W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Furnish the war’

News media foment wars? Debunking a superficial history lesson

In 1897, Cuba, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Spanish-American War, Yellow Journalism on March 20, 2022 at 10:32 am

In the weeks since Russia launched its brutal and unprovoked invasion of Ukraine, a critique has tentatively emerged that hawkish media commentary is intended to push the United States to intervene in the conflict.

U.S. military intervention is a very remote prospect and the critique was only murmured before gaining full-throated expression the other day in an essay posted at the Federalist website beneath this feverish headline:

The press has lied to drag the United States into war before. Don’t think they won’t again.”

Declared the essay: “When you see talking heads uncritically parroting propagandist stories about Ukraine that turn out to be false … you should be asking why the corporate media is so willing to spread such fake news …. It wouldn’t be the first time the press lied to pull Americans into war.”

What followed was a superficial history lesson that rested on the media myth that overheated newspaper coverage — particularly in the aftermath of the destruction of the battleship Maine in Havana’s harbor in February 1898 — pushed the country into war with Spain that year.

Almost predictably, the essay turned for support to a related media myth, that of William Randolph Hearst’s purported pledge to “furnish” a war with Spain.

“As the story goes,” the Federalist stated, “in the year before the Maine exploded, Hearst had commissioned reporter Frederic Remington to go to Cuba, where Cuban revolutionaries were skirmishing with their Spanish colonizers. When Remington sent Hearst a wire to explain he was leaving Cuba because there was no war to cover, Hearst reportedly replied, ‘You furnish the pictures and I’ll furnish the war.'”

The “furnish the war” anecdote has been thoroughly debunked, as readers of Media Myth Alert are aware. Qualifying the anecdote’s use with “reportedly” in no way lets the essayist off the hook for repeating an utterly dubious tale.

So let’s unpack the Federalist’s exaggeration-studded claims about Remington, Hearst, Cuba, and war.

Cuban insurgents were engaged in much more than “skirmishing with their Spanish colonizers” when Remington, an artist, traveled to the island in January 1897. He was on assignment from Hearst’s New York Journal to sketch scenes of an armed struggle that had begun in 1895. The Cuban guerilla war against Spanish rule was no trivial matter, no mere “skirmishing.” 

Such a notion is belied by the sketches Remington drew during his brief stay in Cuba. The artist’s sketches, which were given prominent display in the Journal, depicted such scenes as a scouting party of Spanish cavalry with rifles at the ready; a cluster of Cuban non-combatants trussed and bound and being herded into Spanish lines; a scruffy Cuban rebel taking aim at a small Spanish fort; a knot of Spanish soldiers dressing a comrade’s leg wound, and a formation of Spanish troops firing at insurgents.

While they weren’t Remington’s best work, the sketches made clear that he had seen war-related turmoil and violence in Cuba. There was indeed a “war to cover” when he was there.

And “war” was commonly invoked then to described the conflict. Remington’s travel companion to Cuba, Richard Harding Davis, turned readily to that word.

Remington, Davis in Cuba for Hearst

Davis, a self-absorbed novelist, playwright, and aspiring war correspondent, declared in a letter from Cuba in mid-January 1897, for example: “There is war here and no mistake.” (Later in 1897, Davis repurposed the dispatches to Hearst’s Journal as a book titled Cuba in War Time.)

War in Cuba had reached island-wide dimension by early 1897; he U.S. consul-general in Havana, Fitzhugh Lee, reported in February 1897 that Spanish forces had pacified not one Cuban province.

The conflict prompted Spain to impose harsh counter measures. These included “reconcentration” centers where Cuban non-combatants were kept effectively as prisoners amid deplorable and unsanitary conditions.

Content in newspapers other than Hearst’s further undercut the notion “there was no war to cover” in Cuba in early 1897. The New York Sun described the Cuban rebellion as a Spanish-led “war of extermination” and assailed the Spanish leader on the island, Captain-General Valeriano Weyler, as a “savage” who had turned Cuba into “a place of extermination.”

The notion that Hearst vowed in a telegram to Remington to “furnish the war” with Spain is little short of risible. The tale, after all, founders on an irreconcilable internal inconsistency: Why would Hearst pledge to “furnish the war” when war — the island-wide Cuban rebellion against Spanish rule — was the reason he sent Remington and Davis to Cuba in the first place?

The internal inconsistency reduces the “furnish the war” anecdote to an absurdity.

Nonetheless, the anecdote lives on as presumptive evidence that Hearst and his newspapers did bring about the U.S. war with Spain.

But as I wrote in my book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer, “did not force — [they] could not have forced — the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898. The conflict was, rather, the result of a convergence of forces far beyond the control or direct influence of even … Hearst’s New York Journal.”

Assertions that the so-called “yellow press” of Hearst and Pulitzer brought about the war in 1898 are, I wrote, “exceedingly media-centric, often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

Foremost among those factors was Spain’s “reconcentration” policy, which caused the deaths from disease and starvation of tens of thousands of Cuban non-combatants.

That humanitarian disaster “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions in Cuba were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press.

Effects of ‘reconcentration’

The newspapers of Hearst and his rivals reported on, but assuredly did not create, the terrible effects of Spain’s “reconcentration” policy.

A leading historian of that period, Ivan Musicant, has correctly observed that the abuses and suffering caused by that policy “did more to bring on the Spanish-American War than anything else the Spanish could have done.”

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in 1898.

It was assuredly not a war brought about by newspapers.

Conspicuously absent in argument that Hearst fomented war are explanations about just how the contents of his newspapers were transformed into policy and military action. What was that mechanism?

In truth, there was no such mechanism.

As I pointed out in Yellow Journalism, there is almost no evidence that the content of the yellow press — especially during the decisive weeks following the destruction of the Maine while on a friendly visit to Havana — shaped the thinking or informed the conduct of key officials in the administration of President William McKinley.

“If the yellow press did foment the war,” I wrote, “researchers should be able to find some hint of, some reference to, that influence in the personal papers and the reminiscences of policymakers of the time.

“But neither the diary entries of Cabinet officers nor the contemporaneous private exchanges among American diplomats indicate that the yellow newspapers [of Hearst and Pulitzer] exerted any influence at all. When it was discussed within the McKinley administration, the yellow press was dismissed as a nuisance or scoffed at as a complicating factor.”

No, the news media do not foment war. That’s the reserve of government leaders and policymakers, inept and otherwise.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

‘I’ll furnish the war’: 25 reasons why it’s a towering media myth

In 1897, Anniversaries, Cuba, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, New York Sun, Newspapers, Quotes, Spanish-American War, Yellow Journalism on January 10, 2022 at 9:30 am

If William Randolph Hearst ever promised to “furnish the war” with Spain in the late 19th century, the vow would have been made 125 years ago next week, in a purported exchange of telegrams with the artist Frederic Remington.

Young publisher Hearst

Although Hearst’s supposed vow is one of American journalism’s most memorable anecdotes — it has been presented as genuine in innumerable histories, biographies, newspaper and magazine accounts, broadcast reports, podcasts, and essays posted online — the evidence is overwhelming the publisher made no such pledge.

The anniversary of what is a towering media-driven myth offers an appropriate occasion to revisit the “furnish the war” anecdote and understand why embracing it as accurate is little more than sloppy history.

Considered dispassionately, the evidence offers a powerful case that Hearst, then the 33-year-old publisher of the New York Journal and San Francisco Examiner, never made such a vow.

Here are 25 reasons why:

  1. The artifacts — the telegrams between Remington and Hearst — have never turned up. Remington was in Cuba for six days in January 1897, on assignment to draw sketches for Hearst’s Journal of scenes of the Cuban armed rebellion against Spanish colonial rule. The artist purportedly cabled Hearst, requesting permission to return to New York, saying “everything is quiet” and “there will be no war.”
    Hearst supposedly replied by stating: “Please remain. You furnish the pictures, and I’ll furnish the war.
  2. The anecdote — which I have examined in my media-mythbusting book Getting It Wrong and in an earlier work, Yellow Journalism — founders on an internal inconsistency. That is, why would Hearst pledge to “furnish the war” when war — the island-wide Cuban rebellion against Spain — was the very reason he sent Remington to Cuba in the first place? The armed struggle had begun in February 1895, or almost two years before Remington traveled to Cuba on assignment.
  3. Hearst publicly denied the tale in 1907 as so much “clotted nonsense.”
  4. His eldest son also quoted Hearst as denying the anecdote. In a memoir published in 1991, Hearst’s son wrote: “Pop told me he never sent any such cable. And there has never been any proof that he did.”
    Of course, Hearst’s denials have never counted for much. That’s because he’s routinely caricatured as one of American journalism’s most disreputable characters.
  5. The anecdote lives on because it represents apparently unequivocal evidence for the  notion that Hearst brought about the Spanish-American War. That dubious, media-centric interpretation is, however, endorsed by no serious contemporary historian of the Spanish-American War.
  6. Spanish censors who rigorously controlled Cuba’s in-coming and outgoing telegraphic traffic surely would have intercepted the telegrams — had they been sent. Hearst’s presumptive vow to “furnish the war” was so provocative that undoubtedly it would have caught the attention of the censors.
    At the time of Remington’s assignment to Cuba, Spanish censorship was reported by the New York Tribune to be more rigorous than ever.” As such, telegrams would not have flowed freely between Remington in Cuba and Hearst in New York.
  7. The censors not only would have intercepted Hearst’s provocative message, they could have been expected to share its incendiary contents with friendly Spanish (and American) newspaper correspondents on the island — leading to contemporaneous publication of the “furnish the war” exchange. There was, however, no such reporting.
  8. No one can say precisely when the purported exchange of telegrams took place. Some sources have placed the date in 1898, which clearly is in error. Remington’s only trip to Cuba before the Spanish-American War of 1898 was in January 1987. He spent six days there before leaving for New York on 16 January 1897 — 125 years ago next week — aboard the passenger steamer Seneca.

    Cuba in War Time: Repurposed dispatches

  9. After returning from Cuba, Remington privately criticized Hearst but made no mention of the presumptive exchange of telegrams. Rather, Remington complained in a letter to the journalist and author Poultney Bigelow about the mediocre techniques at Hearst’s Journal for reproducing artist sketches.
  10. Nonetheless, the illustrations Remington made in Cuba depicted unmistakable scenes of a rebellion — a scouting party of Spanish cavalry with rifles at the ready; a cluster of Cuban noncombatants trussed and bound and being herded into Spanish lines; a scruffy Cuban rebel kneeling to fire at a small Spanish fort; a knot of Spanish soldiers dressing a comrade’s leg wound, and a formation of Spanish troops firing at insurgents.
    Although they hardly were his best work, Remington’s sketches from Cuba belie the notion that he had found “everything … quiet” there.
  11. Additionally, Remington’s writings make clear he had seen a good deal of war-related violence and disruption in Cuba. Soon after his return to New York, Remington wrote a letter to the Journal’s keenest rival, the New York World, in which he disparaged the Spanish regime as a “woman-killing outfit down there in Cuba.”
    In a short magazine article in 1899, Remington recalled his assignment to Cuba for the Journal,  stating: “I saw ill-clad, ill-fed Spanish soldiers bring their dead and wounded into” Havana, “dragging slowly along in ragged columns. I saw scarred Cubans with their arms bound stiffly behind them being marched to the Cabanas,” the grim fortress overlooking the Havana harbor.
  12. Richard Harding Davis, the writer with whom Remington traveled to Cuba, never discussed the anecdote. His private correspondence, though, made clear that he loathed Hearst, indicating that Davis would not have kept silent had he been aware of a vow to “furnish the war.”

    On assignment for Hearst, 1897

  13. It was Davis who persuaded Remington to return home after just six days in Cuba. Davis’ role is quite clear from his contemporaneous correspondence, which includes no mention of Remington’s exchanging telegrams with Hearst.
    That Davis was the prime mover in Remington’s departure significantly minimizes Hearst’s presumed role in Remington’s leaving Cuba — further diminishing the likelihood the artist ever sent Hearst a telegram seeking permission to return to New York.
  14. Davis’s contemporaneous correspondence underscores that contrary to the content of Remington’s purported telegram to Hearst, “everything” was hardly “quiet” in Cuba at the time Remington would have sent the cable. In fact, Davis bluntly declared in a contemporaneous letter from Cuba:
    “There is war here and no mistake.”
    Davis repurposed his dispatches to the Journal (as well as Remington’s sketches) in a book published in 1897; its title: Cuba in War Time.
  15. Commentary in rival New York newspapers also disputes the notion that “everything” was “quiet” in Cuba in January 1897. The New York Sun, a fierce critic of Hearst’s Journal, described the rebellion as a Spanish-led “war of extermination” and condemned the Spanish leader on the island, Captain-General Valeriano Weyler, as a “savage” who had turned Cuba into “a place of extermination.”
    Even the New York Herald, which advocated diplomatic resolution to the Cuban war, referred in late January 1897 to the “destructive conflict in which neither side is able to vanquish the other by force.”

    The U.S. consul-general in Havana, a former Confederate cavalry officer named Fitzhugh Lee, wrote in early February 1897: “As a matter of fact, the war here is not drawing to a close. Not a single province is pacified.”
  16. The “furnish the war” anecdote first appeared in 1901, in a book of reminiscences by James Creelman, a self-important journalist with acute and widely known credibility problems. In the period from 1894 to 1898, Creelman’s reporting was respectively disputed in an official U.S. government report, condemned by Spanish authorities who kicked him out of Cuba, and openly mocked by fellow journalists. Given his blighted credibility, it is not out of the question that Creelman concocted the tale for the book, On the Great Highway.
  17. Creelman never explained how, where, or when he learned about the purported anecdote. It had to have been second- or third-hand, as he was not with Remington in Cuba, nor was he with Hearst in New York. Creelman at the time was in Spain.
  18. Reading Creelman’s 1901 account in context makes clear that he intended the “furnish the war” anecdote as a compliment to Hearst, as an example of Hearst’s aggressive, activist, and forward-looking “yellow journalism.” Creelman did not mean the anecdote as the condemnation it has become.

    Creelman, of blighted credibility

  19. The anecdote lie mostly dormant for years after Creelman’s book came out. It was resuscitated about the time of Hearst’s political break with the Democratic party of Franklin D. Roosevelt. Hearst, a lifelong Democrat who had served in Congress, endorsed Republican Alf Landon for president over Roosevelt in 1936. Ferdinand Lundberg, the most truculent of Hearst’s biographers, uncritically cited Creelman’s account of “furnish the war” in Imperial Hearst, a slim polemic that appeared in 1936  and called for “a Congressional inquiry into the Hearst enterprises from top to bottom lest they smash American democracy.”
    The Remington-Hearst anecdote was paraphrased and incorporated in Orson Welles’ outstanding (if unmistakably anti-Hearst) film, Citizen Kane, ensuring that the tale would live on. Kane, which was released in 1941, is recognized as one of the best motion pictures, ever.
  20. It is far-fetched to suggest that Remington’s supposed claim that “everything is quiet” in Cuba, and Hearst’s presumed “I’ll furnish the war” reply were encrypted messages. In describing the Remington-Hearst exchange, Creelman gave no indication that the purported telegrams were coded, or indirect expressions in any way.
  21. Credulously embracing this tale is to believe that Hearst — a tough-minded young publisher seeking to establish a permanent foothold in New York City journalism — would have tolerated insubordination by Remington.
    Hearst gave prominent display to Remington’s sketches in the Journal, touting them in headlines as the work of the “gifted artist.” It is extremely unlikely that Hearst and his flagship newspaper would have been so generous to Remington had the artist disregarded the publisher’s explicit instructions to “remain” in Cuba.
  22. Far from being irritated and displeased with Remington, Hearst, as I pointed out in Getting It Wrong, “was delighted with his work.” He recalled years later that Remington, and Davis, “did their work admirably and aroused much indignation among Americans” about Spain’s harsh rule of the island.
  23. Hearst’s supposed vow to “furnish the war” runs counter to the Journal’s editorial positions in January 1897. In editorials at the time, the Journal was neither campaigning nor calling for U.S. military intervention in Cuba. It was, rather, anticipating the collapse of Spanish efforts to put down the rebellion.
    For example, the Journal declared at the end of January, while Davis was still in Cuba, that the insurgents needed only to persevere to secure the island’s independence. “They must now know that it is but a little more battle and struggle to win, even without the help of the great Republic where dearth of action matched verbal exuberance of sympathy,” the newspaper said in an editorial. The Journal added that Spain had “practically already lost her magnificent colony.”
    It is highly unlikely that Hearst, a hands-on publisher, would have contradicted his newspaper’s editorial views by pledging to “furnish the war.”
  24. The epigrammatic character of the purported reply to Remington is atypical of Hearst’s telegrams. He usually offered specific suggestions and instructions in messages to his representatives assigned to important tasks and missions. Had Hearst exchanged telegrams with Remington in January 1897, his messages likely would have contained much detail.
  25. The purported anecdote bears hallmarks of other prominent media myths, in that it is (a) pithy, (b) easy to remember and retell, and (c) suggestive of the presumed vast power of news media — in this case, malign power to bring about a war the country otherwise wouldn’t have entered.

As those 25 factors make clear, the Remington-Hearst anecdote is an exceedingly dubious and improbable tale, richly deserving the epithet “media-driven myth.” The weight of the evidence is overwhelmingly against the veracity of the “furnish the war” anecdote, which bears no resemblance to conditions prevailing in Cuba in January 1897.

The tale, in a word, is untenable.

WJC

More from Media Myth Alert about the Remington-Hearst myth:

Media Myth Alert at 12: Recalling memorable myth-busting posts

In 'Napalm girl', Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, PBS, Spanish-American War, Washington Post, Watergate myth, Yellow Journalism on October 31, 2021 at 8:59 am

Media Myth Alert today marks its 12th anniversary of calling attention to the publication or posting of prominent but exaggerated tales about media prowess and the presumed power and influence of journalists.

screen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pmTwelve years offers a fitting occasion to recall some memorable posts — posts that tweaked often-arrogant media outlets such as the Washington Post and PBS, called out media lapses and hypocrisy, and supported the two editions of my myth-busting book, Getting It Wrong.

The lineup that unfolds below is admittedly subjective and represents but a slice of the hundreds of essays posted since the launch of Media Myth Alert on the afternoon of Halloween, 2009. It’s nonetheless a slice that makes for pleasant reminiscence. What follows are headlines and descriptions of five of the posts that for varying reasons have stood out over the years:

■ Why Trump-Russia is hardly Watergate-Nixon (posted March 5, 2017): Long before the special counsel’s report punctured the notion that then-President Donald Trump conspired with the Russians to steal the 2016 presidential election, Media Myth Alert scoffed at the notion afoot among American journalists that the suspected Trump-Russia scandal was akin to Watergate redux.

“’Overstated’ hardly suffices in describing the media’s eagerness to find in President Donald Trump’s odd affinity for Russia parallels or echoes that bring to mind Richard Nixon and the Watergate scandal,” I wrote. “Such stuff is overstated. Premature. Facile. And ahistoric.”

I added: “Casually invoking such parallels is to ignore and diminish Watergate’s exceptionality. Watergate was a constitutional crisis of unique dimension in which some 20 men, associated either with Nixon’s administration or his reelection campaign in 1972, went to prison.

“Watergate’s dénouement — Nixon’s resignation in August 1974 — was driven not by dogged reporting of the Washington Post but by Nixon’s self-destructive decision to tape-record conversations at the White House. Thousands of hours of audiotape recordings were secretly made, from February 1971 to July 1973.” (Disclosing the Watergate tapes was a story the Post missed, by the way.)

I followed up in another post a little more than two months later, writing:

“The murky Trump-Russia suspicions are still far, far from the constitutional crisis that was Watergate, the scandal that took down Richard Nixon’s corrupt presidency and sent some 20 of his associates to jail.”

The Trump-Russia special counsel, Robert Mueller, released his report in May 2019, rejecting suspicions that the Trump campaign or its associates conspired or coordinated with Russia — thus short-circuited eager speculation about a Watergate-type scandal that would bring down a president.

■ WaPo’s ‘five myths’ feature about Vietnam ignores ‘Cronkite Moment,’ Nixon ‘secret plan,’ ‘Napalm Girl’ (posted October 2, 2017): The Washington Post has figured often in posts at Media Myth Alert over the years. A favorite topic has been the newspaper’s unwillingness to explain or take much responsibility for its deeply erroneous reporting about Pfc. Jessica Lynch’s purported heroics early in the Iraq War.

I’ve referred to that reporting as “the most sensational, electrifying, and thoroughly botched front-page story about the early Iraq War.”

In its Sunday editions, the Post runs a fussy feature  called “five myths,” a rundown of uneven quality on a fresh topic each week.

In 2017, the newspaper addressed “five Myths” of the Vietnam War — and mentioned none of the prominent media myths of that conflicts. Not the “Cronkite Moment” of 1968, when CBS News anchor Walter Cronkite, in an hour-long special report, supposedly swung public opinion against the war. Not the notion Nixon campaigned for the presidency in 1968 on a “secret plan” to end the conflict. Not the myths of the “Napalm Girl” photograph which was taken in June 1972 and supposedly hastened an end to the conflict.

No prominent media myth figured in the Post’s rundown about what it called five “deeply entrenched myths” about Vietnam. Instead, the compilation included such “myths” as: “The refugees who came to the U.S. [after the war] were Vietnam’s elite” and “American soldiers [in Vietnam] were mostly draftees.”

Those were not unimportant aspects of the war. But “deeply entrenched myths”? Certainly not as entrenched as the “Cronkite Moment.” As “Nixon’s secret plan.” As the myths of “Napalm Girl.”

■ It’s like 1948 all over again for American media (posted November 9, 2016): This essay makes the subjective short list because it was a starting point for a project that culminated in publication last year of my seventh book, Lost in a Gallup: Polling Failure in U.S. Presidential Elections.

The “like 1948” essay was posted the morning after Trump’s shocking electoral college victory over Hillary Clinton in the 2016 election — an election that Clinton, the news media, and maybe even Trump figured she would win, perhaps decisively.

Truman triumphant, 1948

The depth of surprise on the day after the election brought reminders of the 1948 election, when incumbent Harry S. Truman defeated the odds-on frontrunner, Thomas E. Dewey (see photo nearby of Truman with a Chicago Tribune front page that got it wrong).

In the day-after post, I noted that notable among the misplaced predictions of Clinton’s sure win was that of Stuart Rothenberg, who had written in August 2016 at the Washington Post’s PowerPost blog:

“Three months from now, with the 2016 presidential election in the rearview mirror, we will look back and agree that the presidential election was over on Aug. 9th.

Rothenberg added that “a dispassionate examination of the data, combined with a coldblooded look at the candidates, the campaigns and presidential elections, produces only one possible conclusion: Hillary Clinton will defeat Donald Trump in November, and the margin isn’t likely to be as close as Barack Obama’s victory over Mitt Romney” in 2012.

screen-shot-2016-11-09-at-2-32-48-amObama defeated Romney by an electoral count of 332-206.

Trump defeated Clinton by 304 electoral votes to 227.

Clinton won the national popular vote on the strength of lopsided support among California voters. She lost the presidency by failing to carry three key Great Lakes states — Pennsylvania, Michigan, and Wisconsin — where polls and poll-based forecasts suggested she would win clearly, if not overwhelmingly.

Had Clinton won those states, she would have won the White House.

The shock outcome of 2016 is one of eight high-profile polling failures taken up in chapters of Lost in a Gallup.

The book noted that in 2016, “polls and poll-based statistical forecasts had set an election narrative that the news media embraced and locked into place. The final polling estimates showed little to challenge the dominant narrative. The election might be close, but an upset? That seemed implausible.”

Lost in a Gallup quoted Natalie Jackson, the Huffington Post analyst who forecast that Clinton’s chances of winning the presidency stood at 98.2 percent, as saying after the election that “when there are hundreds of polls all saying the same thing — as most polls did when they indicated Clinton would win—it’s easy to develop a false sense of certainty and safety in concluding that that’s what will happen.”

■ ‘They even started wars’: Nonsense in Economist’s holiday double issue (posted December 22, 2012): I’ve noted from time to time at Media Myth Alert how international news outlets are known to invoke prominent myths about American news media.

A notable example was found in the year-end double issue of Britain’s Economist magazine in 2012, in an off-beat essay about the Internet-borne resurgence of cartooning. Embedded in that account was reference to the hoary media myth of yellow journalism. It said:

“In the United States, the modern comic strip emerged as a by-product of the New York newspaper wars between Joseph Pulitzer and William Randolph Hearst in the late 19th century. In 1895 Pulitzer’s Sunday World published a cartoon of a bald child with jug ears and buck teeth dressed in a simple yellow shirt: the Yellow Kid. The cartoon gave the name to the new mass media that followed: ‘yellow journalism.’”

The yellow kid character was a contributing factor in the naming of “yellow journalism.” But not the sole factor.

What attracted the attention of Media Myth Alert was this passage:

“Newspapers filled with sensationalist reporting sold millions. They even started wars.”

They even started wars?

That’s a reference to the myth that in their overheated reporting of Cuba’s rebellion against Spanish colonial rule, the yellow press of Hearst and Pulitzer whipped up war fever to the extent that American military intervention against Spain became inevitable..

Economist double issue_2012The yellow press certainly reported closely about the runup to the Spanish-American War of 1898. But no serious historian believes the newspapers were important factors in bringing about the conflict.

Simply put, the yellow press did not create, nor was responsible for, the irreconcilable differences that led to war between the United States and Spain.

As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies:

“The yellow press is not to blame for the Spanish-American-War. It did not force — it could not have forced — the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898. The conflict was, rather, the result of a convergence of [geopolitical and humanitarian] forces far beyond the control or direct influence of even the most aggressive of the yellow newspapers, William Randolph Hearst’s New York Journal.”

■ Adulation for a tyrannical publisher: The Pulitzer documentary on PBS (April 14, 2019): I noted not long ago that “PBS documentaries are nothing if not uneven. … They can promote erroneous interpretations, such as the notion the American press was unwilling to stand up to red-baiting Senator Joseph McCarthy,” who was the subject of an “American Experience” program in 2020.

PBS documentaries also can give fawning treatment to subjects it regards highly, such as Joseph Pulitzer, the newspaper mogul who endowed the Pulitzer prizes. Pulitzer was, as I wrote in 2019 in reviewing the PBS documentary, “the beneficiary of exceptionally generous biographers.

“Now to that lineup of adulation, we can add the flattery of documentary-filmmakers.”

The PBS documentary was an 83-minute, “mostly hagiographic study of the Hungarian-born Pulitzer who, for a time in the late 19th century, was a dominant figure in New York City newspaper journalism. Pulitzer’s talents and commitments, according to the PBS treatment, were exceptional and endlessly laudatory.”

The effect of all the docu-gushing, I wrote, “was misleading.

“True, Pulitzer led a crowded, remarkable life. He did have a Midas-like touch — he became enormously wealthy as a newspaper champion of the poor, and his riches allowed him to buy opulent homes and live out his infirmity-wracked final years aboard a luxury yacht.

Pulitzer (Library of Congress)

“Pulitzer also was an irritable tyrant who routinely made enemies, who regularly upbraided subordinates, who didn’t think much of his three sons, and whose wife worked like a slave to please him. This darker side to Pulitzer wasn’t entirely ignored in the program …. It just wasn’t examined in much revealing depth.

“In the end Pulitzer’s failings, personal and journalistic, were mostly excused.”

For years, Pulitzer ran the World by remote control, as an absentee owner. “From retreats in Maine, Georgia, and Europe,” I wrote, “Pulitzer fired off a steady stream of telegrams and letters of instruction, guidance, and reproach to his editors and managers. The correspondence reveals a harsh, bullying, and dictatorial side to Pulitzer,” noting that “the effects and implications of Pulitzer’s long absences, infirmities, and distant management were not much explored” by PBS.

The topic is not insignificant because the closing years of the 19th century gave rise to one of the most controversial and poorly understood periods in American media history — the rise of yellow journalism and the at-times exaggerated reporting of the Spanish-American War and its antecedent events.

WJC

More memorable posts at Media Myth Alert:

Punctured tale of Trump’s photo op may live on as media myth

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Television, Washington Post, Watergate myth on June 15, 2021 at 12:24 pm

The insistent media narrative that demonstrators were violently expelled from Lafayette Square outside the White House a year ago to allow then-President Donald Trump to pose for photographs at a fire-damanged church nearby was convincingly and impressively deflated last week in a report by the Interior Department’s inspector general.

Although punctured, the photo op narrative may well live on as a full-blown media-driven myth, as a tale widely believed despite the evidence disputing it.

From the IG’s report

Embedded in the narrative about Trump’s photo op of June 1, 2020, are earmarks of media myths — those well-known tales about and/or by the news media that are widely known and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

The inspector general’s report made clear that corporate media exaggerated in declaring that Trump or his aides ordered demonstrators dispersed from Lafayette Park so he could pose at the historic St. John Episcopal Church, the basement of which had been damaged by fire in rioting the night before.

Mark Lee Greenblatt, the Interior Department inspector general, said in a statement accompanying the report that “the evidence did not support a finding that the USPP cleared the park on June 1, 2020, so that then President Trump could enter the park” en route to the church. (USPP is an acronym for United States Park Police, a law enforcement unit of the National Park Service.)

The protests near the White House were sparked by the killing of George Floyd by a Minneapolis police officer a few days earlier.

“No one we interviewed stated that the USPP cleared the park because of a potential visit by the President or that the USPP altered the timeline to accommodate the President’s movement,” the inspector general’s report stated.

Instead, the report said, Park Police “cleared the park to allow the contractor to safely install the antiscale fencing in response to destruction of property and injury to officers” that occurred during civil unrest the two nights before. Indeed, fencing material had arrived at the site before Park Police learned of Trump’s plans, according to a timeline included in the report.

Such findings represent a serious blow to an aggressive media narrative that excoriated Trump for arrogance, hubris, and reckless use of power. “The IG’s conclusion could not be clearer: the media narrative was false from start to finish,” wrote prominent media critic Glenn Greenwald, referring to the inspector general’s report.

“In sum,” Greenwald added, “the media claims that were repeated over and over and over as proven fact — and even confirmed by ‘fact-checkers’ — were completely false.”

And yet, it is not at all far-fetched that the tale of Trump’s photo op will live on as a media myth — believed because it’s believable, even though disputed or severely challenged.

The photo op narrative shares central features of media myths in that it’s a prominent tale but yet simplistic, pithy, and easily retold.

Similarly, the photo-op tale is, at least perhaps for foes of Trump, too good not to be true, a truism also characteristic of many media myths.

Likewise, the tale of the photo op is focused on a clear central actor — a clear villain, in this case. In that regard, it’s reminiscent of the central actor in the mythical but enduring tale of William Randolph Hearst, a media bogeyman for all time, and his vow to “furnish the war” with Spain in the late 19th century.

Moreover, the photo op episode lends itself to readily identifiable shorthand, not unlike the myth of the so-called “Cronkite Moment,” in which an editorial comment by CBS News anchor Walter Cronkite in 1968 supposedly swung public opinion against the war in Vietnam. The epithet “Trump’s photo op” already is routinely associated with the events near the White House on June 1, 2020.

Another feature of media myths is that high-profile challenges to arise well after the erroneous narrative is in place. Such was the case of the media myth that Washington Post reporters brought down Richard Nixon’s presidency. What I call the heroic journalists interpretation of the Watergate scandal took hold before it was ever prominently challenged. The inspector general’s report was released slightly more than a year after the photo-op episode.

And even then, the inspector general’s report set off little soul-searching by the corporate media, especially by news outlets such as CNN, which ran hard with the photo-op story as it unfolded last year.

 

But rarely do the corporate media take to soul-searching or apologies when they fumble an important story, a point made in my media-mythbusting book, Getting It Wrong. Or as media critic Jack Shafer noted years ago:

“The rotten truth is that media organizations are better at correcting trivial errors of fact — proper spellings of last names, for example — than they are at fixing a botched story.”

Shafer further wrote: “Individual journalists are a lot like doctors, lawyers, and pilots in that they hate to admit they were wrong no matter what the facts are.”

So it’s been with the Trump-photo op. Corporate media have been disinclined to offer explanations or to revisit their misguided assumptions in any sustained way.

In a few instances, journalists have openly disparaged the inspector general’s report. CNN’s chief domestic correspondent, Jim Acosta, referred to Trump’s private estate in Florida and sneered that the report suggested “this inspector general was auditioning to become the inspector general at Mar-A-Lago because this is almost a whitewash of what occurred on June 1st.”

Almost a “whitewash”? And what was that about reluctance to concede error “no matter what the facts are”?

WJC

More from Media Myth Alert:

Cronkite did all that? The anchorman, the president, and the Vietnam War

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Quotes on August 23, 2020 at 6:07 am

The endless appeal of media-driven myths rests largely in affirming that journalists are powerful actors whose work and words can exert great and decisive effects on war, politics, and public policy.

Cronkite in Vietnam

This thread runs through all prominent media myths, from William Randolph Hearst’s presumptive vow to “furnish the war” with Spain at the end of the 19th century to the dominant narrative of the Watergate scandal, that exposés by two Washington Post reporters brought down Richard Nixon’s corrupt presidency.

The thread also defines the presumptive “Cronkite Moment” of 1968, when CBS News anchorman Walter Cronkite declared on air that the U.S. military was “mired in stalemate” in the Vietnam War.

Cronkite’s assessment, which came after he visited what then was South Vietnam in the wake of the communist-led Tet offensive, was unremarkable for the times. Even so, it has taken on legendary status as a moment of telling unvarnished truth to power, as an occasion when an anchorman’s words brought clarity to a President who, as if in an epiphany, realized his war policy was a shambles.

Journalist and author David Halberstam once wrote of Cronkite’s assessment, “It was the first time a war had been declared over by an anchorman.”

Cronkite of course had declared no such thing and the war in Vietnam ground on until 1975. But Halberstam’s hyperbole is emblematic of the mythical proportions the “Cronkite Moment” has reached.

Late August brings the anniversary and inevitable reminders of the bloody 1968 Democratic National convention in Chicago. The approach of the anniversary this year was the occasion for the Guardian of London to post an essay of reminiscences by a photographer who was there.

What particularly interested Media Myth Alert was this passage, crediting Cronkite with decisive influence and power:

“President Lyndon Johnson, mired in the years-long Vietnam war, chose not to run for re-election after a critical editorial by the CBS newsman Walter Cronkite, the man then dubbed ‘the most trusted man in America.’ Losing Cronkite’s confidence, Johnson believed he had lost Middle America as well.”

There’s much to unpack and dismantle in those two sentences, which imply that Cronkite’s assessment about the war, offered in a special report broadcast on February 27, 1968, led Johnson not to seek reelection.

But we know that Johnson did not see Cronkite’s program when it aired. The President that night was attending a black-tie birthday party in Austin, Texas, for a long-time political ally, John Connally. And it is not clear whether, when, or under what circumstances Johnson may have seen the program on videotape at some later date.

In any case, the power of the presumptive “Cronkite Moment” resides in the immediate, unexpected, and visceral effect it supposedly had on the president. Such an effect likely would have been muted or absent had Johnson seen the program, or excerpts, on videotape.

Even if he did screen the program on videotape soon after February 27, it is clear Johnson did not take Cronkite’s assessment to heart. In the days and weeks afterward, the president mounted a vigorous public defense of his war policy. In mid-March 1968, for example, he told a meeting of business leaders in Washington:

“We must meet our commitments in the world and in Vietnam. We shall and we are going to win. … I don’t want a man in here to go back home thinking otherwise — we are going to win.”

Two days later, on March 18, 1968, the president traveled to Minneapolis to speak at the National Farmers Union convention. He took the occasion to urge “a total national effort to win the war” in Vietnam. Johnson punctuated his remarks by slapping the lectern and declaring:

“We love nothing more than peace, but we hate nothing worse than surrender and cowardice.”

Not only that, but the anchorman’s characterization of “stalemate” was hardly novel in late February 1968.

The term had been invoked frequently by critics — and for months before Cronkite’s program — to describe the war. In early August 1967, the New York Times published a lengthy, front page news analysis about the war beneath the headline:

Vietnam: The Signs of Stalemate.”

The analysis, filed from Vietnam by R.W. Apple Jr., said in part:

“‘Stalemate’ is a fighting word in Washington. President Johnson rejects it as a description of the fighting in Vietnam. But it is the word used by almost all Americans here, except the top officials, to characterize what is happening.”

The essay won Apple an Overseas Press Club award.

What tipped Johnson’s decision not to seek reelection in 1968 were his declining political fortunes and the views of an informal group of advisers — and not, as the Guardian essay suggests, Cronkite’s “mired in stalemate” assessment.

By the end of March 1968, when he announced he would not run for another term, Johnson had come close to losing the New Hampshire primary election to an antiwar candidate, Senator Eugene McCarthy. And an even more formidable rival for the Democratic party nomination, Senator Robert F. Kennedy, had entered the race. Johnson was becoming a spent force, politically.

His informal advisers, collectively known as the “Wise Men,” had gathered in November 1967 and expressed near-unanimous support for Johnson’s war policy. They met again, at the request of the White House, in late March 1968.

Mostly, if not unanimously, the Wise Men expressed opposition to America’s escalating the war in Vietnam, as Johnson was then contemplating. “The theme that ran around the table was, ‘You’ve got to lower your sights,’” one adviser, George Ball, later recalled.

The president “was shaken by this kind of advice from people in whose judgment he necessarily had some confidence, because they’d had a lot of experience,” Ball noted.

A few days afterward, Johnson announced the United States would restrict most bombing missions over North Vietnam — and that he would not seek reelection.

The Guardian essay also claims that Cronkite was known at the time as “the most trusted man in America.”

In fact, that characterization was applied to him years after 1968 — when CBS publicists touted him as such in advertising the network’s Election Night news coverage in 1972.

Their basis? A survey conducted that year of 8,780 respondents in 18 states by the pollster, Oliver Quayle and Company. The poll sought to assess and compare levels of public trust among U.S. politicians. Oddly, Cronkite was included in the poll, meaningn that he was being compared to the likes of Nixon, Edmund S. Muskie, George McGovern, Edward Kennedy, and Spiro T. Agnew.

Cronkite topped the Quayle poll, receiving a “trust index” score of 73 percent, which as media critic Jack Shafer once noted, “seemed impressive until you considered the skunks polled alongside him.” The generic “average senator” came in second at 67 percent.

CBS publicists nonetheless embraced the survey’s results. On Election Day in November 1972, the network took out prominent display advertisements in leading U.S. newspapers such as the Chicago Tribune, the New York Times, and the Washington Post.

The ads encouraged readers to tune into the CBS election coverage — and proclaimed Cronkite the “most trusted American in public life.”

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

Taking stock: Top mythbusting posts of 2019

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Spanish-American War, Washington Post, Watergate myth on December 28, 2019 at 7:44 am

Media Myth Alert directed attention in 2019 to the appearance of well-known media-driven myths, those prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here’s a look back at the year’s five top posts at Media Myth Alert which, in late October, marked its 10th anniversary. The Washington Post figured in three of the year’s top posts.

Impeachment hearings prompt media references to heroic-journalist myth of Watergate (posted November 27): It doesn’t take much for journalists to conjure the heroic-journalist myth of Watergate. It’s a trope that’s readily invoked but often too good to check out.

An almost-predictable by-product of the impeachment hearings conducted late in the year by the House of Representatives Intelligence Committee were media references to the myth that the Post’s reporting brought down Richard Nixon’s presidency in the Watergate scandal.

Among the references was that of the Post’s own managing editor, Cameron Barr, who declared in a speech in November at the University of Oxford that “Nixon’s resignation was brought to pass by our coverage of the political scandal known as Watergate.”

Brought to pass?

The phrase means caused to happen, and the Post’s reporting did not cause Nixon’s resignation to happen.

For years, senior staff at the Post dismissed or scoffed at the mythical notion the newspaper’s reporting brought down Nixon. Katharine Graham, the newspaper’s publisher during Watergate, said in 1997, at the 25th anniversary of the scandal’s seminal crime, the burglary at Democratic National Committee headquarters in June 1972:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

When asked about his “brought to pass” remarks at Oxford, Barr replied by parsing his words:

“You’ll note that I didn’t say that The Post brought down Nixon or took Nixon down or got Nixon – those mischaracterizations [sic] my colleagues have rejected and rightly so. As do you.

“I said The Post’s reporting brought it to pass, and my evidence for that is the historical record. We did our jobs as journalists, setting in motion other factors and forces that compelled him to step down.”

Nice try.

Not only did the Post’s reporting not bring to pass Nixon’s resignation, it’s quite a stretch to say that the Post’s reporting set in motion, or even much contributed to, the vastly more important investigations by subpoena-wielding federal authorities who did uncover the evidence that brought to pass Nixon’s resignation.

As Edward Jay Epstein pointed out in his classic essay about the news media and Watergate, “even in publicizing Watergate, the press was only one among a number of institutions at work.”

TV made all the difference in McCarthy’s fall, Watergate? Hardly (posted September 29): The Post’s media columnist, Margaret Sullivan, made sweeping claims in late September that television had “made all the difference in 1954″ in exposing and bringing down the red-baiting senator, Joseph R. McCarthy. She further wrote that during the Senate Watergate hearings in 1973, television had had a “disastrous effect on Richard Nixon’s presidency.”

Such interpretations may reassure journalists, reminding them of their presumed power and influence. Media-driven myths tend to have such an effect. But it’s exceedingly mediacentric to claim television was decisive in McCarthy’s fall or in Watergate’s outcome.

If anything, television was a lagging factor in raising challenges to McCarthy and his communists-in-government witch hunt. As for the Watergate hearings, it wasn’t their televised character that had a “disastrous effect” on Nixon’s presidency; it was what the hearings uncovered that proved decisive.

Sullivan wrote in her column: “The moment of truth for McCarthy … came in televised hearings when a lawyer for the U.S. Army shut down the senator with his damning accusation: ‘Have you no sense of decency, sir? At long last, have you left no sense of decency?’”

That encounter took place June 9, 1954. But it hardly “shut down the senator.”

McCarthy at map; Welch, head in hand

The hearing transcript show that McCarthy was quick to reply to the “no sense of decency” remark by the Army’s chief counsel, Joseph N. Welch. McCarthy then launched into a riff about a communist-linked organization to which a young colleague of Welch had belonged.

Television came late to the McCarthy scourge. For months, even years, before 1954, print journalists such as Drew Pearson, a nationally syndicated columnist, and Richard Rovere, a writer for the New Yorker, had directed attention to the McCarthy’s exaggerated allegations.

And Pearson, for his work, was physically assaulted by McCarthy in December 1950.

Televised coverage of the Senate Watergate hearings in 1973 was riveting. But the greatest contribution came from what Senate staffers learned: They found that Nixon had secretly made audio tapes of conversations in the Oval Office of the White House.

Ultimately, when they were pried from Nixon’s possession, the tapes revealed that the president knew about and approved a plan to divert the FBI’s investigation into the scandal’s signal crime — the break-in at Democratic National Committee headquarters in June 1972.

Without the tapes, it’s unlikely Nixon’s guilt in Watergate would have been conclusively demonstrated. That was the interpretation of, among others, Watergate’s preeminent historian, Stanley I. Kutler.

“Absent the tapes, Nixon walks,” Kutler said several years ago. “You had to have that kind of corroborative evidence to nail the president of the United States.”

Newspaper rant deplores “debasement of reality” but invokes prominent media myth (posted January 8): The Seattle Times seemed almost apoplectic early in the year in deploring what it termed “the debasement of reality” in “the age of Trumpism,” asseting that “lies” had become “the new currency of political discourse.”

It was an over-the-top screed that appeared in the newspaper’s Sunday magazine. It also extolled journalism, saying “more often than not” over the years, “reporters got it right, from uncovering the ghastly conditions in slaughterhouses [presumably a reference to Upton Sinclair’s novel The Jungle] to forcing a president’s resignation in the Watergate scandal.”

The allusion to “forcing a president’s resignation” was, of course, to the reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Post; around them revolve the heroic-journalist trope, which long ago became the mythical dominant narrative of Watergate.

In reality, forcing Nixon’s resignation in Watergate wasn’t the work of Woodward and Bernstein. Or of any journalist or news organization.

As Woodward once said, in an interview with the old American Journalism Review:

To say that the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Or as Ben Bradlee, the Post’s executive editor during Watergate, once declared:

“[I]t must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

And as I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, rolling up a sprawling scandal like Watergate required the collective if not always coordinated efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

And even then, I wrote, Nixon likely would have completed his presidential term if not for revelations about the recordings he secretly made of conversations at the Oval Office — a pivotal Watergate story that Woodward and Bernstein missed, by the way.

“Only when compelled by the Supreme Court,” I wrote in Getting It Wrong, “did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the June 1972 break-in at Democratic National Headquarters, the Watergate scandal’s seminal crime.

Nixon resigned in August 1974.

Fake news about fake news”: Enlisting media myth to condemn Trump’s national emergency (posted February 17): Early in the year, the Salt Lake Tribune turned editorially to the hoary media myth about William Randolph Hearst and his purported vow to “furnish the war” with Spain in the late 19th century. The Tribube invoked the myth as a way to condemn President Donald Trump’s declaration of a national emergency to add miles of barriers along the southern U.S.border, to stem illegal immigration.

“You want fake news?” the Tribune‘s editorial stated. “Here’s some fake news about fake news.”

In discussing Hearst’s debunked vow (which supposedly was contained in a telegram to the artist Frederic Remington, who was on assignment in Spanish-ruled Cuba in early 1897), the newspaper said:

“The story goes that when he was told by Frederick [sic] Remington, the already-famous illustrator he had sent to Cuba to document supposed battles there, that there were no battles to record, Hearst famously replied, ‘You furnish the pictures. I’ll furnish the war.’”

The Remington-Hearst exchange supposedly was done by cable. But the telegrams have never turned up. Hearst denied having sent such a message and Remington, apparently, never discussed it.

Had such messages been sent, moreover, Spanish authorities surely would have intercepted and denounced them as Yankee meddling.

Remington sketch of ‘Cuban war’ (New York Journal)

Not only that, but the “furnish the war” anecdote is illogical because war — the rebellion in Cuba against Spanish rule — was the reason Hearst sent Remington to the island. Remington was to draw sketches of the uprising. And he did.

Given the context — given the war in Cuba — it would have made no sense at all for Hearst to send a telegram, vowing to “furnish the war.”

The Tribune editorial acknowledged the Remington-Hearst tale is “thought to be apocryphal at best.” Even so, the newspaper said, the anecdote was “too good” not to turn to at “appropriate moments.”

Interesting argument.

But if it’s “apocryphal at best,” why would any news organization invoke the anecdote, given that media myths inevitably impugn and undermine the truth-telling objective of American journalism? Enlisting myth and falsehood scarcely makes an editorial argument more compelling. Or more coherent.

Not Hearst’s war

The Tribune’s editorial didn’t stop there. It also claimed that Hearst and the activistyellow journalism“ he practiced “basically started the Spanish-American War as a stunt to boost newspaper sales.”

Hearst “basically started the Spanish-American War as a stunt to boost newspaper sales”?

Hardly.

The war’s causes went far beyond newspaper content, however exaggerated, and centered on the humanitarian crisis resulting from Spain’s cruel tactics to put down the Cuban rebellion.

Of course, it’s far less complicated to blame the long ago war on Hearst and his flamboyant yellow journalism.

Media myths are nothing if not simplistic.

Adulation for a tyrannical publisher: The Pulitzer documentary on PBS (posted April 14): PBS aired in April an 83-minute, mostly hagiographic study of the Hungarian-born Joseph Pulitzer who, for a time in the late 19th century, was a dominant figure in New York City newspaper journalism.

In the PBS treatment, Pulitzer’s talents and commitments seemed endlessly laudatory.

The documentary tells us that Pulitzer was an avid reader, a polyglot, a natural reporter, an accomplished chess player, an unstoppable workaholic. He possessed a Midas-like touch, an uncompromising commitment to investigative journalism, and a “lifelong passion for democratic idealism.” He was a quick study who, before coming to New York, established the most successful newspaper in St. Louis. He served briefly in Congress. He led the fund-raising campaign for the Statue of Liberty’s pedestal. He faced down criminal libel while taking on a U.S. president. He was a fearless crusader who gave voice to the voiceless. He was devoted to the interests of poor people, from whom he commanded unswerving loyalty.

Quite a guy, that Joseph Pulitzer. Not even his shooting and wounding a building contractor in Missouri derailed his career or darkened his reputation.

But the effect of the documentary’s gushing wasn’t uplifting or inspiring.

It was misleading.

True, Pulitzer led a crowded, remarkable life. He did have a Midas-like touch — he became enormously wealthy as a newspaper publisher, and his riches allowed him to buy opulent homes and live out his infirmity-wracked final years aboard a luxury yacht.

Pulitzer the irritable (Library of Congress)

Pulitzer was an irritable tyrant who routinely made enemies, who regularly upbraided subordinates, who didn’t think much of his three sons, and whose wife worked like a slave to please him.

The meaner, darker side to Pulitzer wasn’t entirely ignored in the program, which PBS titled “Joseph Pulitzer: Voice of the People.” It just wasn’t examined in much revealing depth.

In the end Pulitzer’s profound failings, personal and journalistic, were mostly excused.

There was more complexity to Pulitzer’s career and character than PBS seemed inclined to investigate.

It was not made very clear, for example, that Pulitzer’s time in New York City journalism was relatively brief. He acquired the New York World in 1883, launched an evening edition in 1887, and left the city in 1890 when he was in his early 40s. Deteriorating health and failing eyesight forced him into absentee ownership until his death in 1911.

After 1890, Pulitzer rarely visited the World building.

For years, he tried to run the newspaper by remote control, from retreats in Maine, Georgia, and Europe. To his editors and managers, he regularly fired off telegrams and letters that were full of instructions, guidance, and reproach. This correspondence reveals a harsh, bullying, and dictatorial component to Pulitzer’s personality.

The documentary-makers might well have plumbed the correspondence for its insights. And they might have considered how effectively, or poorly, Pulitzer ran his newspapers from afar, in what was a fin-de-siècle experiment in mobile, long-distance executive management.

But the effects and implications of Pulitzer’s long absences, infirmities, and remote-control management were not much explored.

The memory of Joseph Pulitzer has been boosted over the decades by a succession of exceptionally generous biographers.

To that lineup of adulation, the flattery of documentary-filmmakers can now be added.

WJC

Other memorable posts of 2019:

Hearst, Remington, and the half-embrace of a hoary media myth

In 1897, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Quotes, Spanish-American War, Yellow Journalism on June 17, 2019 at 10:31 am

It’s unusual for media myths to be embraced partially — a half-embrace, as it were, of those prominent tall tales about journalists and their supposed exploits.

On assignment for Hearst

But half-embrace is how a new book treats the hoary media myth of William Randolph Hearst’s purported vow to “furnish the war” with Spain at the end of 19th Century.

Hearst supposedly made the declaration in a telegraphic reply to the artist Frederic Remington, who was on assignment in Cuba for Hearst’s New York Journal.

The exchange of telegrams purportedly went this way:

Remington: “Everything this quiet. There is no trouble here. There will be no war. I wish to return.”

Hearst: “Please remain. You furnish the pictures, and I’ll furnish the war.”

Clay Risen’s new book, The Crowded Hour: Theodore Roosevelt, the Rough Riders and the Dawn of the American Century, does a half embrace of that well-known but thoroughly dubious tale. Specifically, Risen treats Hearst’s supposed reply as improbable but embraces the Remington portion.

And he does so flatly, writing: “Remington telegraphed Hearst to tell him that there was no war, and that there wasn’t going to be one.”

Risen repeats the purported Remington message: “Everything this quiet. There is no trouble here. There will be no war. I wish to return.”

He then says Hearst “allegedly, infamously, replied, ‘Please remain. You furnish the pictures and I’ll furnish the war.’

“In fact,” Risen adds, “it’s unlikely Hearst wrote anything of the kind. … Whatever his reply, Remington ignored him and left Cuba.”

As sources, Risen cites two books, Frederic Remington and the Spanish-American War and The Chief, David Nasaw’s fine biography of Hearst. Both are secondary sources published before my media-mythbusting book, Getting It Wrong, which devotes a chapter to dismantling the presumptive Remington-Hearst exchange. (I first addressed the Remington-Hearst tale in 2000, in an article for the peer-reviewed Journalism & Mass Communication Quarterly.)

The Remington-Hearst anecdote, I wrote in Getting It Wrong, “lives on despite a nearly complete absence of supporting documentation” — the purported telegrams have never turned up; Hearst denied such an exchange, and Remington, apparently, never discussed it. The anecdote’s sole original source was an exaggeration-prone journalist named James Creelman, who mentioned the purported exchange in a book of reminiscences in 1901. But Creelman did not explain how or when he learned about it.

For those and other reasons, the tale is almost certainly untrue. And that goes for the Remington portion, which Risen, deputy op-ed editor at the New York TImes, embraced in his book. It’s highly unlikely Remington wrote anything close to “Everything this quiet. There is no trouble here. There will be no war.” His work and words give lie to that supposed message.

Cuba at the time was scarcely trouble-free: It was in the midst of an island-wide rebellion against Spanish colonial rule and that armed conflict — that war — was the very reason Hearst sent Remington and Davis to the island. Remington hardly found everything “quiet” in Cuba when he arrived in early January 1897, in the company of the correspondent Richard Harding Davis.

As I discussed in Getting It Wrong, Remington sketches, as published in Hearst’s Journal, “depict unmistakable (if unremarkable) scenes of a rebellion — a scouting party of Spanish cavalry with rifles at the ready; a cluster of Cuban non-combatants trussed and bound and being herded into Spanish lines; a scruffy Cuban rebel kneeling to fire at a small Spanish fort; a knot of Spanish soldiers dressing a comrade’s leg wound.”

The subject matter impugns the notion that Remington had found “everything … quiet” in Cuba.

Remington sketch, Cuba 1897

What’s more, the headlines accompanying the sketches emphasized the conflict in Cuba. Remington’s work appeared in the Journal beneath headlines such as “Cuban War Sketches Gathered in the Field by Frederic Remington” and “Frederic Remington Sketches a Familiar Incident of the Cuban War” (see nearby).

Following his return to New York, Remington wrote a letter to the Journal’s keenest rival, the New York World, in which he described the Spanish regime in Havana as a “woman-killing outfit down there in Cuba.”

In 1899, Remington described the assignment to Cuba in a magazine article that further challenges the notion “everything” was “quiet” in Cuba when he was there in early 1897.

“I saw ill-clad, ill-fed Spanish soldiers bring their dead and wounded into” Havana, Remington wrote, “dragging slowly along in ragged columns. I saw scarred Cubans with their arms bound stiffly behind them being marched to the Cabanas,” a fortress near Havana harbor. The country-side, Remington said, “was a pall of smoke” from homes of Cubans that had been set afire.

He wrote that he shook his fist in anger at Havana as he left for New York aboard a passenger steamer in mid-January 1897, saying he looked forward to returning only in the company of 100,000 American soldiers.

Remington’s sketches and words, I wrote in Getting It Wrong, “leave no doubt that he had seen a good deal of war-related disruption in Cuba. The island during his brief visit was anything but ‘quiet.'”

Still, I noted, “it remains some-thing of a mystery why Remington never publicly addressed Creelman’s anecdote.”

In any event, the evidence is overwhelming that the Remington-Hearst anecdote is false. And it is not divisible; if one half is apocryphal, the other must be, too.

A half-embrace is wholly untenable.

WJC

More from Media Myth Alert:

In ‘Writer’s Almanac’ podcast, Garrison Keillor recycles ‘furnish the war’ media myth

In 1897, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Quotes, Spanish-American War, Yellow Journalism on May 29, 2019 at 2:49 pm

Four years ago, storyteller Garrison Keillor dredged up the tale of William Randolph Hearst’s purported vow to “furnish the war” with Spain in 1898. It’s a hoary media myth that Keillor passed off as true on his “Writer’s Almanac” podcast.

Not long ago, Keillor recycled the same claim, in the same words, on the same platform.

As he had in 2015, Keillor declared on “Writer’s Almanac”:

“In 1898, Hearst sent the artist Frederic Remington to Cuba to cover the war. And Remington wrote home, ‘There is no war. Request to be recalled.’

“And he was told, ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ And the Hearst newspapers did their best to promulgate what came to be called the Spanish-American War.”

So let’s again unpack Keillor’s claims:

For starters, Hearst denied sending such a message (a denial typically overlooked or ignored) and Remington apparently never addressed it.

Moreover, as I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the tale lives on despite a near-total absence of supporting documentation. True, Hearst sent Remington to Cuba. That was in January 1897 and the artist’s assignment for Hearst’s flamboyant New York Journal was to draw sketches of the Cuban rebellion against Spanish colonial rule — an island-wide uprising that gave rise in April 1898 to the Spanish-American War.

The timing and context of Remington’s trip to Cuba undercuts the “furnish the war” anecdote. Indeed, it poses an irreconcilable internal inconsistency, as it would have been illogical of Hearst to have vowed to “furnish the war” because war — the Cuban rebellion — was the reason he sent Remington to Cuba in the first place.

In any case, the telegrams Remington and Hearst supposedly exchanged have never turned up. And Spanish authorities, who then controlled telegraphic traffic to and from Cuba, surely would have intercepted and called attention to an incendiary message such as Hearst’s — had it been sent.

Remington

The original source of the “furnish the war” anecdote was On the Great Highway, a slim volume of reminiscences published in 1901. The author, James Creelman, was a portly, cigar-chomping journalist prone to hyperbole, self-promotion, and exaggeration.

Creelman mentioned Hearst’s presumed “vow” in passing in On the Great Highway and did not say how or where he learned about the purported Remington-Hearst exchange.

Nor did he say exactly when the supposed exchange took place, writing only that it was “some time before the destruction of the battleship Maine in the harbor of Havana,” which was in mid-February 1898. The only time Remington was in Cuba before the explosion that destroyed the Maine was in January 1897, on the assignment for Hearst.

The Remington-Hearst anecdote is often invoked, as Keillor has, to promote a superficial and misleading image of Hearst as war-monger, as an unscrupulous newspaper publisher whose recklessness brought on the Spanish-American War.

But that, too, is a hoary if tenacious media myth.

By email sent last week through the “Writer’s Almanac” website, I asked why Keillor “periodically recycles the media myth about William Randolph Hearst and the purported vow to ‘furnish the war’ with Spain.” I shared links in the email to Getting It Wrong and to Media Myth Alert.

The email went unacknowledged and unanswered.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

Convergence encore: Now the ‘Cronkite Moment’

In 1897, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Quotes, Spanish-American War on May 22, 2018 at 2:05 pm

Wasn’t I just blogging about the convergence of media myths — how disparate news outlets are known to cite the same tall tale independently, at about the same time?

Well, here we are again.

LBJ: Not watching Cronkite

This time the Federalist online magazine, in a roundup posted today about memorable cases of media misreporting, invoked what is known as the “Cronkite Moment” of 1968, which centers around a prime-time special report by CBS News anchorman, Walter Cronkite.

The broadcast, which Cronkite based on a reporting trip to Vietnam, aired February 27, 1968. At the program’s close, Cronkite declared the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam and suggested that negotiations might eventually offer a way out.

The Federalist essay says “the proclamations he made on his broadcast that night — to which President Johnson is said to have reacted with ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America!’ — were dubious at best, and not at all based on fact.”

“Dubious at best”? That’s arguable, especially as the war was widely regarded as having lapsed into a stalemate in 1967.

But what particularly interests Media Myth Alert is the essay’s reference to President Lyndon Johnson’s visceral purported reaction — “‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America!'”

It’s the stuff of a tenacious media myth.

We know that Johnson did not see the Cronkite program when it aired. He was in Austin, Texas, that night, at a black-tie birthday party for Governor John Connally. About the time Cronkite was offering his “mired in stalemate” assessment (which was decidedly unoriginal), Johnson was making light of Connally’s age, saying:

“Today you are 51, John. That is the magic number that every man of politics prays for — a simple majority.”

Even if Johnson later saw the Cronkite program on videotape, he “gave no indication of having taken the anchorman’s message to heart,” as I write in my media-mythbusting book, Getting It Wrong.

The show was no epiphany for the president.

Indeed, in the days and weeks after Cronkite’s program, Johnson was conspicuously hawkish in public remarks about the war — as if he had, in effect, brushed aside Cronkite’s downbeat analysis while seeking to rally popular support for the war effort.

The Federalist had company in invoking the mythical Cronkite-Johnson claim. The CBS outlet in Boston, WBZ, also turned to the myth today, stating in a post by the station’s political analyst:

“There’s a famous story from the Vietnam War era about the legendary CBS News anchorman Walter Cronkite, known back then as ‘the most respected man in America,’ as hard as that might be for today’s news consumers to imagine. When President Lyndon Johnson watched Cronkite deliver a scathing report about the progress of the war, he reportedly turned to an aide and said: ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost middle America.'”

Actually, the report wasn’t so “scathing.” Cronkite’s assessments were, as I discuss in Getting It Wrong, “somewhat muddled and far less emphatic than those offered less than two weeks later by Frank McGee of the rival NBC network. ‘The war,’ McGee declared on an NBC News program that aired March 10, 1968, ‘is being lost by the administration’s definition.'”

Not “mired in stalemate.” “Being lost.”

It is impossible, moreover, to know whether Cronkite was “the most respected man in America” in 1968. He was sometimes called “the most trusted man in America” — but was so anointed in 1972, in Election Day advertisements CBS placed in major U.S. newspapers.

Media myths can converge in another fashion — as when a single article or essay offers up more than one tall tale about media power or media failings. And that takes us back to the Federalist essay, which also invokes the hoary myth of William Randolph Hearst’s purported vow to “furnish the war” with Spain 120 years ago.

The essay declares that “Hearst sent famed American artist Frederic Remington to Cuba to check on the progress of a rumored rebellion against the Spanish government there.

Hearst: Denied sending message

“Remington sent a telegram to Hearst that read ‘Everything quiet here. There is no trouble. There will be no war. Wish to return.’ Hearst famously replied ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ Less than a month later, the USS Maine exploded in the harbor at Havana.”

Let’s unpack the errors in those few sentences.

First, the Cuban rebellion against Spanish colonial rule was hardly a “rumored” conflict. It was very real, having begun in early 1895. By the time Remington arrived in Havana in early 1897, the rebellion had reached islandwide proportions, prompting Spain to send about 200,000 troops to Cuba.

Additionally, the essay’s sequencing is off: Remington was in Cuba for six days in January 1897; the USS Maine blew up in February 1898, more than a year later.

Moreover, that telegrams were exchanged has never been proven. Hearst denied having sent such a message to Remington, and Remington apparently never discussed the tale, which gained wide circulation beginning in the mid-1930s, long after the artist’s death.

As I note in Getting It Wrong, the Remington-Hearst anecdote lives on despite a nearly complete absence of supporting documentation: It lives on even though telegrams supposedly exchanged by Remington and Hearst have never turned up.

It lives on despite what I call “an irreconcilable internal inconsistency.” That is, it would have been illogical for Hearst to have sent a message vowing to “furnish the war” because war — specifically, the rebellion against Spanish colonial rule — was the very reason he assigned Remington to Cuba in the first place.

It is highly likely that Hearst’s purported telegram (had it been sent) would have been intercepted by Spanish authorities. They controlled all incoming and outgoing telegraphic traffic and their surveillance, I write in Getting It Wrong, was “too vigilant and severe to have allowed such an exchange to have gone unnoticed and unremarked upon.”

An incendiary message such as a vow to “furnish the war” surely would have been seized upon and called out by Spanish authorities as an example of Yankee meddling in Cuba.

But they made no such outcry.

So what does the latest published convergence of media myths tell us?

It certainly testifies to the hardiness of media myths, and to their enduring accessibility. It reminds us that media myths, which fundamentally are prominent tales of doubtful authenticity, can be too apt and too tempting to be checked out.

They can seem almost too good not to be true.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

Taking stock: Top mythbusting posts of 2017

In 'Napalm girl', Cinematic treatments, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on December 26, 2017 at 8:01 am

Media Myth Alert directed attention in 2017 to the appearance of a number of well-known media-driven myths, which are prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here is a rundown of the five top posts of the year at Media Myth Alert, which was established at the end of October 2009, a few months before publication of the first edition of Getting It Wrong. An expanded second edition of the mythbusting book came out in late 2016.

Vox offers up myth of the ‘Napalm Girl’ in essay about ‘fake news’ (posted July 6): “Fake news” was much in the media in 2017, and in addressing the phenomenon, the online site Vox invoked one of the media myths associated with the famous “Napalm Girl” photograph of June 1972.

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

Vox  asserted that the image showed “a naked 9-year-old Vietnamese girl running from the United States’ napalm bombing of her village during the Vietnam War.”

It was not a U.S. bombing. As I discuss in Getting It Wrong, the napalm attack was carried out by the South Vietnamese Air Force — as news reports made quite clear at the time.

For example, a veteran British journalist, Christopher Wain, wrote in a dispatch for the United Press International wire service:

“These were South Vietnamese planes dropping napalm on South Vietnamese peasants and troops.”

The notion that U.S. warplanes dropped the napalm that burned the girl and others is false, but enduring.

And Vox has not corrected its error.

The photographer who took the “Napalm Girl” image, Nick Ut of the Associated Press, retired from the news agency at the end of March 2017.

After the ‘Cronkite Moment,’ LBJ doubled down on Viet policy (posted February 23): We are certain to hear fairly often about the mythical “Cronkite Moment” in 2018, especially around the 50th anniversary in February of the on-air editorializing by CBS News anchor Walter Cronkite, who famously declared the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam.

Cronkite’s assessment is said to have been so powerful and shocking that it came as an epiphany for President Lyndon B. Johnson, who suddenly realized his war policy was in tatters.

It’s a compelling story of media influence. But it’s hardly what happened.

Not only did Johnson not see Cronkite’s special report when it aired on February 27, 1968; the president doubled down on his Vietnam policy in the days and weeks afterward, mounting an aggressive and outspoken defense of his policy while making clear he had not taken the Cronkite’s message to heart — if he was aware of it at all.

Just three days after Cronkite’s program aired, Johnson vowed in remarks at a testimonial dinner that the United States would “not cut and run” from Vietnam.

“We’re not going to be Quislings,” the president said, invoking the surname of a Norwegian politician who had helped the Nazis take over his country. “And we’re not going to be appeasers.”

In mid-March 1968, Johnson told a meeting of business leaders in Washington: “We must meet our commitments in the world and in Vietnam. We shall and we are going to win. … I don’t want a man in here to go back home thinking otherwise — we are going to win.”

A few days later, on March 18, 1968, the president traveled to Minneapolis to speak at the National Farmers Union convention. He took the occasion to urge “a total national effort to win the war” in Vietnam. Johnson punctuated his remarks by slapping the lectern and declaring:

“We love nothing more than peace, but we hate nothing worse than surrender and cowardice.”

So at a time when Cronkite’s view about Vietnam should have been most potent and influential, Johnson remained openly and tenaciously hawkish on the war. On several occasions, the president effectively brushed aside Cronkite’s assessment and encouraged popular support for the war effort.

Johnson’s assertiveness at that time is little remembered, while the “Cronkite Moment” remains one of American journalism’s most enduring and appealing media myths.

‘Mark Felt’ biopic worse than its negative reviews (posted October 14): Long before its release in late September 2017, Peter Landesman’s biopic of Watergate’s mythical and most famous secret source, W. Mark Felt, was ballyhooed in the Hollywood press as a “spy thriller.”

The movie was grandiose in its title, “Mark Felt: The Man Who Brought Down the White House.” But its script was a tedious mess that offered no coherent insight into Watergate or what really toppled Richard Nixon’s presidency in 1974.

Felt, who was played by Liam Neeson, was a top official at the FBI who in 1972 and 1973 conferred periodically with Bob Woodward, one of the Washington Post’s lead reporters on the Watergate scandal. In All the President’s Men, a book about their Watergate reporting for the Post, Woodward and Carl Bernstein referred to Felt as “Deep Throat.”

Felt’s clandestine meetings with Woodward took place in a parking garage in suburban Virginia and became the stuff of legend — not to mention media myth.

About the time he was conferring with Woodward, Felt was authorizing illegal break-ins — known at the FBI as “black bag jobs” — at homes of relatives and associates of fugitives of the domestic terrorist group Weather Underground.

Felt was indicted in 1978 for approving illegal entries and searches. He was tried with an FBI colleague; both were convicted and ordered to pay fines. They were pardoned in 1981 by President Ronald Reagan.

A far better biopic about Felt could have been developed around his criminal misconduct in investigating the Weather Underground. Such a movie could have been a study of the corrupting tendencies of almost-unchecked power, which Felt wielded for a time at the FBI. Instead, Landesman produced a plodding cinematic treatment that was rewarded with no better than modest receipts at the box office.

WaPo’s media writer embraces Watergate myths (posted October 7): The identity of “Deep Throat” remained a secret for more than 30 years — until Felt and his family revealed in 2005 that he had been the secret source. The Washington Post’s ombudsman, Michael Getler, took the occasion to offer an important reminder about Watergate and the forces that had ended Nixon’s presidency.

Getler wrote in a column in June 2005 that “it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration.”

In October 2017, one of Getler’s distant successors at the Post, media columnist Margaret Sullivan, revisited the lessons of Watergate in an essay in Columbia Journalism Review — and embraced the trope that the Post and Woodward and Bernstein were central to bringing down Nixon’s presidency.

I call it the heroic-journalist myth of Watergate.

In her essay, Sullivan declared, without documentation, that Woodward and Bernstein had “uncovered the Nixon administration’s crimes and the cover-up that followed. In time, their stories helped to bring down a president who had insisted, ‘I am not a crook.’”

Woodward and Bernstein most certainly did not uncover Nixon’s obstruction. That was revealed in 1974, not long before Nixon resigned, in the release of a previously secret White House tape on which the president can be heard approving a scheme to divert the FBI’s investigation into the burglary at Democratic National Committee headquarters — the signal crime of Watergate.

Nor did Woodward and Bernstein reveal the Nixon’s administration’s cover-up of the Watergate burglary.

That was made quite clear long ago, in a mostly hagiographic account that the Columbia Journalism Review published in summer 1973, about a year before Nixon quit.

Deep in that article was a passage noting that Woodward and Bernstein had “missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants [charged and tried in the burglary] to buy their silence.”

The article quoted Woodward as saying about the cover-up: “It was too high. It was held too close. Too few people knew.

We couldn’t get that high.”

Woodward and Bernstein’s reporting was hardly decisive to the outcome of Watergate.

And Sullivan’s myth-embracing claims in Columbia Journalism Review remain uncorrected.

Imagining Richard Nixon’s ‘secret plan’ for Vietnam (posted November 14): About two weeks before Minnesota Public Radio dismissed him for inappropriate workplace behavior, storyteller Garrison Keillor wrote an essay in which he imagined paying a return visit to New York City of 1961.

The thought was “unbearable,” he wrote, because “I’d have to relive the 1963 assassination [of President John F. Kennedy] and stay in grad school to dodge the draft and hear Richard Nixon say that he had a secret plan to end the war in Vietnam.”

Were he somehow to make a return to the ’60s, Keillor would never hear Nixon touting a “secret plan” for Vietnam. Certainly not as a campaign pledge for the presidency in 1968 when, as a hoary media myth has it, Nixon cynically proclaimed having a “secret plan” to end the war.

But in fact, Nixon pointedly disavowed such a claim.

In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” he also was quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But it was neither a topic nor a plank of his campaign that year, and that is clear in reviewing search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968. The titles include the Los Angeles Times, New York Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune.

The search period was January 1, 1967, to January 1, 1969, and search terms were “Nixon” and “secret plan.” No articles were returned in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. Had Nixon touted a “secret plan” during his campaign, leading U.S. newspapers surely would have mentioned it.

Keillor’s odd musings about returning to the ’60s were not the first time he’s indulged in media myth.

In a “Writer’s Almanac” podcast aired on NPR in April 2015, Keillor asserted that “in 1898,” newspaper publisher William Randolph Hearst “sent the artist Frederic Remington to Cuba to cover the war. And Remington wrote home, ‘There is no war. Request to be recalled.’

“And he was told, ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ And the Hearst newspapers did their best to promulgate what came to be called the Spanish-American War.”

The Remington-Hearst anecdote, featuring Hearst’s purported vow to “furnish the war,” is one of the best-known in American journalism. But it is apocryphal, for reasons addressed in detail in the opening chapter of Getting It Wrong.

WJC

Other memorable posts of 2017:

 

%d bloggers like this: