Apple an Overseas Press Club award.

What tipped Johnson’s decision not to seek reelection in 1968 were his declining political fortunes and the views of an informal group of advisers — and not, as the Guardian essay suggests, Cronkite’s “mired in stalemate” assessment.

By the end of March 1968, when he announced he would not run for another term, Johnson had come close to losing the New Hampshire primary election to an antiwar candidate, Senator Eugene McCarthy. And an even more formidable rival for the Democratic party nomination, Senator Robert F. Kennedy, had entered the race. Johnson was becoming a spent force, politically.

His informal advisers, collectively known as the “Wise Men,” had gathered in November 1967 and expressed near-unanimous support for Johnson’s war policy. They met again, at the request of the White House, in late March 1968.

Mostly, if not unanimously, the Wise Men expressed opposition to America’s escalating the war in Vietnam, as Johnson was then contemplating. “The theme that ran around the table was, ‘You’ve got to lower your sights,’” one adviser, George Ball, later recalled.

The president “was shaken by this kind of advice from people in whose judgment he necessarily had some confidence, because they’d had a lot of experience,” Ball noted.

A few days afterward, Johnson announced the United States would restrict most bombing missions over North Vietnam — and that he would not seek reelection.

The Guardian essay also claims that Cronkite was known at the time as “the most trusted man in America.”

In fact, that characterization was applied to him years after 1968 — when CBS publicists touted him as such in advertising the network’s Election Night news coverage in 1972.

Their basis? A survey conducted that year of 8,780 respondents in 18 states by the pollster, Oliver Quayle and Company. The poll sought to assess and compare levels of public trust among U.S. politicians. Oddly, Cronkite was included in the poll, meaningn that he was being compared to the likes of Nixon, Edmund S. Muskie, George McGovern, Edward Kennedy, and Spiro T. Agnew.

Cronkite topped the Quayle poll, receiving a “trust index” score of 73 percent, which as media critic Jack Shafer once noted, “seemed impressive until you considered the skunks polled alongside him.” The generic “average senator” came in second at 67 percent.

CBS publicists nonetheless embraced the survey’s results. On Election Day in November 1972, the network took out prominent display advertisements in leading U.S. newspapers such as the Chicago Tribune, the New York Times, and the Washington Post.

The ads encouraged readers to tune into the CBS election coverage — and proclaimed Cronkite the “most trusted American in public life.”

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

Even in a pandemic, media myths play on

In 'Napalm girl', Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Photographs, Scandal, Television, Watergate myth on April 26, 2020 at 10:33 am

The U.S. news media have scarcely distinguished themselves in reporting the coronavirus pandemic that has killed more than 54,000 Americans since spreading from Wuhan, China, early this year. Criticism abounds about the substance and tone of the media’s reporting.

Not surprisingly, a Gallup poll late last month ranked the media last among American leaders and institutions in their response to the coronavirus.

Watergate myth will never die

Even amid a pandemic, peddling media myths — those prominent stories about and/or by the media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal — has proven irresistible to some news outlets.

Familiar media myths about the presumptive “Cronkite Moment” of 1968, the exaggerated influence of the “Napalm Girl” photograph of 1972, and the hero-journalist trope of the Watergate scandal all have circulated in recent weeks.

Their appearance signals not only how ingrained these myths become in American media; it also suggests an eagerness among journalists to believe their field can project decisive influence.

Take, for example, a lengthy recent article in USA Today about staggering death tolls the country has endured before the coronavirus, in wars, disasters, and terrorist attacks.

The article mentioned the Vietnam War, which claimed 58,000 American lives, and said the conflict “had a notable turning point in the court of public opinion. It happened when CBS anchor Walter Cronkite said in a 1968 broadcast that he believed the war was, at best, a ‘stalemate.’ Weeks later, President Lyndon Johnson sensed he had lost public support and declined to seek reelection.”

No evidence was offered for the “turning point” claim; no evidence was presented for the presumptive link to Johnson’s not running for another term.

On both counts, in fact, the evidence runs the other way.

Cronkite’s editorial statement, delivered in late February 1968, that the Vietnam War was stalemated was hardly a novel interpretation. “Stalemate” had been in circulation for months to characterize the conflict.

As I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, polling by Gallup indicated that the turning point in public opinion came in Fall 1967, about 4 1/2 months before Cronkite’s “stalemate” assessment. By then, and for the first time, a plurality of Americans said it had been a mistake to send U.S. troops to fight in Vietnam.

Other appraisals similarly indicated the turning point came in the second half of 1967.

At the end of that year, for example, Don Oberdorfer, then a national correspondent for the Knight newspapers, described what he called “a time of switching” in Summer and Fall 1967, “when millions of American voters — along with many religious leaders, editorial writers and elected officials — appeared to be changing their views about the war.”

In a very real sense, then, Cronkite’s “stalemate” observation was a matter of his following, rather than leading, American public opinion as it turned against the war.

Additionally, the USA Today article suggested that in Cronkite’s “stalemate” assessment about the war, President Johnson “sensed he had lost public support and declined to seek reelection.” But Johnson did not see the Cronkite report when it aired; the President at the time was at a black-tie birthday party for a political ally, Governor John Connally, in Austin, Texas.

And there’s no certain evidence about when or whether he saw the Cronkite program on videotape at some later date.

Factors other than Cronkite’s program weighed more powerfully in discouraging Johnson from seeking reelection. Notably, he faced a serious internal challenge for the Democratic nomination from Senators Eugene McCarthy and Robert F. Kennedy. The latter entered the race for president after McCarthy’s surprisingly strong showing in the New Hampshire primary on March 12, 1968.

Faced with the prospect of humiliating defeats in primary elections after New Hampshire’s, Johnson quit the race.

The war Vietnam gave rise to other tenacious media myths, especially those associated with the “Napalm Girl” photograph taken in June 1972. The image showed a clutch of children fleeing a napalm strike on Trang Bang, their village in what then was South Vietnam.

Near the center of the photograph was a naked 9-year-old girl, screaming from her wounds.

It is said the photograph was so powerful that it swung U.S. public opinion against the war (in fact, as we’ve seen, it turned years before June 1972) and hastened an end to the conflict (in fact, the war went on till April 1975). Another myth of the “Napalm Girl” image was that it showed the effects of a U.S. aerial attack (also false: a warplane of the South Vietnamese Air Force dropped the napalm).

To that lineup of myth, the National Interest introduced another powerful effect — namely, that  the “Napalm Girl” image “helped turn public opinion against the use” of flame-throwers as weapons of war.

‘Napalm Girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The post, however, offered no evidence of a linkage between the photograph and views about flamethrowers — which did not figure in the aerial attack at Trang Bang.

By email, I asked the editor of the National Interest for elaboration about the claim, saying: “I am interested in evidence such as public opinion polling that demonstrates or points to a linkage.”

I further wrote:

“I ask because I have addressed and disputed other claims about the photograph’s presumed impact — notably that it hastened an end to the Vietnam War, that it turned public opinion against the conflict, and that it showed the effects of a U.S. napalm attack on South Vietnam.”

The email was sent nearly three weeks ago. The editor has never replied.

Then there’s the dominant narrative of Watergate, the ever-enticing notion that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post uncovered evidence that brought down Richard Nixon’s corrupt presidency. It’s a myth that has survived scoffing and rejection by principals at the Post — Woodward among them.

As he told an interviewer in 2004:

To say that the press brought Nixon, that’s horseshit.

In less earthier terms, Katharine Graham, the newspaper’s publisher during the Watergate scandal, insisted the Post did not topple Nixon. “Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” she said in 1997. “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

As I pointed out in Getting It Wrong, credit for bringing down Nixon belongs to the federal investigators, federal judges, federal prosecutors, bipartisan congressional panels, the Supreme Court, and others who investigated the scandal and uncovered evidence of obstruction of justice that led to Nixon’s resignation in August 1974.

Against that tableau, I wrote, “the contributions of Woodward and Bernstein were at best modest, and certainly not decisive.”

And yet, the hero-journalist myth lives on — as suggested the other day in a column by the entertainment critic for the Lincoln Journal Star in Nebraska. The column presented a rundown about the top films with a journalism theme. Atop the critic’s list was All the President’s Men, the cinematic adaptation of Woodward and Bernstein’s eponymous, best-selling book.

It’s the “best newspaper picture ever,” the Journal Star critic wrote, declaring that movie showed how Woodward and Bernstein “ferreted out the Watergate scandal and brought down a president.”

And brought down a president.

Right.

The hero-journalist trope of Watergate knows few bounds. It’s surely one of those media myths that’s never going to die.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2019

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Spanish-American War, Washington Post, Watergate myth on December 28, 2019 at 7:44 am

Media Myth Alert directed attention in 2019 to the appearance of well-known media-driven myths, those prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here’s a look back at the year’s five top posts at Media Myth Alert which, in late October, marked its 10th anniversary. The Washington Post figured in three of the year’s top posts.

Impeachment hearings prompt media references to heroic-journalist myth of Watergate (posted November 27): It doesn’t take much for journalists to conjure the heroic-journalist myth of Watergate. It’s a trope that’s readily invoked but often too good to check out.

An almost-predictable by-product of the impeachment hearings conducted late in the year by the House of Representatives Intelligence Committee were media references to the myth that the Post’s reporting brought down Richard Nixon’s presidency in the Watergate scandal.

Among the references was that of the Post’s own managing editor, Cameron Barr, who declared in a speech in November at the University of Oxford that “Nixon’s resignation was brought to pass by our coverage of the political scandal known as Watergate.”

Brought to pass?

The phrase means caused to happen, and the Post’s reporting did not cause Nixon’s resignation to happen.

For years, senior staff at the Post dismissed or scoffed at the mythical notion the newspaper’s reporting brought down Nixon. Katharine Graham, the newspaper’s publisher during Watergate, said in 1997, at the 25th anniversary of the scandal’s seminal crime, the burglary at Democratic National Committee headquarters in June 1972:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

When asked about his “brought to pass” remarks at Oxford, Barr replied by parsing his words:

“You’ll note that I didn’t say that The Post brought down Nixon or took Nixon down or got Nixon – those mischaracterizations [sic] my colleagues have rejected and rightly so. As do you.

“I said The Post’s reporting brought it to pass, and my evidence for that is the historical record. We did our jobs as journalists, setting in motion other factors and forces that compelled him to step down.”

Nice try.

Not only did the Post’s reporting not bring to pass Nixon’s resignation, it’s quite a stretch to say that the Post’s reporting set in motion, or even much contributed to, the vastly more important investigations by subpoena-wielding federal authorities who did uncover the evidence that brought to pass Nixon’s resignation.

As Edward Jay Epstein pointed out in his classic essay about the news media and Watergate, “even in publicizing Watergate, the press was only one among a number of institutions at work.”

TV made all the difference in McCarthy’s fall, Watergate? Hardly (posted September 29): The Post’s media columnist, Margaret Sullivan, made sweeping claims in late September that television had “made all the difference in 1954″ in exposing and bringing down the red-baiting senator, Joseph R. McCarthy. She further wrote that during the Senate Watergate hearings in 1973, television had had a “disastrous effect on Richard Nixon’s presidency.”

Such interpretations may reassure journalists, reminding them of their presumed power and influence. Media-driven myths tend to have such an effect. But it’s exceedingly mediacentric to claim television was decisive in McCarthy’s fall or in Watergate’s outcome.

If anything, television was a lagging factor in raising challenges to McCarthy and his communists-in-government witch hunt. As for the Watergate hearings, it wasn’t their televised character that had a “disastrous effect” on Nixon’s presidency; it was what the hearings uncovered that proved decisive.

Sullivan wrote in her column: “The moment of truth for McCarthy … came in televised hearings when a lawyer for the U.S. Army shut down the senator with his damning accusation: ‘Have you no sense of decency, sir? At long last, have you left no sense of decency?’”

That encounter took place June 9, 1954. But it hardly “shut down the senator.”

McCarthy at map; Welch, head in hand

The hearing transcript show that McCarthy was quick to reply to the “no sense of decency” remark by the Army’s chief counsel, Joseph N. Welch. McCarthy then launched into a riff about a communist-linked organization to which a young colleague of Welch had belonged.

Television came late to the McCarthy scourge. For months, even years, before 1954, print journalists such as Drew Pearson, a nationally syndicated columnist, and Richard Rovere, a writer for the New Yorker, had directed attention to the McCarthy’s exaggerated allegations.

And Pearson, for his work, was physically assaulted by McCarthy in December 1950.

Televised coverage of the Senate Watergate hearings in 1973 was riveting. But the greatest contribution came from what Senate staffers learned: They found that Nixon had secretly made audio tapes of conversations in the Oval Office of the White House.

Ultimately, when they were pried from Nixon’s possession, the tapes revealed that the president knew about and approved a plan to divert the FBI’s investigation into the scandal’s signal crime — the break-in at Democratic National Committee headquarters in June 1972.

Without the tapes, it’s unlikely Nixon’s guilt in Watergate would have been conclusively demonstrated. That was the interpretation of, among others, Watergate’s preeminent historian, Stanley I. Kutler.

“Absent the tapes, Nixon walks,” Kutler said several years ago. “You had to have that kind of corroborative evidence to nail the president of the United States.”

Newspaper rant deplores “debasement of reality” but invokes prominent media myth (posted January 8): The Seattle Times seemed almost apoplectic early in the year in deploring what it termed “the debasement of reality” in “the age of Trumpism,” asseting that “lies” had become “the new currency of political discourse.”

It was an over-the-top screed that appeared in the newspaper’s Sunday magazine. It also extolled journalism, saying “more often than not” over the years, “reporters got it right, from uncovering the ghastly conditions in slaughterhouses [presumably a reference to Upton Sinclair’s novel The Jungle] to forcing a president’s resignation in the Watergate scandal.”

The allusion to “forcing a president’s resignation” was, of course, to the reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Post; around them revolve the heroic-journalist trope, which long ago became the mythical dominant narrative of Watergate.

In reality, forcing Nixon’s resignation in Watergate wasn’t the work of Woodward and Bernstein. Or of any journalist or news organization.

As Woodward once said, in an interview with the old American Journalism Review:

To say that the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Or as Ben Bradlee, the Post’s executive editor during Watergate, once declared:

“[I]t must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

And as I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, rolling up a sprawling scandal like Watergate required the collective if not always coordinated efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

And even then, I wrote, Nixon likely would have completed his presidential term if not for revelations about the recordings he secretly made of conversations at the Oval Office — a pivotal Watergate story that Woodward and Bernstein missed, by the way.

“Only when compelled by the Supreme Court,” I wrote in Getting It Wrong, “did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the June 1972 break-in at Democratic National Headquarters, the Watergate scandal’s seminal crime.

Nixon resigned in August 1974.

Fake news about fake news”: Enlisting media myth to condemn Trump’s national emergency (posted February 17): Early in the year, the Salt Lake Tribune turned editorially to the hoary media myth about William Randolph Hearst and his purported vow to “furnish the war” with Spain in the late 19th century. The Tribube invoked the myth as a way to condemn President Donald Trump’s declaration of a national emergency to add miles of barriers along the southern U.S.border, to stem illegal immigration.

“You want fake news?” the Tribune‘s editorial stated. “Here’s some fake news about fake news.”

In discussing Hearst’s debunked vow (which supposedly was contained in a telegram to the artist Frederic Remington, who was on assignment in Spanish-ruled Cuba in early 1897), the newspaper said:

“The story goes that when he was told by Frederick [sic] Remington, the already-famous illustrator he had sent to Cuba to document supposed battles there, that there were no battles to record, Hearst famously replied, ‘You furnish the pictures. I’ll furnish the war.’”

The Remington-Hearst exchange supposedly was done by cable. But the telegrams have never turned up. Hearst denied having sent such a message and Remington, apparently, never discussed it.

Had such messages been sent, moreover, Spanish authorities surely would have intercepted and denounced them as Yankee meddling.

Remington sketch of ‘Cuban war’ (New York Journal)

Not only that, but the “furnish the war” anecdote is illogical because war — the rebellion in Cuba against Spanish rule — was the reason Hearst sent Remington to the island. Remington was to draw sketches of the uprising. And he did.

Given the context — given the war in Cuba — it would have made no sense at all for Hearst to send a telegram, vowing to “furnish the war.”

The Tribune editorial acknowledged the Remington-Hearst tale is “thought to be apocryphal at best.” Even so, the newspaper said, the anecdote was “too good” not to turn to at “appropriate moments.”

Interesting argument.

But if it’s “apocryphal at best,” why would any news organization invoke the anecdote, given that media myths inevitably impugn and undermine the truth-telling objective of American journalism? Enlisting myth and falsehood scarcely makes an editorial argument more compelling. Or more coherent.

Not Hearst’s war

The Tribune’s editorial didn’t stop there. It also claimed that Hearst and the activistyellow journalism“ he practiced “basically started the Spanish-American War as a stunt to boost newspaper sales.”

Hearst “basically started the Spanish-American War as a stunt to boost newspaper sales”?

Hardly.

The war’s causes went far beyond newspaper content, however exaggerated, and centered on the humanitarian crisis resulting from Spain’s cruel tactics to put down the Cuban rebellion.

Of course, it’s far less complicated to blame the long ago war on Hearst and his flamboyant yellow journalism.

Media myths are nothing if not simplistic.

Adulation for a tyrannical publisher: The Pulitzer documentary on PBS (posted April 14): PBS aired in April an 83-minute, mostly hagiographic study of the Hungarian-born Joseph Pulitzer who, for a time in the late 19th century, was a dominant figure in New York City newspaper journalism.

In the PBS treatment, Pulitzer’s talents and commitments seemed endlessly laudatory.

The documentary tells us that Pulitzer was an avid reader, a polyglot, a natural reporter, an accomplished chess player, an unstoppable workaholic. He possessed a Midas-like touch, an uncompromising commitment to investigative journalism, and a “lifelong passion for democratic idealism.” He was a quick study who, before coming to New York, established the most successful newspaper in St. Louis. He served briefly in Congress. He led the fund-raising campaign for the Statue of Liberty’s pedestal. He faced down criminal libel while taking on a U.S. president. He was a fearless crusader who gave voice to the voiceless. He was devoted to the interests of poor people, from whom he commanded unswerving loyalty.

Quite a guy, that Joseph Pulitzer. Not even his shooting and wounding a building contractor in Missouri derailed his career or darkened his reputation.

But the effect of the documentary’s gushing wasn’t uplifting or inspiring.

It was misleading.

True, Pulitzer led a crowded, remarkable life. He did have a Midas-like touch — he became enormously wealthy as a newspaper publisher, and his riches allowed him to buy opulent homes and live out his infirmity-wracked final years aboard a luxury yacht.

Pulitzer the irritable (Library of Congress)

Pulitzer was an irritable tyrant who routinely made enemies, who regularly upbraided subordinates, who didn’t think much of his three sons, and whose wife worked like a slave to please him.

The meaner, darker side to Pulitzer wasn’t entirely ignored in the program, which PBS titled “Joseph Pulitzer: Voice of the People.” It just wasn’t examined in much revealing depth.

In the end Pulitzer’s profound failings, personal and journalistic, were mostly excused.

There was more complexity to Pulitzer’s career and character than PBS seemed inclined to investigate.

It was not made very clear, for example, that Pulitzer’s time in New York City journalism was relatively brief. He acquired the New York World in 1883, launched an evening edition in 1887, and left the city in 1890 when he was in his early 40s. Deteriorating health and failing eyesight forced him into absentee ownership until his death in 1911.

After 1890, Pulitzer rarely visited the World building.

For years, he tried to run the newspaper by remote control, from retreats in Maine, Georgia, and Europe. To his editors and managers, he regularly fired off telegrams and letters that were full of instructions, guidance, and reproach. This correspondence reveals a harsh, bullying, and dictatorial component to Pulitzer’s personality.

The documentary-makers might well have plumbed the correspondence for its insights. And they might have considered how effectively, or poorly, Pulitzer ran his newspapers from afar, in what was a fin-de-siècle experiment in mobile, long-distance executive management.

But the effects and implications of Pulitzer’s long absences, infirmities, and remote-control management were not much explored.

The memory of Joseph Pulitzer has been boosted over the decades by a succession of exceptionally generous biographers.

To that lineup of adulation, the flattery of documentary-filmmakers can now be added.

WJC

Other memorable posts of 2019:

Impeachment hearings prompt media references to heroic-journalist myth of Watergate

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Washington Post, Watergate myth on November 27, 2019 at 9:01 am

It doesn’t take much for journalists to conjure the heroic-journalist myth of Watergate. The trope has such narrative power that it’s easy to invoke, if usually too good to check.

Perhaps an inevitable by-product of the recent bombshell-free and wholly unrevealing impeachment hearings conducted by the House of Representatives Intelligence Committee were news media references to the Watergate scandal and the myth that the Washington Post’s reporting brought down Richard Nixon’s presidency in 1974.

Not the Post’s doing: Nixon quits

That’s the heroic-journalist trope of Watergate. It centers around the work of Bob Woodward and Carl Bernstein, the Post’s lead reporters on the scandal, and it was invoked blithely.

Last week, for example, the Guardian of London referred to the Post as “the paper that owned the [Watergate] story and ultimately brought down the presidency of Richard Nixon.”

As the House committee’s hearings were about to go public, David Zurawik, television critic for the Baltimore Sun, wrote that televised hearings during the Watergate scandal “didn’t bring [Nixon] down,” but “the grinding, steady work of the Washington Post led by Bob Woodward and Carl Bernstein did along with some courageous members of Congress, who signaled their willingness to vote for impeachment across party lines.”

A speech the other day at the University of Oxford was the occasion for Cameron Barr, the Post’s managing editor, to recall Watergate. His remarks included this myth-evocative passage:

“Nixon’s resignation was brought to pass by our coverage of the political scandal known as Watergate.”

Brought to pass?

That means caused to happen, and the Post’s reporting didn’t cause Nixon’s resignation to happen.

For years, in fact, senior staff at the Washington Post dismissed or scoffed at the mythical notion the Post’s reporting brought down Nixon.

None other than Katharine Graham, the newspaper’s publisher during Watergate, declared in 1997, at the 25th anniversary of the scandal’s seminal crime, the burglary at Democratic National Committee headquarters in June 1972:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

In starkly cruder terms, Woodward concurred, telling an interviewer in 2004:

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

As I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, unraveling a scandal as sweeping and complex as Watergate required the combined if not always coordinated forces of special prosecutors and federal judges, FBI agents, and bipartisan congressional panels. Not to mention the U.S. Supreme Court, which unanimously ruled that Nixon had to surrender to prosecutors White House audiotapes that captured his guilty participation in the Watergate coverup.

That’s what Katharine Graham was referring to in saying that the “processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

By email, I asked Barr about evidence supporting his claim that “Nixon’s resignation was brought to pass by” the Post’s reporting.

He replied by parsing his claim, saying:

“You’ll note that I didn’t say that The Post brought down Nixon or took Nixon down or got Nixon – those mischaracterizations [sic] my colleagues have rejected and rightly so. As do you.

“I said The Post’s reporting brought it to pass, and my evidence for that is the historical record. We did our jobs as journalists, setting in motion other factors and forces that compelled him to step down.”

Not only did the Post’s reporting not bring to pass Nixon’s resignation, it’s highly unlikely that the Post’s reporting set in motion, or even much contributed to, the vastly more important investigations by subpoena-wielding authorities who did uncover the evidence that brought to pass Nixon’s resignation.

As Edward Jay Epstein pointed out in his classic essay about the news media and Watergate, Woodward and Bernstein “were not the only ones publicizing the case” in the summer of 1972. “Immediately after the arrest of the Watergate burglars and throughout the [presidential] campaign, Senator George McGovern denounced Watergate in most of his speeches and suggested in no uncertain terms that the White House was behind the burglary.”

Additionally, Epstein noted, the Democratic National Committee brought a civil lawsuit against Nixon’s reelection committee. “The General Accounting Office, an arm of Congress, and Common Cause, a quasi-public foundation, meanwhile forced Republican officials to disclose information about campaign contributions which indirectly added to the publicity about Watergate,” Epstein wrote, adding:

“In short, even in publicizing Watergate, the press was only one among a number of institutions at work.”

Epstein also correctly noted that federal prosecutors had developed “an airtight case” the the Watergate burglars and their handlers in the summer of 1972, “well in advance of, and without any assistance from, Woodward, Bernstein, or any other reporters.”

Barr’s remarks at Oxford were an occasion to extol the news media and what he called “high-risk, high-impact journalism.”

He also shed some light on the adoption of the Post’s smug and heavy-handed motto, “Democracy dies in darkness,” saying it was embraced “at the urging of Jeff Bezos, who has owned The Post since 2013.” Bezos is the multi-billionaire boss of Amazon.com.

That motto was adopted soon after President Donald Trump took office and was promptly ridiculed by, among others, Jack Shafer, the prominent media critic. Shafer said on Twitter that “‘Democracy Dies in Darkness’ is something a sincere goofball would say in a Preston Sturges movie.”

The executive editor of the New York Times, Dean Baquet, said “Democracy dies in darkness” reminded him of “the next Batman movie.”

WJC

More from Media Myth Alert:

‘Television made all the difference’ in McCarthy’s fall, Watergate? Hardly

In Debunking, Error, Media myths, Murrow-McCarthy myth, Newspapers, Scandal, Television, Washington Post, Watergate myth on September 29, 2019 at 6:21 pm

The Washington Post’s media columnist, Margaret Sullivan, offered the facile observation in an essay yesterday that last week brought “a tectonic shift of media attention, [with] every major television network — broadcast and cable alike — focused on a deeply damaging story” about President Donald Trump, a story he “can’t control.”

Sullivan

As if Trump could “control” the frenzy over disclosures he encouraged Ukraine’s president to investigate shady dealings in that country by former Vice President Joe Biden and his son.

As if anyone could “control” such a bizarre frenzy.

We’ll see how long this latest frenzy lasts. For now, allegations of Trump’s misconduct seem too nebulous to support impeachment, let alone conviction after trial before the Republican-controlled Senate.

Of keener interest to Media Myth Alert were passages in Sullivan’s column that touted the presumptive power of television in the downfall of Senator Joseph McCarthy in 1954 and in the Watergate scandal of the early 1970s.

McCarthy at map; Welch, head in hand

“Television,” she wrote, “made all the difference in 1954, as it did again almost two decades later during the televised Watergate hearings, with their disastrous effect on Richard Nixon’s presidency.”

Television made all the difference?

That interpretation may of comfort or reassurance to journalists; media-driven myths tend to be that way. But it’s mediacentric claim that grants television far too much credit as a decisive force in national politics.

If anything, television was a lagging factor in challenging McCarthy and his communists-in-government witchhunt. As for the Watergate hearings, it wasn’t their televised character that had a “disastrous effect” on Nixon’s presidency; it was what the hearings uncovered that was decisive to the outcome of the Watergate scandal.

Let’s take first Sullivan’s claims about television and Joe McCarthy.

She wrote: “The moment of truth for McCarthy … came in televised hearings when a lawyer for the U.S. Army shut down the senator with his damning accusation: ‘Have you no sense of decency, sir? At long last, have you left no sense of decency?'”

That encounter took place June 9, 1954. It hardly “shut down the senator.”

The hearing transcript, excerpts of which the New York Times published the following day, show that McCarthy was quick to reply to the “no sense of decency” remark by the Army’s chief counsel, Joseph N. Welch.

“I know this hurts you, Mr. Welch,” McCarthy snapped.

“I’ll say it hurts,” Welch said.

McCarthy then launched into a riff about a communist-linked organization to which a young colleague of Welch once belonged.

What were known as the Army-McCarthy hearings were televised. But only then-fledgling ABC and the dying Dumont network carried the hearings in sustained fashion. Neither network reached a nationwide audience.

Besides, McCarthy was then falling from his peak influence. As I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, opinion polls by the Gallup organization showed McCarthy’s approval ratings were ebbing by late 1953 and early 1954.

The other television moment often said to have been pivotal in the senator’s downfall came on March 9, 1954, when Edward R. Murrow devoted his half-hour See It Now program to a critical report about McCarthy. See It Now made devastating use of unflattering footage of the senator and closed with Murrow’s declaring:

“The actions of the junior Senator from Wisconsin have caused alarm and dismay amongst our allies abroad, and given considerable comfort to our enemies. And whose fault is that? Not really his. He didn’t create this situation of fear; he merely exploited it — and rather successfully. Cassius was right: ‘The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves.'”

It wasn’t a decisive moment, though. More important were the Army’s allegations, raised the same week the Murrow program aired, that McCarthy and his top aide, Roy Cohn, tried to obtain special treatment for David Schine. He was a member of McCarthy’s investigative staff who had been drafted into the Army. The allegations led to the hearings that Sullivan mentioned in her column.

By the end of 1954, McCarthy had been censured by the Senate.

Television came belatedly to the McCarthy scourge. For months, even years before 1954, print journalists such as Drew Pearson, a nationally syndicated columnist and Richard Rovere, a writer for the New Yorker, had directed attention to the McCarthy’s exaggerated allegations.

In fact, Pearson’s challenges were so searching and aggressive that they prompted McCarthy to physically assault the columnist in the coat-check room after a dinner in December 1950 at the hush-hush Sulgrave Club in Washington, D.C. Richard Nixon, then a newly appointed U.S. Senator, broke up the one-sided encounter between the beefy senator and the smaller columnist.

In his memoir RN, Nixon recalled that Pearson “grabbed his overcoat and ran from the room” while McCarthy said, “‘You shouldn’t have stopped me, Dick.’”

Televised coverage of the extended Watergate hearings, convened in Spring 1973 by a Senate select committee, certainly was extensive andriveting. But the greatest contribution came from what the committee staff uncovered — the existence of audio tapes that Nixon secretly had made of his conversations in the Oval Office of the White House.

The tapes proved conclusively that Nixon knew about and approved a plan to divert the FBI’s investigation into the scandal’s signal crime — the break-in at Democratic National Committee headquarters in June 1972.

Without the tapes, it’s not likely Nixon’s guilt in Watergate would have been conclusively demonstrated. That was the interpretation of, among others, Watergate’s preeminent historian, Stanley I. Kutler.

“Absent the tapes, Nixon walks,” he said in a presentation in 2011, almost four years before his death.

“You had to have that kind of corroborative evidence to nail the president of the United States.”

The tapes, not TV, “made all the difference” in Watergate.

WJC

More from Media Myth Alert:

More Watergate mythologizing: Woodward, Bernstein ‘let facts speak’ and Nixon fell

In Debunking, Media myths, Newspapers, Washington Post, Watergate myth on August 21, 2019 at 5:35 pm

It’s almost predictable: When controversy flares about contemporary practices of American journalists, commentators not infrequently reach back to Watergate for reassurance about how effective and admirable high-minded reporting can be.

Nixon, 1974: Quits, leaves D.C.

The Watergate parable is ever-available if not especially precise. It’s more mythical than accurate, as a commentary the other day in the Boston Herald suggested.

The commentary’s author addressed the recent, overwrought controversy about a front-page headline in the New York Times that many of its readers, and staffers, thought was too generous to President Donald Trump.

“Trump Urges Unity vs. Racism,” declared the headline, which survived only the Times’ first print edition of August 6. The newspaper’s executive editor, Dean Baquet, later termed it “a f*cking mess” that editors quickly reworked.

What interests Media Myth Alert is not so much the agitation about the Times’ headline as the Herald’s hero-treatment of Bob Woodward and Carl Bernstein, the Washington Post’s lead reporters on Watergate in 1972-74.

The Herald’s commentary declared: “News reporters working for newspapers and television networks and online media should have only one job to do – to report the news.” OK, no argument there.

Then it added:

“Back in the days of Watergate, Washington Post reporters Bob Woodward and Carl Bernstein or ‘Woodstein’ as they were called, dug deep and reported straight about the allegations that President Nixon had been personally involved in the coverup of the break-in at the Democratic National Committee headquarters.

“Their stories carried weight because they weren’t trying to convince us at least overtly that Nixon was a crook. These guys let the facts speak for themselves and the Nixon administration toppled.”

Let’s unpack those claims.

Woodward and Bernstein’s digging did not lead them to allege, or disclose, that “Nixon had been personally involved in the coverup of the break-in at the Democratic National Committee headquarters,” the seminal crime of the Watergate scandal. Woodward acknowledged as much in an interview in 1973 with Columbia Journalism Review.

Deep in an otherwise congratulatory article, the journalism review noted:

“The Post did not have the whole story [of Watergate], by any means. It had a piece of it. Woodward and Bernstein, for understandable reasons, completely missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants to buy their silence.” (Emphasis added.)

The article quoted Woodward as saying about those crucial elements of Watergate:

“’It was too high. It was held too close. Too few people knew. We couldn’t get that high.’”

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the New York Times “was the first news organization to report the payment of hush money to the Watergate burglars, a pivotal disclosure that made clear that efforts were under way to conceal the roles of others in the scandal.” And I quoted a passage in a book by John Dean, Nixon’s former counsel, as saying the Times‘ report about hush-money payments “hit home! It had everyone concerned and folks in the White House and at the reelection committee were on the wall.”

Unequivocal evidence of Nixon’s personal role in coverup was not revealed until August 1974, with the disclosure of the so-called “smoking gun” White House audiotape. Its release was ordered in July 1974 by the U.S. Supreme Court, and its content sealed Nixon’s fate.

He resigned 45 years ago this month.

And what else about the Herald’s commentary?

Exaggeration lurks in this passage: “These guys let the facts speak for themselves and the Nixon administration toppled.”

That suggests the reporting of Woodward and Bernstein was central to Nixon’s downfall when in fact their work represented a marginal contribution to Watergate’s outcome.

Not only did could they not get to the coverup. They did not disclose the existence of Nixon’s secret White House taping system — a revelation by a former White House staffer in July 1973 changed the course and intensity of Watergate investigations.

As I wrote in Getting It Wrong, rolling up a scandal of the dimensions of Watergate “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, and the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House.”

Against the tableau of courts, prosecutors, federal investigations, and bipartisan congressional panels, I wrote, “the contributions of Woodward and Bernstein were at best modest, and certainly not decisive.

“Principals at the Post have acknowledged as much. Katharine Graham, the newspaper’s doughty publisher, often insisted that the Post did not topple Nixon. ‘Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,’ Graham said in 1997, at a program marking the scandal’s twenty-fifth anniversary. ‘The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional,’ she insisted.”

And Woodward concurred, if in cruder terms.

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit,” he told an interviewer for the former American Journalism Review in 2004.

Why does all this matter now? Watergate, after all, was long ago.

Well, that’s just it: The intervening years have deeply eroded popular understanding about the forces and figures vital to bringing down Nixon — the investigators, the special prosecutors, the judges, the members of Congress. Instead, the heroic-journalist interpretation has become fixed as the dominant narrative of Watergate, that the dogged reporting of Woodward and Bernstein exposed the crimes of a president and forced his resignation.

It’s far easier to turn to that mythical interpretation than it is to keep straight the many lines of investigation that did unravel the Watergate scandal.

But as I pointed out in Getting It Wrong, “to explain Watergate through the lens of the heroic journalist is to abridge and misunderstand the scandal and to indulge in a particularly beguiling media-driven myth.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Newspaper rant deplores ‘debasement of reality’ but invokes prominent media myth

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on January 8, 2019 at 8:54 am

The Seattle Times seemed almost apoplectic the other day in deploring “the debasement of reality” in “the age of Trumpism,” declaring that “lies” have become “the new currency of political discourse.”

It was a long-form screed alright, which appeared in the newspaper’s Sunday magazine. It was not unlike many other rants written during the war between the press and President Donald Trump.

Journos didn’t do it

What most interested Media Myth Alert was not so much the hyperventilating as the credulous reference to the heroic-journalist myth of Watergate — that reporters brought down Richard Nixon’s presidency.

“The American press didn’t have a spotless record in the past,” the Seattle Times article asserted, adding:

“But more often than not, reporters got it right, from uncovering the ghastly conditions in slaughterhouses [presumably a reference to Upton Sinclair’s novel The Jungle] to forcing a president’s resignation in the Watergate scandal.”

Uh-huh: “forcing a president’s resignation in the Watergate scandal.”

The allusion, of course, is to the reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post; around them revolve the heroic-journalist trope, the mythical dominant narrative of Watergate.

But forcing Nixon’s resignation in Watergate wasn’t the work of Woodward and Bernstein. Or of any journalist or news organization.

As Woodward once said, in an interview with the old American Journalism Review:

To say that the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Or as Ben Bradlee, the Post’s executive editor during Watergate, once declared:

“[I]t must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

No, the forces essential to rolling up a sprawling scandal like Watergate required, as I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the collective if not always the coordinated efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

And even then, Nixon likely would have completed his presidential term if not for revelations about the audiotape recordings he secretly made of his conversations in the Oval Office of the White House — a pivotal Watergate story that Woodward and Bernstein missed, by the way.

“Only when compelled by the Supreme Court,” I wrote in Getting It Wrong, “did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the June 1972 break-in at Democratic National Headquarters, the Watergate scandal’s seminal crime. Nixon resigned in August 1974.

Against the tableau of prosecutors, courts, federal investigations, bipartisan congressional panels, and the Supreme Court, the contributions of Woodward and Bernstein recede in importance: Indeed, they were marginal to Watergate’s outcome.

And this by no means is a new interpretation.

The first edition of Getting It Wrong came out in 2010.

Five years before that, the Washington Post’s then-ombudsman, Michael Getler, wrote:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

And in 1974, Edward Jay Epstein had cast a highly skeptical look at the notion the Washington Post was central to Watergate’s unraveling.

Not long after Woodward and Bernstein published All the President’s Men, the best-selling book about their Watergate reporting, Epstein wrote:

“The natural tendency of journalists to magnify the role of the press in great scandals is perhaps best illustrated by Carl Bernstein and Bob Woodward’s autobiographical account of how they ‘revealed’ the Watergate scandals. …  In keeping with the mythic view of journalism, however, the book never describes the ‘behind-the-scenes’ investigations which actually ‘smashed the Watergate scandal wide open’ — namely the investigations conducted by the FBI, the federal prosecutors, the grand jury, and the Congressional committees.”

So why does the hero-journalist myth persist? Why is it so often invoked, and credulously so, despite having been repeatedly debunked over the years?

It lives on for several reasons, including the need to support claims that the news media are decisive actors in American culture and political life.

But as I wrote in Getting It Wrong, “Media power tends to be modest, nuanced, diffused, and situational” and “too often the ubiquitous presence of the news media is mistaken for power and influence.”

What’s more, I noted, media myths tend to be “self-flattering, offering heroes like Woodward and Bernstein to a profession more accustomed to criticism than applause.”

WJC

More from Media Myth Alert:

%d bloggers like this: