W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Cinema’

‘Fake news about fake news’: Enlisting media myth to condemn Trump’s national emergency

In 1897, Cinematic treatments, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Quotes, Spanish-American War, Yellow Journalism on February 17, 2019 at 12:15 pm

They’re pretty sure it’s apocryphal.

But they use it anyway.

Media myths can be appealing like that: Too good to resist. Too good for media outlets not to revive when they think the occasion is fitting.

So it was the other day when the Salt Lake Tribune editorially condemned President Donald Trump’s declaration of a national emergency to add miles of barriers along the country’s southern border.

In its editorial, the Tribune resurrected William Randolph Hearst’s debunked vow to “furnish the war” with Spain in the late 19th century.

“You want fake news?” the Tribune‘s editorial began. “Here’s some fake news about fake news.”

In other words, we’re turning to Hearst’s debunked “furnish the war” vow as seemingly a clever editorial device to impugn Trump’s claims about illegal cross-border immigration.

The Tribune went on, introducing Hearst and “yellow journalism“:

“William Randolph Hearst, impresario of yellow journalism around the end of the 19th century, was described as such a powerful press baron that, it was said, he basically started the Spanish-American War as a stunt to boost newspaper sales.”

Hearst “basically started the Spanish-American War as a stunt to boost newspaper sales”?

Hardly.

The war’s causes went far beyond newspaper content, however exaggerated, and centered on the humanitarian crisis created by Spain’s cruel tactics to put down a rebellion against its rule of Cuba. Of course, it’s far less complicated to blame that long ago war on young Heart’s flamboyant yellow journalism. Media myths are nothing if not simplistic.

The Tribune then invoked Hearst’s purported but purported vow, declaring:

“The story goes that when he was told by Frederick [sic] Remington, the already-famous illustrator he had sent to Cuba to document supposed battles there, that there were no battles to record, Hearst famously replied, ‘You furnish the pictures. I’ll furnish the war.'”

The Remington-Hearst exchange supposedly was by cable, but the telegrams presumed to contain their words have never turned up. Had such messages been sent, Spanish authorities surely would have intercepted and denounced them as a clear case of Yankee meddling.

On assignment for Hearst

What’s more, the “furnish the war” anecdote is illogical because war — the Cuban rebellion against Spanish colonial rule — was the reason Hearst sent Remington to Cuba in early 1897. Given that context, it would have made no sense for Hearst to vow to “furnish the war.”

The Tribune acknowledges the Remington-Hearst tale is dubious but justifies its use as “too good” not to invoke when “appropriate”:

“That story is now thought to be apocryphal at best. But it was too good not to mimic in Orson Welles’ version of Hearst’s life, ‘Citizen Kane,’ and not to otherwise be brought out in appropriate moments.”

If it’s “apocryphal at best,” why would any news organization knowingly invoke the anecdote, especially as media myths undermine the normative, truth-telling objective of American journalism? Enlisting myth and falsehood hardly makes an editorial argument compelling. Or coherent.

Welles did paraphrase the Remington-Hearst exchange in an early scene in Citizen Kane, the 1941 motion picture that Hearst wanted to kill. As I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the adaptation in Kane “firmly and finally pressed Hearst’s purported vow … into the public’s consciousness.”

And sometimes into the service of scoring points, editorially.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2018

In 'Napalm girl', Anniversaries, Cinematic treatments, Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, Murrow-McCarthy myth, New York Times, Newspapers, Photographs, Reviews, Television, War of the Worlds, Washington Post on December 27, 2018 at 10:40 am

Media Myth Alert directed attention in 2018 to the not-infrequent appearance of well-known media-driven myths, those prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here is a look back at the year’s five top posts at Media Myth Alert which, in late October 2019, will mark its 10th anniversary:

WaPo’s hagiographic treatment of the ‘Cronkite Moment’ (posted May 27): The year brought more than a few credulous references to the mythical “Cronkite Moment,” which is derived from Walter Cronkite’s peroration in a special report in February 1968 about the Vietnam War. Cronkite, the CBS News anchorman, said the U.S. war effort was stalemated and suggested negotiations might eventually offer a way out.

Cronkite in Vietnam

In a page-long look back at the “Cronkite Moment,” the Washington Post in late May praised the anchorman’s “daring, historic, precedent-busting words about Vietnam” and asserted that President Lyndon B. Johnson “was deflated by Cronkite’s report, saying, ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.'”

That purported quotation, I noted in discussing the Post’s hagiographic retrospective, “is the centerpiece of one of American journalism’s most tenacious media myths, rivaling that of Watergate and the notion that the Post’s reporting uncovered the crimes that forced Richard Nixon’s resignation.”

We know that Johnson didn’t see Cronkite’s hour-long report about Vietnam when it aired on February 27, 1968; the president at the time was at a black-tie birthday party in Austin, Texas. He was not in front of a television set, and there is no sure evidence whether, or when, Johnson may have watched the program at some later date on videotape.

Moreover, Johnson effectively shrugged off Cronkite’s remarks (if he even heard of them). In a series of public events in the first three weeks of March 1968, the president doubled down on his Vietnam policy and endeavored to rally popular support for the war.

So even if he did see Cronkite’s report on videotape, Johnson gave no indication of having been moved by the anchorman’s “stalemate” message — which was a rather tepid assessment for the time. Just days before Cronkite’s program, for example, the Wall Street Journal said in an editorial that the U.S. war effort in Vietnam “may be doomed” and that “everyone had better be prepared for the bitter taste of defeat beyond America’s power to prevent.”

The “bitter taste of defeat”: No dithering there about “stalemate.”

A media myth convergence and the ‘Napalm Girl’ photograph (posted May 20): Sometimes, media myths converge.

Sometimes a number of media outlets, separately and independently, invoke elements of the same media-driven myth, at roughly the same time.

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

It’s an occurrence that confirms the wide reach of prominent media myths and signals their versatile application.

The famous “Napalm Girl” photograph, taken in June 1972 by a photographer for the Associated Press, was the  subject of a myth convergence in May: Within a few days, the National newspaper in Scotland, the online economic news site Quartz, the left-wing news site Truthdig, and the Sunday Times newspaper in South Africa all invoked aspects of the myths of the “Napalm Girl” photograph; the image shows a cluster of children, screaming as they fled an errant napalm attack on their village in what then was South Vietnam.

As I discussed in the second edition of my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the myths surrounding the famous photograph are tenacious and include the erroneous notions that the image was so powerful that it swung American public opinion against the war in Vietnam, that it hastened an end to the conflict, and that the napalm was dropped by U.S. warplanes.

The National claimed that the photograph “dramatically changed public attitude towards the Vietnam War.” Quartz made a somewhat similar claim, saying the image “helped galvanize the opposition to the Vietnam War, both within and outside” the United States. Truthdig was more vague, saying the “Napalm Girl” photograph “helped shift the understanding of the American role in Vietnam.” Sunday Times invoked the pernicious claim that the photograph depicted results of a “US napalm strike.”

As I noted in Getting It Wrong, American public opinion had swung against the war long before the photograph was taken in 1972. And the claim of U.S. culpability in the napalm attack has been invoked so often and blithely as to become insidious. But it was no “US napalm strike.” The napalm was dropped by a South Vietnamese warplane, as news reports at the time made quite clear.

The notion of U.S. culpability in the napalm drop, I wrote in another post in 2018, has “served to illustrate broader and deleterious consequences of America’s intervention in Vietnam.”

‘The Post’: Bad history = bad movie (posted January 2): Steven Spielberg’s The Post featured the talents of Tom Hanks and Meryl Streep, was cheered by many critics, but won no major cinematic awards.

That may have been due to its incongruous story line: The movie centered around the disclosures in 1971 about the U.S. government’s classified history of the war in Vietnam, the Pentagon Papers. But the focus was not on the newspaper that won a Pulitzer Prize for first reporting about the secret archive. The movie instead was about the newspaper that didn’t break the story, the newspaper that followed the disclosures of the New York Times.

The Post was a fawning look at the Washington Post and its senior leadership — Katharine Graham, the publisher, and Ben Bradlee, the executive editor. The movie suggested they risked jail time for publishing excerpts of the Pentagon Papers after the Times had been temporarily blocked from continuing its disclosures.

The movie makes “a heroic statement,” I noted in writing about The Post, “but the emphasis is misplaced.

“To concentrate on the Post’s subsidiary role in the Pentagon Papers saga is to distort the historical record for dramatic effect.”

It was the Times, after all, that took greatest risks in reporting on the Pentagon Papers; the prospect of Graham and Bradlee’s going to jail for following up on the Timesdisclosures was remote at best.

Not only was The Post’s story line a hard sell, the acting wasn’t stellar. Hanks was mediocre in playing a rumpled Bradlee; the character spoke in a strange and distracting accent that seemed vaguely Southern.

Streep’s portrayal of Graham was cloying and unpersuasive. For most of the movie, Graham was depicted as weak, confused, and overwhelmed by the responsibilities of being publisher. But then abruptly, during an internal debate about whether the Post should publish its reports about the Papers, Graham found backbone and gave the order to publish.

It was all quite melodramatic, and not very convincing.

Journalism review in need of journalism history lesson (posted November 16): Columbia Journalism Review seeks to present itself as “the intellectual leader in the rapidly changing world of journalism.”

It didn’t demonstrate much intellectual leadership in publishing an essay that invoked the hoary myth of Edward R. Murrow’s having “exposed” the lies and exaggerations of the red-baiting senator, Joseph R. McCarthy, in a half-hour television program in March 1954.

Red-baiting senator

As I pointed out in addressing the CJR essay, Murrow, the legendary CBS News journalist, “took on McCarthy years after other journalists had directed searching and critical attention to the senator and his tactics — and in some instances paid a price for having done so.”

Those other journalists included the muckraking syndicated columnist, Drew Pearson, who challenged McCarthy beginning in February 1950, or more than four years before Murrow’s show and shortly after the senator began his communists-in-government campaign.

McCarthy became so perturbed by Pearson’s persistent questioning and probing that he physically assaulted the columnist in December 1950, in a brief but violent encounter in the cloakroom of the exclusive Sulgrave Club in Washington, D.C. (Then-senator Richard M. Nixon broke up the confrontation.)

McCarthy took to the floor of the Senate soon after the confrontation to condemn Pearson as the “diabolically” clever “voice of international communism,” a “prostitute of journalism,” a “sugar-coated voice of [Soviet] Russia,” and a “Moscow-directed character assassin.”

So by the time Murrow devoted his “See It Now” program to McCarthy, the senator’s claims about communists having infiltrated the federal government were well-known, as were his bullying tactics. His popularity was on the skids by then, too.

Airing a critical report about McCarthy in March 1954 was more belated than courageous.

Columbia Journalism Review touted Murrow’s mythical role on other occasions — notably in an essay in July 2016 that invoked the broadcaster’s program on McCarthy as a precedent for journalists seeking to suspend professional detachment in reporting on Donald Trump and his campaign for president.

The fading of a media myth? Not so fast (posted October 30): The run-up to Halloween this year was marked by noticeably few media references to mass panic and hysteria that supposedly swept the United States during and right after the 1938 radio dramatization of The War of the Worlds, the H.G. Wells novel that told of a deadly invasion of Earth by Mars.

It’s become pretty clear that Americans weren’t pitched into panic by the hour-long program that aired on CBS radio on October 30, 1938. As I wrote in Getting It Wrong, some listeners may have been briefly disturbed or frightened by what they heard, most of the audience, in overwhelming numbers, recognized the program as clever entertainment on the eve of Halloween.

Nonetheless, the myth of radio-induced panic usually emerges predictably in the run-up to Halloween.

Except for this year, when credulous media references to the “panic broadcast” seemed fewer, and seemed overwhelmed by searching commentary that rejected the notion the show created panic and hysteria. All of which prompted a Media Myth Alert post that asked, optimistically:

“Could it be that Halloween’s greatest media myth — the notion that a radio dramatization of The War of the Worlds stirred widespread panic and mass hysteria — is fading away?”

Such optimism was dashed not long after the anniversary when the New York Times published a commentary asserting that the “Halloween eve radio dramatization of H.G. Wells’s ‘The War of the Worlds’ triggered widespread panic among thousands fearing an actual alien invasion was taking place.”

Clearly, the media myth of the “panic broadcast” hadn’t been interred.

Interestingly, the Times’ reference to “widespread panic” hinted at confusion within the newspaper’s op-ed section: At the anniversary of the broadcast, the Times had posted an online commentary that declared the “stubbornly persistent narrative” about radio-induced panic and hysteria is “false.”

In any event, the dashed optimism about the “panic broadcast” offered fresh confirmation that no media myth ever completely dies away.

Myths after all tend to be too delicious to be completely discredited.

WJC

Other memorable posts of 2018:

 

‘The Post’: Bad history = bad movie

In Cinematic treatments, Media myths, New York Times, Newspapers, Reviews, Washington Post on January 2, 2018 at 11:15 am

You might think, as the New York Times pointed out in reviewing Steven Spielberg’s much-praised new movie, The Post, that “shaping a drama around a newspaper that didn’t break the story” would be “an odd path to Hollywood triumphalism.”

And yet, there it is: The Post is a hagiographic treatment about a newspaper, the Washington Post, that was beaten by the New York Times in 1971 in exposing the Defense Department’s voluminous secret history of the Vietnam War, the Pentagon Papers.

After the Times published lengthy articles drawn from the archive, the administration of President Richard M. Nixon obtained a restraining order that barred the newspaper from running further reports about the Papers.

Soon, the Post obtained copies of portions of the archive and began publishing reports of its own until it, too, came under a federal court order to desist. Both newspapers appealed to the U.S. Supreme Court, and at the end of June 1971 won a 6-to-3 verdict lifting the restraints.

The movie’s centerpiece is that the Post and its senior leadership — Katharine Graham, the publisher, and Ben Bradlee, the executive editor — showed great courage in risking jail as they hoisted the banner of press freedom while the Times was prevented from reporting about the Papers.

It’s a heroic statement, but the emphasis is misplaced.

To concentrate on the Post’s subsidiary role in the Pentagon Papers saga is to distort the historical record for dramatic effect. The underlying history is dubious, which means The Post is no success.

How credible, really, was the prospect of jailtime for Graham and Bradlee?

It was the Times that had taken the steepest risks; when it began publishing excerpts from the Papers, the newspaper’s executives couldn’t have known for sure how the Nixon administration might react, even if the Papers had been compiled before Nixon took office in 1969. By the time the Post had obtained portions of the archive, it had to have been fairly clear that the administration would seek to block publication but not attempt to send the newspaper’s principals to jail.

Indeed, Nixon’s early reaction to the disclosures of the Papers was to punish the leaker, later identified as Daniel Ellsberg, rather than go after the press.

That reaction was captured on Nixon’s infamous White House audiotapes, the contents of which sealed his fate in the Watergate scandal a few years later. In a conversation with one his top aides, John Ehrlichman, soon after the Times published its first excerpts, Nixon declared:

Hell, I wouldn’t prosecute the Times. My view is to prosecute the goddamn pricks that gave it to ’em.

That portion in the White House tapes is incorporated into a scene in The Post.

Not only was it unlikely that Nixon would attempt to send Graham and Bradlee to jail for following up the Times’ revelations, it was almost unthinkable that Bradlee would have countenanced any decision other than publish the Post’s excerpts.

Refrain from publishing while the Times was sidelined? Such a prospect was unthinkable to Bradlee, as David Rudenstine made clear in his study of the case, The Day the Presses Stopped.

“In Bradlee’s mind,” Rudenstine wrote, “not publishing was tantamount to being a coward, and Bradlee recoiled at the idea. Also, Bradlee actually relished the idea of a court battle with the Nixon administration.”

Elsewhere, Rudenstine noted:

“Bradlee was at fever pitch over the idea of publication. The Post was at a crucial stage in its development. It had steadily gained strength over the years. It now had the resources and the talent to become a major national newspaper,  and the Pentagon Papers would allow the Post to take a giant stride toward its goal. … If the Post did not publish, everyone would assume that — unlike the Times — the Post was intimidated by Nixon and [John] Mitchell,” the U.S. attorney general.

Spielberg’s movie captures only some of that thinking. Bradlee is played by Tom Hanks, who turns in a mediocre performance.

Hanks’ Bradlee is rumpled and sometimes speaks in a strange accent of undetermined derivation. It seems vaguely Southern.

Whatever. The accent is a clumsy distraction, and it inevitably brings to mind Jason Robards’ highly polished, Oscar-winning portrayal of Bradlee in All the President’s Men, another cinematic treatment of the journalist as hero — one that deepened media myths about the Post’s Watergate reporting.

Hanks in The Post is no Robards.

Spielberg’s movie is transparently a vehicle for Meryl Streep, who plays Katharine Graham. But not especially well or convincingly.

The Post is hardly Streep’s finest role. Or even her finest media role. She was far better playing an icy editor of a fashion magazine in The Devil Wears Prada.

Streep’s Graham is an often-confused, sometimes-simpering woman keenly unsure of herself even though she had overseen the newspaper for nearly eight years by the time the Pentagon Papers broke.

Streep: Icy in ‘Prada’

Her portrayal of Graham is cloying and unpersuasive. For most of the movie, Graham is overwhelmed by the responsibilities and challenges of being publisher. As the Pentagon Papers break, Graham and her advisers were about to make a public offering of $35 million in Post shares; running excerpts from the archive could complicate those plans.

But abruptly, during an internal debate about whether the Post should publish its reports about the Papers, Graham finds backbone. She brushes aside objections from lawyers and investment bankers and says, yes, go ahead. Publish.

It seems all so cliched.

By focusing on Graham and her character development, Spielberg can justify making the movie about the Post. But ultimately there’s no escaping the newspaper’s lesser role in the Pentagon Papers case.

The Papers wasn’t the Post’s story. On that one, the Post moved in a slipstream created by the Times.

Times executives and reporters make infrequent appearances in The Post, but Spielberg mostly portrays them as secretive, suspicious, not especially likable, and not very heroic. But they were the men who obtained the Papers, devoted three months to a painstaking review of the contents, and took on the risks by publishing them first.

That’s the better story. And more accurate.

The Post clearly attempts to assert the importance of a free and searching press these days, during the presidency of Donald Trump, who has little love for the news media, as they have little for him. The not-so-subtle messaging brought to mind a lengthy essay about Hollywood and history, written years ago by Richard Bernstein and published in the Times.

Among other topics, Bernstein addressed “the transformation of movie makers and actors into commentators and philosophers,” and observed:

“Of course, movie makers have the right to their opinions, just like anyone else. What is disturbing is the public’s granting to them — and to the enormously powerful medium they control — a special role to comment on both our past and our present.”

It is faintly amusing to note, in reading Bernstein’s commentary these days, how little controversy is stirred any more when movie makers openly and routinely assume the mantle of commentator and advocate.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

NYT turns obscure statement into prominent blurb to tout its Pentagon Papers reporting

In Cinematic treatments, Debunking, Error, New York Times, Quotes, Reviews, Washington Post on December 30, 2017 at 12:02 pm

“The most significant leaks of classified material in American history.”

The New York Times has turned recently to that expansive claim, most conspicuously in a full-page advertisement, to suggest the rival Washington Post once praised the Times for disclosing the Pentagon Papers.

The quotation has been interpreted as the Times’ giving the Washington Post a thumb in the eye amid the much-ballyhooed limited release of Steven Spielberg‘s cinematic hagiography, The Post.

The movie dramatizes the Washington Post’s secondary role in reporting on the Pentagon Papers in 1971 — a focus surely irritating to the Times. (The Times’ review of the film observed that “shaping a drama around a newspaper that didn’t break the story seems an odd path to Hollywood triumphalism.”)

The quotation attributed to the Washington Post and seeming to commend the Times appears as a front-cover blurb for a new book that brings together the Times’ award-winning articles about the Pentagon Papers, the Defense Department’s once-secret history of American involvement in the Vietnam War.

The quotation was displayed prominently in a full-page advertisement the Times published the other day (see image nearby) to call attention to the book. The quotation also appears at a Web page promoting the book at the Times’ online store.

But when did the Washington Post make that statement?

Not in the aftermath of the Times’ disclosures of the Pentagon Papers in June 1971, as the blurb may suggest: A search of the full-text ProQuest database containing Washington Post content from 1877 through 1997 turned up no such statement.

Front cover blurb

A similar — but somewhat less assertive — statement appeared in the Washington Post in June 2011, in an 850-word article about the government’s declassification of the Pentagon Papers. That article was retrieved from the Nexis database and from a search on Google. Its opening sentence reads:

“The disclosure of the Pentagon Papers four decades ago stands as one of the most significant leaks of classified material in American history.”

As “one of the most significant leaks of classified material in American history.”

The Washington Post’s report also noted that declassification came “40 years to the day after portions were first disclosed by the New York Times.” But the article did not commend the Times for the revelations — an interpretation that’s certainly suggested by the blurb in the ad and on the book cover.

I asked the Times’ communications staff about the derivation of the quotation and was directed to this site, a rudimentary searchable archive the Washington Post set up, probably in 2011, to permit readers to review the declassified Pentagon Papers. An introductory statement posted at the site said:

“Four decades after the most significant leaks of classified material in American history, the Pentagon Papers have remained classified — until now. Read the full archive of the declassified documents as released by the National Archives and Records Administration.”

So that’s the source of the statement that the Times has invoked as a money quote to tout and recall its enterprise on the Pentagon Papers. The Washington Post said it, but clearly in a trivial and off-hand way. It was no prominent pronouncement. Or even a passage in a news article or commentary.

It was made obscurely, and it said nothing about the Times’ enterprise.

The Times’ turning the obscure statement into a prominent blurb underscores that its rivalry with the Washington Post remains keen. Of late, the Times has seemed eager to direct attention to its disclosures about the Pentagon Papers, in light of the favorable reviews of Spielberg’s movie, which stars Meryl Streep and Tom Hanks.

The Post was undeniably beaten on the Pentagon Papers story in 1971; it started printing excerpts of its own after the federal government enjoined the Times from publishing reports it had prepared drawn from the secret history. Soon after its excerpts began appearing, the Post was similarly restrained by a federal appeals court.

Both newspapers appealed to the Supreme Court which, at the end of June 1971, invalidated the government’s restraint in a 6-to-3 decision and the injunctions were lifted.

The Times’ reporting on the Pentagon Papers won the 1972 Pulitzer Prize for public service. The Post won no Pulitzers that year.

Writing at the “Deadline Hollywood” entertainment news site the other day, Jeremy Gerard discussed the Times’ recent full-page book ad, calling it “a puckish thumb-in-the-eye to the competition” and noting that the “promo is topped with a money quote – ‘The most significant leaks of classified material in American history’ – from, that’s right, the Washington Post.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2017

In 'Napalm girl', Cinematic treatments, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on December 26, 2017 at 8:01 am

Media Myth Alert directed attention in 2017 to the appearance of a number of well-known media-driven myths, which are prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here is a rundown of the five top posts of the year at Media Myth Alert, which was established at the end of October 2009, a few months before publication of the first edition of Getting It Wrong. An expanded second edition of the mythbusting book came out in late 2016.

Vox offers up myth of the ‘Napalm Girl’ in essay about ‘fake news’ (posted July 6): “Fake news” was much in the media in 2017, and in addressing the phenomenon, the online site Vox invoked one of the media myths associated with the famous “Napalm Girl” photograph of June 1972.

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

Vox  asserted that the image showed “a naked 9-year-old Vietnamese girl running from the United States’ napalm bombing of her village during the Vietnam War.”

It was not a U.S. bombing. As I discuss in Getting It Wrong, the napalm attack was carried out by the South Vietnamese Air Force — as news reports made quite clear at the time.

For example, a veteran British journalist, Christopher Wain, wrote in a dispatch for the United Press International wire service:

“These were South Vietnamese planes dropping napalm on South Vietnamese peasants and troops.”

The notion that U.S. warplanes dropped the napalm that burned the girl and others is false, but enduring.

And Vox has not corrected its error.

The photographer who took the “Napalm Girl” image, Nick Ut of the Associated Press, retired from the news agency at the end of March 2017.

After the ‘Cronkite Moment,’ LBJ doubled down on Viet policy (posted February 23): We are certain to hear fairly often about the mythical “Cronkite Moment” in 2018, especially around the 50th anniversary in February of the on-air editorializing by CBS News anchor Walter Cronkite, who famously declared the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam.

Cronkite’s assessment is said to have been so powerful and shocking that it came as an epiphany for President Lyndon B. Johnson, who suddenly realized his war policy was in tatters.

It’s a compelling story of media influence. But it’s hardly what happened.

Not only did Johnson not see Cronkite’s special report when it aired on February 27, 1968; the president doubled down on his Vietnam policy in the days and weeks afterward, mounting an aggressive and outspoken defense of his policy while making clear he had not taken the Cronkite’s message to heart — if he was aware of it at all.

Just three days after Cronkite’s program aired, Johnson vowed in remarks at a testimonial dinner that the United States would “not cut and run” from Vietnam.

“We’re not going to be Quislings,” the president said, invoking the surname of a Norwegian politician who had helped the Nazis take over his country. “And we’re not going to be appeasers.”

In mid-March 1968, Johnson told a meeting of business leaders in Washington: “We must meet our commitments in the world and in Vietnam. We shall and we are going to win. … I don’t want a man in here to go back home thinking otherwise — we are going to win.”

A few days later, on March 18, 1968, the president traveled to Minneapolis to speak at the National Farmers Union convention. He took the occasion to urge “a total national effort to win the war” in Vietnam. Johnson punctuated his remarks by slapping the lectern and declaring:

“We love nothing more than peace, but we hate nothing worse than surrender and cowardice.”

So at a time when Cronkite’s view about Vietnam should have been most potent and influential, Johnson remained openly and tenaciously hawkish on the war. On several occasions, the president effectively brushed aside Cronkite’s assessment and encouraged popular support for the war effort.

Johnson’s assertiveness at that time is little remembered, while the “Cronkite Moment” remains one of American journalism’s most enduring and appealing media myths.

‘Mark Felt’ biopic worse than its negative reviews (posted October 14): Long before its release in late September 2017, Peter Landesman’s biopic of Watergate’s mythical and most famous secret source, W. Mark Felt, was ballyhooed in the Hollywood press as a “spy thriller.”

The movie was grandiose in its title, “Mark Felt: The Man Who Brought Down the White House.” But its script was a tedious mess that offered no coherent insight into Watergate or what really toppled Richard Nixon’s presidency in 1974.

Felt, who was played by Liam Neeson, was a top official at the FBI who in 1972 and 1973 conferred periodically with Bob Woodward, one of the Washington Post’s lead reporters on the Watergate scandal. In All the President’s Men, a book about their Watergate reporting for the Post, Woodward and Carl Bernstein referred to Felt as “Deep Throat.”

Felt’s clandestine meetings with Woodward took place in a parking garage in suburban Virginia and became the stuff of legend — not to mention media myth.

About the time he was conferring with Woodward, Felt was authorizing illegal break-ins — known at the FBI as “black bag jobs” — at homes of relatives and associates of fugitives of the domestic terrorist group Weather Underground.

Felt was indicted in 1978 for approving illegal entries and searches. He was tried with an FBI colleague; both were convicted and ordered to pay fines. They were pardoned in 1981 by President Ronald Reagan.

A far better biopic about Felt could have been developed around his criminal misconduct in investigating the Weather Underground. Such a movie could have been a study of the corrupting tendencies of almost-unchecked power, which Felt wielded for a time at the FBI. Instead, Landesman produced a plodding cinematic treatment that was rewarded with no better than modest receipts at the box office.

WaPo’s media writer embraces Watergate myths (posted October 7): The identity of “Deep Throat” remained a secret for more than 30 years — until Felt and his family revealed in 2005 that he had been the secret source. The Washington Post’s ombudsman, Michael Getler, took the occasion to offer an important reminder about Watergate and the forces that had ended Nixon’s presidency.

Getler wrote in a column in June 2005 that “it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration.”

In October 2017, one of Getler’s distant successors at the Post, media columnist Margaret Sullivan, revisited the lessons of Watergate in an essay in Columbia Journalism Review — and embraced the trope that the Post and Woodward and Bernstein were central to bringing down Nixon’s presidency.

I call it the heroic-journalist myth of Watergate.

In her essay, Sullivan declared, without documentation, that Woodward and Bernstein had “uncovered the Nixon administration’s crimes and the cover-up that followed. In time, their stories helped to bring down a president who had insisted, ‘I am not a crook.’”

Woodward and Bernstein most certainly did not uncover Nixon’s obstruction. That was revealed in 1974, not long before Nixon resigned, in the release of a previously secret White House tape on which the president can be heard approving a scheme to divert the FBI’s investigation into the burglary at Democratic National Committee headquarters — the signal crime of Watergate.

Nor did Woodward and Bernstein reveal the Nixon’s administration’s cover-up of the Watergate burglary.

That was made quite clear long ago, in a mostly hagiographic account that the Columbia Journalism Review published in summer 1973, about a year before Nixon quit.

Deep in that article was a passage noting that Woodward and Bernstein had “missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants [charged and tried in the burglary] to buy their silence.”

The article quoted Woodward as saying about the cover-up: “It was too high. It was held too close. Too few people knew.

We couldn’t get that high.”

Woodward and Bernstein’s reporting was hardly decisive to the outcome of Watergate.

And Sullivan’s myth-embracing claims in Columbia Journalism Review remain uncorrected.

Imagining Richard Nixon’s ‘secret plan’ for Vietnam (posted November 14): About two weeks before Minnesota Public Radio dismissed him for inappropriate workplace behavior, storyteller Garrison Keillor wrote an essay in which he imagined paying a return visit to New York City of 1961.

The thought was “unbearable,” he wrote, because “I’d have to relive the 1963 assassination [of President John F. Kennedy] and stay in grad school to dodge the draft and hear Richard Nixon say that he had a secret plan to end the war in Vietnam.”

Were he somehow to make a return to the ’60s, Keillor would never hear Nixon touting a “secret plan” for Vietnam. Certainly not as a campaign pledge for the presidency in 1968 when, as a hoary media myth has it, Nixon cynically proclaimed having a “secret plan” to end the war.

But in fact, Nixon pointedly disavowed such a claim.

In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” he also was quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But it was neither a topic nor a plank of his campaign that year, and that is clear in reviewing search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968. The titles include the Los Angeles Times, New York Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune.

The search period was January 1, 1967, to January 1, 1969, and search terms were “Nixon” and “secret plan.” No articles were returned in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. Had Nixon touted a “secret plan” during his campaign, leading U.S. newspapers surely would have mentioned it.

Keillor’s odd musings about returning to the ’60s were not the first time he’s indulged in media myth.

In a “Writer’s Almanac” podcast aired on NPR in April 2015, Keillor asserted that “in 1898,” newspaper publisher William Randolph Hearst “sent the artist Frederic Remington to Cuba to cover the war. And Remington wrote home, ‘There is no war. Request to be recalled.’

“And he was told, ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ And the Hearst newspapers did their best to promulgate what came to be called the Spanish-American War.”

The Remington-Hearst anecdote, featuring Hearst’s purported vow to “furnish the war,” is one of the best-known in American journalism. But it is apocryphal, for reasons addressed in detail in the opening chapter of Getting It Wrong.

WJC

Other memorable posts of 2017:

 

‘Mark Felt’ biopic worse than its negative reviews

In Cinematic treatments, Newspapers, Reviews, Scandal, Washington Post, Watergate myth on October 14, 2017 at 1:31 pm

Mark Felt is a movie worse than its many negative reviews.

It’s a tedious biopic about Watergate’s most famous anonymous source that fails to offer anything close to a coherent interpretation of America’s gravest political scandal of the 20th century.

The subtitle asserts that Felt — celebrated as Bob Woodward‘s highly placed “Deep Throat” source during Watergate — was the “man who brought down the White House.” But that exceedingly dubious claim is not  much addressed — let alone supported — in this headache-inducing mess of a movie.

No one who sits through Mark Felt will come away with a cogent understanding about Watergate and what really brought down Richard Nixon’s presidency.

And that perhaps is its most acute failing.

The movie offers a badly mashed-up timeline of Watergate; suggests that the Nixon White House coverup of the scandal nearly succeeded when it was amateurish and wobbly, and provides no sense at all about the array of forces that closed in on Nixon. The movie is about a career G-man (played grimly by Liam Neeson) who leaked to the press, ostensibly to protect his beloved FBI from Nixon and his skulking, disreputable top aides.

Woodward’s character, played by Julian Morris, is amusingly callow and in a couple of brief appearances comes across as more stenographer than searching journalist. Mark Felt grants considerably more face time to Sandy Smith of Time magazine’s Washington bureau, a veteran journalist to whom Felt also leaked.

But as the credits roll, it’s not hard to think that director Peter Landesman missed an opportunity to shoot a far better movie about Felt.

Landesman’s portrayal notwithstanding, Felt was no heroic whistleblower. He was no noble character; the far better movie would have depicted Felt more accurately as a cunning G-man not above breaking the law.

The far better movie would have been a study of the corrupting tendencies of almost-unchecked power, which Felt for a short time wielded at the FBI.

The far better movie would have been developed around Felt’s criminal misconduct as the agency’s acting associate director, authorizing illegal breakins — known as “black bag jobs” — at homes of relatives and associates of Weather Underground fugitives.

Felt was indicted in 1978 for illegal entries and searches in New York City and Union City, N.J. Indicted with him for conspiring to violate civil rights of American citizens were former FBI acting director L. Patrick Gray and Edward S. Miller, former head of the agency’s counterintelligence unit.

Felt and Miller were convicted, ordered to pay fines, but pardoned in 1981 by President Ronald Reagan. Charges against Gray were dropped.

Felt died in 2008, a few years after outing himself as Woodward’s “Deep Throat” source during Watergate.

The “black bag jobs” were conducted in late 1972 and early 1973, roughly the time Felt was speaking with Woodward of the Washington Post about Watergate. Felt and Miller later said the warrantless entries were justified for reasons of national security.

Landesman’s Felt doesn’t ignore the FBI’s illegal activities, but seems to excuse them because the Weather Underground’s bombings were increasingly worrisome. The radical group detonated timebombs in washrooms at the Capitol in March 1971, the Pentagon in May 1972, and State Department in January 1975.

A parallel track of the far better movie would have explored but censured the Weather Underground, a violent, far-left terrorist group led by the likes of Bernadine Dohrn and her husband, Bill Ayers. They escaped  federal prosecution for their most serious crimes because crucial evidence against them had been gathered through illegal telephone surveillance.

Dohrn and Ayers became professors, he at the University of Illinois at Chicago, she at Northwestern University Law School. They were early supporters of Barack Obama as he began his climb from Chicago to the presidency. During his 2008 presidential campaign, Obama sought to distance himself from Ayers, calling him “somebody who engaged in detestable acts 40 years ago, when I was 8.”

The far better movie also would have zeroed in on Felt’s efforts to undermine Gray during the so-called FBI war of succession following J. Edgar Hoover’s death in May 1972.

By leaking to Woodward and Sandy Smith, Felt sought to discredit Gray and thus enhance Felt’s chances of being named to the bureau’s top position, an interpretation Max Holland persuasively presented in his book, Leak: Why Mark Felt Became Deep Throat.

Felt lost out and retired in 1973, the year before Nixon resigned.

A far better movie could have been made. The material was there. Instead, Landesman produced a plodding and confusing cinematic treatment that’s been aptly rewarded with modest box office receipts.

WJC

More from Media Myth Alert:

Why is he biopic worthy? Movie planned about Watergate’s ‘Deep Throat’ source

In Cinematic treatments, Debunking, Media myths, Scandal, Washington Post, Watergate myth on November 27, 2015 at 7:22 am

The best-known anonymous source of the Watergate scandal, a former senior FBI official code-named “Deep Throat,” would receive hero’s treatment in a planned biopic, the shooting for which reportedly is to begin in March.

The movie is to be called Felt, the name of the “Deep Throat” source, W. Mark Felt, who cut a checkered career in government service.

Besides being a secret, high-level source for Bob Woodward of the Washington Post, Felt in the early 1970s was the agency’s acting associate director. In that role, he authorized several burglaries as part of the FBI’s investigations into the radical Weather Underground.

Early this month, the Hollywood press was abuzz about the planned Felt biopic. The show business daily, Variety, said the film would be “a spy thriller” in which Felt wages an “isolated and dangerous struggle against the White House.” Shooting the film is to begin in March, Variety said, and Liam Neeson and Diane Lane may fill lead roles.

Felt: Biopic worthy?

Felt: Biopic worthy?

All of which prompts inevitable questions: Why is Mark Felt, who died in 2008, biopic worthy? Even if the movie never makes it to production, why should Felt be considered a hero?

He was no noble figure. Felt was convicted in 1980 of felony charges related to the warrantless break-ins, known in the FBI as “black bag jobs,” and fined $5,000. He was not sentenced to prison for the crimes.

The year after his conviction, Felt was granted an unconditional pardon by President Ronald Reagan.

In its obituary about the former FBI official, the Los Angeles Times recalled that tears welled in Felt’s eyes as he acknowledged on the witness stand having approved secret break-ins by FBI agents between May 1972 and May 1973 — “roughly the same time he was talking to Woodward about Watergate.”

Felt and co-defendant Edward S. Miller justified the warrantless entries on grounds of national security.

The prosecutor in the case, John W. Nields Jr., said at the trial that FBI agents who conducted the breakins Felt approved had entered residences in New York City  and New Jersey, “dressed in old clothes or disguised as telephone repairmen,” according to a New York Times report about the trial.

The agents picked locks or paid cash to landlords to obtain keys, Nields said, and they “searched every room in the home, methodically looking through desks, closets, clothing and private papers for clues to the whereabouts of the Weathermen. With a camera that could be concealed in an attaché case, the agents photographed diaries, love letters, address books and other documents.”

Nields said Reagan’s pardon of Felt and Miller came as a surprise. “Nobody spoke to me about it,” the New York Times quoted him as saying. “I would warrant that whoever is responsible for the pardons did not read the record of the trial and did not know the facts of the case.”

Felt was hardly acting altruistically in passing Watergate-related information to Woodward; their periodic meetings included six in a parking garage in suburban Virginia. I argued in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, that the contributions of Woodward and his Post colleague Carl Bernstein in uncovering the Watergate scandal were modest at best and that their reporting in no way can be thought of as having forced President Richard Nixon to resign.

In leaking to Woodward, Felt sought to undercut the acting director, L. Patrick Gray III, and thereby enhance Felt’s chances of being named to the bureau’s top position, as Max Holland persuasively argued in his book, Leak: Why Mark Felt Became Deep Throat. The book makes clear Felt was motivated by ambition in the internal struggle at the FBI to replace J. Edgar Hoover, the long-serving director who died in May 1972.

Felt lost out, and retired in 1973.

Perhaps Felt the movie will collapse in its preliminary stages, which is the fate of many Hollywood projects. A biopic about Mark Felt is a bad idea in any case.

WJC

 

 

 

The hero-journalist trope: Watergate’s go-to mythical narrative

In Cinematic treatments, Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, Reviews, Washington Post, Watergate myth on October 23, 2015 at 6:10 pm

The Watergate scandal of the 1970s produced America’s gravest political crisis of the 20th century.

Nixon got Nixon

Nixon quits

And yet, because Watergate was such an intricate thicket of lies, deceit, and criminality — and because it unfolded more than 40 years ago — a sure understanding of the scandal can be defiantly elusive. Collective memory about the many lines of investigation that unwound Watergate and forced Richard Nixon to resign the presidency has inevitably grown faint.

What endures is the heroic-journalist trope, Watergate’s dominant popular narrative, which rests on the notion that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein of the Washington Post exposed Nixon’s criminal misconduct and forced his resignation. It has become the go-to explanation about how Watergate was exposed, and it is an endlessly appealing interpretation.

It also is a prominent media-driven myth.

Which takes us to a movie review posted today at the online site of WTOP, the all-news radio station in Washington, D.C.

The review discusses the perversely named Truth, a new motion picture that celebrates former CBS News anchor Dan Rather and producer Marla Mapes who in 2004 used fraudulent documents to claim President George W. Bush dodged wartime service in Vietnam. (Because it stars Robert Redford in Rather’s role, Truth has invited comparisons — not all of them favorable — to All the President’s Men, the 1976 film in which Redford played Woodward of the Post.) 

The WTOP reviewer has little truck with the Truth story line, saying it “would have been far better … to paint the characters as fallen figures who admit they screwed up, rather than misunderstood scapegoats who were taken down by The Man.”

Fair enough. But then, to demonstrate how assiduous journalists ought to proceed, the review reaches for the heroic-journalist trope of Watergate and declares:

“If Woodward and Bernstein ran the story too early — before they had actual proof from reliable sources — Nixon would have stayed in office, the Watergate would simply be a fancy hotel, and ‘All the President’s Men’ would not exist.”

The reference to “the story” is puzzling, given that the reporting of Watergate went far beyond a single article in the Washington Post. The scandal produced extensive news reporting over many months, from the burglary in June 1972 at the headquarters of the Democratic National Committee at the Watergate complex in Washington to the resignation of Nixon in August 1974, following disclosures that he had approved a plan to cover up the break-in.

And to assert that “Nixon would have stayed in office” if not for Woodward and Bernstein is to be decidedly in error — and to indulge in a powerful myth of American journalism.

It is a tempting trope, to be sure. As I wrote in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the heroic-journalist interpretation offers “ready short-hand for understanding Watergate and its denouement, a proxy for grasping the scandal’s essence while avoiding its forbidding complexity.”

Not even Woodward has embraced the heroic-journalist myth. He once told an interviewer for American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

And in an interview with the PBS “Frontline” program, Woodward said “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.”

He’s right: Woodward and Bernstein did not topple Nixon’s corrupt presidency.

Their reporting did win a Pulitzer Prize in 1973. But Woodward and Bernstein did not break the most crucial stories of Watergate.

They did not, for example, disclose the extent to which the Nixon administration covered up of the crimes of Watergate. Nor did they reveal the existence of the secret White House audio tapes, the contents of which were decisive to Watergate’s outcome.

The so-called “Smoking Gun” tape captured Nixon’s approving a plan on June 23, 1972, to divert the FBI’s investigation of the Watergate break-in. The tape’s release sealed the president’s fate.

Without the tapes, Nixon likely would have served out his term.

WJC

More from Media Myth Alert:

WaPo now embracing the dominant myth of Watergate?

In Debunking, Error, Media myths, Scandal, Washington Post, Watergate myth on July 22, 2014 at 8:05 pm

To its credit, the Washington Post over the years has mostly declined to embrace the dominant media myth about the Watergate scandal, which culminated 40 years ago with the resignation of President Richard Nixon.

Nixon resigns_1974

Not the Post’s doing: Nixon resigns, 1974

The dominant narrative is that Post reporters Bob Woodward and Carl Bernstein uncovered evidence that brought down Nixon and his corrupt presidency. It’s one of 10 media-driven myths debunked in my 2010 book, Getting It Wrong.

Principals at the Post, among them Katharine Graham, the newspaper’s publisher during Watergate, typically have steered well clear of what I call the hero-journalist myth. Graham, who died in 2001, said in 1997:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do.”

Graham added, quite accurately: “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Michael Getler, who was an outstanding ombudsman for the Post, wrote in 2005:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

In earthier terms, Woodward, too, has scoffed at the dominant narrative, declaring in an interview in 2004:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

But of late, such myth-avoidance has slipped.

In an article last month about the planned demolition of the parking garage where Woodward periodically conferred with a stealthy, high-level source codenamed “Deep Throat,” the Post said the source “provided Woodward with information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

The source — who revealed himself years later to have been W. Mark Felt, formerly the FBI’s second-ranking official — did no such thing.

As I noted soon after the Post article appeared, if Felt had shared obstruction-of-justice evidence with Woodward — and if the Post had published such information — the uproar would have been so intense that Nixon certainly would have had to resign the presidency long before he did in August 1974.

But it was not until late summer 1974 — several months after Felt’s retirement from the FBI — when unequivocal evidence emerged about Nixon’s attempt to block FBI’s investigation into the foiled burglary in 1972 at Democratic National Committee headquarters at the Watergate building in Washington.

Watergate marker_cropped

The marker with the error

(I also pointed out that the Post’s erroneous description of the information Felt shared with Woodward was almost word-for-word identical to a passage on the historical marker that was placed outside the garage in 2011. The marker says: “Felt provided Woodward information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.” The Post article said Felt “provided Woodward with information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”)

In any case, the Post hasn’t corrected its mischaracterization about the information Felt passed on to Woodward.

And in today’s issue, John Kelly, a popular Post columnist, referred to Bernstein as “the former Washington Post reporter famous for his role in bringing down a president.”

Kelly’s column neither explained nor elaborated on Bernstein’s putative “role in bringing down” Nixon. As I wrote in Getting It Wrong, the reporting of Woodward and Bernstein was not decisive in Watergate’s outcome. Their contributions — while glamorized in the cinematic version of their book, All the President’s Men — were marginal in forcing Nixon’s resignation.

Rolling up a scandal of Watergate’s dimension and complexity required the collective efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

And even then, as I noted in Getting It Wrong, Nixon likely would have survived the scandal and served out his term if not for the audiotape recordings that he secretly made of conversations in the Oval Office of the White House.

Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender the recordings, which captured him approving a plan to divert the FBI’s investigation into  the break-in at Democratic National Committee headquarters, seminal crime of Watergate.

It is not clear whether the recent examples of myth-embrace reflect laziness, inattentive editing, or a gradual inclination to embrace an interpretation of Watergate that is beguiling but misleading. It is an easy-to-remember, simplified version of the history of America’s greatest political scandal.

And it’s wrong.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

Vomit humor and scandal: Inane ‘Drunk History’ TV show promotes Watergate media myth

In Cinematic treatments, Debunking, Media myths, Scandal, Washington Post, Watergate myth on July 8, 2013 at 8:10 am

Drunk History, a new cable TV show based on the inane premise that history is entertaining when told by inebriated narrators, isn’t meant to be taken seriously.

Obviously.

Drunk History, which  debuts tomorrow night on DrunkHistory_logoComedy Central (the pilot is available online), features what the show’s  Web site says is an “often incoherent narration of our nation’s history.”

If the first episode is an indication, incoherent history makes for faint humor. Even worse, the inaugural show promotes a notably tenacious media myth in offering a chaotic look at the Watergate scandal of 1972-74.

In doing so, Drunk History draws heavily, if erratically, on the 1976 film, All the President’s Men. The movie focused on Bob Woodward and Carl Bernstein’s Watergate reporting for the Washington Post — and was central to the rise of the myth that Woodward and Bernstein brought down the corrupt presidency of Richard Nixon.

The movie as inspiration

The media myth of Watergate has helped make accessible to contemporary audiences a complex scandal that unfolded 40 years ago. But it’s an inaccurate interpretation; not even the Washington Post embraces it, as I point out in my mythbusting book, Getting It Wrong.

As Woodward said in an interview several years ago with American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

But back to the blurry first episode of Drunk History: Woodward is shown meeting “Deep Throat,” his secret Watergate source, in an underground garage in suburban Virginia. And he throws up on the source’s shoes.

Vomit humor: Now that’s inspired.

Woodward then asks “Deep Throat” — who was a senior FBI official named W. Mark Felt — for help in understanding the scandal.

“Put the pieces together, you dumbass,” Felt snaps. “It’s all in front of you. Do the work. Just be careful. Watergate is the tip of the iceberg.”

In the compressed Drunk History version of Watergate, Nixon soon realizes he has no choice but to resign.

“And in the end,” the narrator says, “you can toss aside Richard Nixon for all his cynicism, you can toss aside Mark Felt for all his cynicism, but you can’t toss aside Robert Woodward, and to a lesser extent, Carl Bernstein, for the truth that they exposed for America.”

That’s really not a bad touch, tweaking the pompous Bernstein for having had a “lesser” role in Watergate. Which is not entirely inaccurate, given that Felt was Woodward’s source. Bernstein first met Felt in 2008, shortly before Felt’s death.

“Well,” the narrator says, “we told the story of Watergate. There’s no way I could possibly misconstrue it as not the greatest journalistic endeavor ever told. Robert Woodward would be proud.”

Watergate was scarcely that.

Unraveling the scandal, as I write in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings,” which captured him plotting to cover up the seminal crime of Watergate, the breakin in June 1972 at the headquarters in Washington of the Democratic National Committee.

So against the complex tableau of special prosecutors, federal investigations, and bipartisan congressional panels, Woodward and Bernstein’s contributions in unraveling the scandal were modest at best, and certainly not decisive to Watergate’s outcome.

In its tipsy way, Drunk History pokes at the conventions of documentary history, as the New Yorker has noted. Otherwise, there’s little to cheer about the show, which was a Web-based series before moving to cable. Whatever humor Drunk History projects isn’t likely to be sustaining.

A far more humorous send-up of Watergate — and of Woodward and Bernstein — is the underappreciated 1999 film, Dick. Although Woodward and Bernstein are not the central characters, the movie depicts them as antagonistic incompetents who bungle their way to a Pulitzer Prize.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

More from Media Myth Alert:

%d bloggers like this: