W. Joseph Campbell

Archive for the ‘Television’ Category

‘Such was Cronkite’s influence’

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Quotes, Television on October 10, 2021 at 6:44 pm

The Boston Herald published an odd commentary the other day, one that scoffed at core elements of the media myth of the “Cronkite Moment” of 1968 while repeating the dubious elements anyway.

Cronkite in Vietnam

Such can be the appeal of media-driven myths, those apocryphal or improbable tales about powerful media influence: They can be too compelling to resist and as such invite comparisons to the junk food of journalism.

The Herald’s commentary discussed the mythical “Cronkite Moment” as historical context in considering the lies told about the chaotic U.S. withdrawal from Afghanistan, which may have permanently damaged Joe Biden’s beleaguered presidency.

The commentary asserted:

“Back in 1968 widely respected CBS News anchor Walter Cronkite reported that the controversial war in Vietnam, which had so divided the country, was lost, hopelessly ‘mired in stalemate.’

“Coming from Cronkite, a battle-hardened World War II reporter, deemed the most trusted newsman on television, the report shook the foundations of the [Lydon] Johnson administration.

“Such was Cronkite’s influence.

“Johnson, following the broadcast, reportedly said, ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost the war.’ Or ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost America.’ Or ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.’

“There is no proof that Johnson said any of those things, or if he even watched the broadcast.

“But that was what was reported. The myth took hold and weeks later Johnson, who had repeatedly lied to the American people about the war, announced that he would not seek re-election.”

It’s puzzling why a commentator would enlist media myths to illustrate an argument; invoking a dubious tale, after all, brings neither strength nor clarity to that argument.

In any case, there’s much to unpack in the the Herald’s commentary, which overstates Cronkite’s influence as well as the significance of his remarks made in closing an hour-long televised report on February 27, 1968, about the war in Vietnam.

Cronkite that night did not claim the war was lost; he said the U.S. military effort there was “mired in stalemate.”

Such an assessment was no daring or original analysis about the war; other U.S. news organizations had invoked such a characterization months before Cronkite’s program. The New York Times, for example, declared in a front-page analysis on August 7, 1967, that “the war is not going well. Victory is not close at hand. It may be beyond reach.”

The Times report by R.W. Apple Jr. was published on its front page beneath the headline:

Vietnam: The Signs of Stalemate.

Even sterner critiques were in circulation in late February 1968. Four days before the Cronkite program aired on CBS, the Wall Street Journal said in an editorial that the U.S. war effort in Vietnam “may be doomed” and that “everyone had better be prepared for the bitter taste of defeat beyond America’s power to prevent.”

Not stalemated.

Doomed.

Not only was Cronkite’s assessment that night in 1968 unoriginal; it prompted no acknowledged policy shift in Johnson’s Vietnam policy — let alone having shaken the administration’s “foundations.”

It is certain that Johnson did not see the Cronkite program when it aired. The president was at a black-tie birthday party in Texas at the time and it is unclear whether, or when, he watched it afterward on videotape. This is significant because presumed impact of the “Cronkite Moment” resides in its sudden, unexpected, and visceral effect on the president: Such an effect would have been absent, or significantly diluted, had Johnson seen the program on videotape at some later date.

Moreover, In the days and weeks after Cronkite’s program, Johnson was aggressively and conspicuously hawkish in his public statements about the war — as if he had, in effect, brushed aside Cronkite’s downbeat assessment to rally popular support for the war effort. He doubled down on his Vietnam policy and at one point in mid-March 1968 called publicly for “a total national effort” to win the war.

Not only that, but U.S. public opinion had begun to shift against the war long before Cronkite’s report. Polling data and journalists’ observations indicate that a turning point came in Fall 1967.

Indeed, it can be said that Cronkite followed rather than led Americans’ changing views about Vietnam

Johnson’s surprise announcement on March 31, 1968, that he would not seek reelection to the presidency pivoted not on what Cronkite had said on television but on the advice of an informal group of foreign policy experts and advisers known as the “Wise Men.” Days before the announcement, the “Wise Men” had met at the White House and, to the president’s astonishment, opposed escalating the conflict as Johnson was contemplating.

One of the participants, George Ball, later recalled: “The theme that ran around the table was, ‘You’ve got to lower your sights’” in Vietnam.

The president, Ball said, “was shaken by this kind of advice from people in whose judgment he necessarily had some confidence, because they’d had a lot of experience.”

Cronkite was not at the table of “Wise Men.” By then, his unremarkable commentary about the war was a month old.

Marginal at best: such was Cronkite’s influence on Vietnam policy.

WJC

More from Media Myth Alert:

An easy caricature: PBS portrait of media mogul Hearst is unedifying, superficial

In 1897, Cuba, Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Reviews, Spanish-American War, Television, Yellow Journalism on September 28, 2021 at 6:01 am

PBS documentaries are nothing if not uneven.

They can devote fawning treatment to some subjects, such as the tyrannical publisher Joseph Pulitzer, whom it profiled a couple of years ago. They can promote erroneous interpretations, such as the notion the American press was unwilling to stand up to red-baiting Senator Joseph McCarthy, subject of an “American Experience” program early last year.

Citizen Hearst: A superficial treatment

And they can minimize complexity about their subjects, as is the case with Citizen Hearst, a mostly superficial “American Experience” portrtait of media mogul William Randolph Hearst.

The first of two parts aired last night, and it proved unedifying. Hearst was presented as little more than a profligate rich kid who never quite grew up, who loved hi-jinks and fireworks, yet possessed scant commitment to truth-telling.

Such assessments have been around for decades, promoted by a succession of bad biographies such as Ferdinand Lundberg’s polemical Imperial Hearst in 1936 and W.A. Swanberg’s dreadful Citizen Hearst in 1961. A more considered and even-handed treatment of Hearst was offered in David Nasaw’s The Chief, which came out in 2000. 

So it is a bit odd that the PBS documentary presses the frivolous rich-kid theme, given that it claims to be “based on” Nasaw’s biography. And Nasaw is shown in the film frequently, offering comments about Hearst. (He is the sole Hearst biographer among the program’s several talking heads.)

It’s as if PBS producers settled on the frivolous rich-kid theme and ignored evidence of Hearst as a complex character whose journalism — his “yellow journalism” — defies easy caricature.

As practiced in the late Nineteenth and early Twentieth centuries, “yellow journalism” was  more than merely sensational. It was a distinctive genre of newspapering. Its defining features, as I discussed in my 2001 book,Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, included:

  • the frequent use of multicolumn headlines, some of which stretched across the front page.
  • a variety of topics reported on the front page, including news of politics, war,international diplomacy, sports, and society.
  • the generous and imaginative use of illustrations, including photographs and graphic representations such as locator maps.
  • bold and experimental layouts, including those in which one report and illustration would dominate the front page. Such layouts sometimes were enhanced by the use of color.
  • a tendency to rely on anonymous sources, particularly in dispatches of leading correspondents.
  • a penchant for self-promotion, to call attention eagerly to the newspaper’s accomplishments. This tendency was notably evident in crusades against monopolies and municipal corruption.

Those elements were adopted by newspapers other than Hearst’s. Pulitzer’s World was another exponent of “yellow journalism,” as were some titles in Boston, Denver, and San Francisco, where Hearst owned and published the Examiner. But Hearst’s Journal was the newspaper most closely associated with the extremes of  “yellow journalism,” which  the PBS documentary emphasizes in considering the Spanish-American War of 1898, a controversial chapter of Hearst’s life.

The Journal, the documentary claims, offered little more than unfounded, exaggerated, and unverified reporting about the destruction in Havana harbor of the U.S. battleship Maine, a triggering event for the conflict that ended Spain’s harsh colonial rule of Cuba. At this point, the documentary would have benefited from the insight of Kenneth Whyte, author of The Uncrowned King, an outstanding biography of the early Hearst.

Whyte pointed out that when stripped from the context New York’s highly competitive newspaper market — where the Cuban struggle against Spanish rule had been an important story for several newspapers for many months — Hearst’s reporting of the Maine disaster in February 1898 and other events in the run-up to the war seems extreme and repellent.

But context matters, Whyte observed, noting:

“Hearst’s coverage [in the run-up to the war] was part of an uproarious national dialogue. His voice sounds freakish when plucked out and examined in isolation, but in the context of the journalistic conversation that erupted as the Maine sank, it sounds quite different.”

Hearst’s Evening Journal, April 1898

Indeed.

PBS often ignores context in pushing its frivolous rich-kid portrait. It misconstrues the fundamental motivation of Hearst’s approach to news-gathering in the late 19th century. Hearst called it the “journalism of action,” which meant newspapers were obliged to take high-profile participatory roles in addressing, and remedying, wrongs of society.

Hearst deployed the “journalism of action” on several fronts — from solving crimes and aiding storm victims to springing a 19-year-old political prisoner from jail in Havana in 1897.

It was an energetic brand of journalism that allowed Hearst’s newspapers to stand out. But the “journalism of action” was not, sustained. It was expensive to pursue, and Hearst’s interests in the early Twentieth Century turned decidedly to politics. Hearst expanded his stable of newspapers but made them platforms for his unfulfilled ambition to win the presidency or the New York governorship.

That Hearst failed in politics ought to tell us something about the presumed power of the press. It’s a topic that PBS sidesteps even while insisting repeatedly that Hearst wielded great influence through his media outlets.

The PBS documentary, which resumes tonight, offers little that is fresh about its subject. It turns tedious at times, and often feels gossipy. It seems impressed by Hearst’s flamboyance but regards it as frivolous.

Hearst was flamboyant. But he and his journalism were scarcely frivolous.

WJC

More from Media Myth Alert:

Once-prominent E&P tells media myths about Murrow, Watergate

In Debunking, Error, Media myths, Murrow-McCarthy myth, New York Times, Television, Washington Post, Watergate myth on September 18, 2021 at 10:29 am

The trade journal Editor & Publisher once was something of a must-read periodical in the news business. It was never much of a crusading magazine, but its announcements about hirings and departures, as well as its classified ads, were closely watched by professional journalists.

E&P, as it’s called, traces its pedigree to the late 19th century but is hardly much of a force these days. It nearly went out of business 12 years or so ago and more recently was sold to a company led by media consultant Michael Blinder.

He is E&P’s publisher and in a column posted this week at the publication’s website, Blinder blamed the news media for exacerbating political divisions in the country. In a passage of particular interest to Media Myth Alert, Blinder wrote:

“I ask you, in today’s media ecosystem, could Edward R. Murrow have really brought that critical ‘truth to power’ that took down Senator Joe McCarthy? Or would Richard Nixon have had to resign over his many documented cover-ups revealed by Woodward and Bernstein? The answer is ‘no!'”

The answer indeed is “no,” because broadcast legend Murrow of CBS did not take down McCarthy. And Nixon did not resign because of Bob Woodward and Carl Bernstein’s reporting for the Washington Post.

Those claims are hoary, media-driven myths — tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or highly exaggerated.

The myths of Murrow-McCarthy and of Watergate are still widely believed despite having been thoroughly debunked.

And not only debunked: they’ve been dismissed or scoffed at by journalists who figured centrally in the respective tales.

As I wrote in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, after his famous See It Now television program about McCarthy on March 9, 1954, “Murrow said he recognized his accomplishments were modest, that at best he had reinforced what others had long said” about the red-baiting senator from Wisconsin.

McCarthy: red-baiting senator

The television critic for the New York Post, Jay Nelson Tuck, wrote that Murrow felt “almost a little shame faced at being saluted for his courage in the McCarthy matter. He said he had said nothing that … anyone might not have said without a raised eyebrow only a few years ago.”

Not only that, but as I wrote in Getting It Wrong, “Murrow in fact was very late in confronting McCarthy, that he did so only after other journalists [such as muckraking columnist Drew Pearson] had challenged the senator and his tactics” long before March 1954.

Additionally, Murrow’s producer and collaborator, Fred W. Friendly, scoffed at the notion that Murrow’s program was pivotal or decisive, writing in his memoir: “To say that the Murrow broadcast of March 9, 1954, was the decisive blow against Senator McCarthy’s power is as inaccurate as it is to say that Joseph R. McCarthy … single-handedly gave birth to McCarthyism.”

Even more adamant, perhaps, was Bob Woodward’s dismissing the notion his reporting brought down Nixon’s corrupt presidency.

Woodward declared in an interview in 2004:

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

Woodward’s appraisal, however inelegant, is on-target. He and Bernstein did not topple Nixon.

Nor did they reveal, as Blinder writes, Nixon’s coverup of the crimes of Watergate, which began with a botched burglary in June 1972 at headquarters of the Democratic National Committee.

As Columbia Journalism Review pointed out in 1973, in a lengthy and hagiographic account about Woodward and Bernstein:

“The Post did not have the whole story [of Watergate], by any means. It had a piece of it. Woodward and Bernstein, for understandable reasons, completely missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants to buy their silence.”

They “completely missed” the coverup.

The journalism review quoted Woodward as saying this about the coverup and hush money payments: “‘It was too high. It was held too close. Too few people knew. We couldn’t get that high.’”

As I discussed in Getting It Wrong, the New York Times “was the first news organization to report the payment of hush money to the Watergate burglars, a pivotal disclosure that made clear that efforts were under way to conceal the roles of others in the scandal.” I quoted a passage in a book by John Dean, Nixon’s former counsel, as saying the Times‘ report about hush-money payments “hit home! It had everyone concerned and folks in the White House and at the reelection committee were on the wall.”

Unequivocal evidence of Nixon’s guilty role in coverup wasn’t revealed until August 1974, with disclosure of the so-called “smoking gun” audiotape, the release of which had been ordered by the U.S. Supreme Court.

The tape’s content sealed Nixon’s fate.

On the “smoking gun” tape — one of many Nixon had secretly recorded at the White House and elsewhere — the president can be heard approving a plan to use the CIA to divert the FBI’s investigation into the Watergate break-in.

The notion that the reporting of Woodward and Bernstein brought down Nixon may be cheering and reassuring to contemporary journalists. But it is a misleading interpretation that minimizes the more powerful and decisive forces — such as the Supreme Court — that were crucial to Watergate’s unraveling and to Nixon’s resignation in the summer of 1974.

WJC

More from Media Myth Alert:

Punctured tale of Trump’s photo op may live on as media myth

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Television, Washington Post, Watergate myth on June 15, 2021 at 12:24 pm

The insistent media narrative that demonstrators were violently expelled from Lafayette Square outside the White House a year ago to allow then-President Donald Trump to pose for photographs at a fire-damanged church nearby was convincingly and impressively deflated last week in a report by the Interior Department’s inspector general.

Although punctured, the photo op narrative may well live on as a full-blown media-driven myth, as a tale widely believed despite the evidence disputing it.

From the IG’s report

Embedded in the narrative about Trump’s photo op of June 1, 2020, are earmarks of media myths — those well-known tales about and/or by the news media that are widely known and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

The inspector general’s report made clear that corporate media exaggerated in declaring that Trump or his aides ordered demonstrators dispersed from Lafayette Park so he could pose at the historic St. John Episcopal Church, the basement of which had been damaged by fire in rioting the night before.

Mark Lee Greenblatt, the Interior Department inspector general, said in a statement accompanying the report that “the evidence did not support a finding that the USPP cleared the park on June 1, 2020, so that then President Trump could enter the park” en route to the church. (USPP is an acronym for United States Park Police, a law enforcement unit of the National Park Service.)

The protests near the White House were sparked by the killing of George Floyd by a Minneapolis police officer a few days earlier.

“No one we interviewed stated that the USPP cleared the park because of a potential visit by the President or that the USPP altered the timeline to accommodate the President’s movement,” the inspector general’s report stated.

Instead, the report said, Park Police “cleared the park to allow the contractor to safely install the antiscale fencing in response to destruction of property and injury to officers” that occurred during civil unrest the two nights before. Indeed, fencing material had arrived at the site before Park Police learned of Trump’s plans, according to a timeline included in the report.

Such findings represent a serious blow to an aggressive media narrative that excoriated Trump for arrogance, hubris, and reckless use of power. “The IG’s conclusion could not be clearer: the media narrative was false from start to finish,” wrote prominent media critic Glenn Greenwald, referring to the inspector general’s report.

“In sum,” Greenwald added, “the media claims that were repeated over and over and over as proven fact — and even confirmed by ‘fact-checkers’ — were completely false.”

And yet, it is not at all far-fetched that the tale of Trump’s photo op will live on as a media myth — believed because it’s believable, even though disputed or severely challenged.

The photo op narrative shares central features of media myths in that it’s a prominent tale but yet simplistic, pithy, and easily retold.

Similarly, the photo-op tale is, at least perhaps for foes of Trump, too good not to be true, a truism also characteristic of many media myths.

Likewise, the tale of the photo op is focused on a clear central actor — a clear villain, in this case. In that regard, it’s reminiscent of the central actor in the mythical but enduring tale of William Randolph Hearst, a media bogeyman for all time, and his vow to “furnish the war” with Spain in the late 19th century.

Moreover, the photo op episode lends itself to readily identifiable shorthand, not unlike the myth of the so-called “Cronkite Moment,” in which an editorial comment by CBS News anchor Walter Cronkite in 1968 supposedly swung public opinion against the war in Vietnam. The epithet “Trump’s photo op” already is routinely associated with the events near the White House on June 1, 2020.

Another feature of media myths is that high-profile challenges to arise well after the erroneous narrative is in place. Such was the case of the media myth that Washington Post reporters brought down Richard Nixon’s presidency. What I call the heroic journalists interpretation of the Watergate scandal took hold before it was ever prominently challenged. The inspector general’s report was released slightly more than a year after the photo-op episode.

And even then, the inspector general’s report set off little soul-searching by the corporate media, especially by news outlets such as CNN, which ran hard with the photo-op story as it unfolded last year.

 

But rarely do the corporate media take to soul-searching or apologies when they fumble an important story, a point made in my media-mythbusting book, Getting It Wrong. Or as media critic Jack Shafer noted years ago:

“The rotten truth is that media organizations are better at correcting trivial errors of fact — proper spellings of last names, for example — than they are at fixing a botched story.”

Shafer further wrote: “Individual journalists are a lot like doctors, lawyers, and pilots in that they hate to admit they were wrong no matter what the facts are.”

So it’s been with the Trump-photo op. Corporate media have been disinclined to offer explanations or to revisit their misguided assumptions in any sustained way.

In a few instances, journalists have openly disparaged the inspector general’s report. CNN’s chief domestic correspondent, Jim Acosta, referred to Trump’s private estate in Florida and sneered that the report suggested “this inspector general was auditioning to become the inspector general at Mar-A-Lago because this is almost a whitewash of what occurred on June 1st.”

Almost a “whitewash”? And what was that about reluctance to concede error “no matter what the facts are”?

WJC

More from Media Myth Alert:

An international dimension to prominent media myths

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, New York Times, Newspapers, Quotes, Television, Watergate myth on January 6, 2021 at 10:06 pm

It’s at least mildly intriguing to consider how international news outlets can be so eager to recite prominent myths about the American media.

Johnson: Not watching Cronkite

A few months back, for example, the Guardian of London invoked the heroic-journalist myth of Watergate, declaring that Bob Woodward and Carl Bernsteinbrought down” Richard Nixon’s corrupt presidency “with their reporting on Watergate nearly a half-century ago.”

Toronto’s Globe and Mail newspaper has been known to invoke the mythical “Cronkite Moment” to underscore how, in a splintered media environment, no single television anchor can project ousize influence. Not that Walter Cronkite, the CBS News anchorman, actually did so in editorializing about the Vietnam War — the occasion in late February 1968 that gave rise to what has become a hoary media myth.

Just the other day, La Razón, a newspaper in Madrid, conjured the “Cronkite Moment” in declaring, credulously, that Cronkite’s on-air assessment that night in 1968 — when he claimed the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam — effectively dismantled years of “presidential propaganda” about the American war effort in Southeast Asia.

La Razón further declared that President Lyndon B. Johnson, “watching the broadcast in his office, said that ‘if I have lost Cronkite, I have lost America.'”

Which is highly improbable.

We know that Johnson was not at his “office” the night of Cronkite’s program. He was not at the White House, either, and not in front of a television set. Johnson at the time was attending a black-tie birthday party in Austin, Texas, for his long-time political ally, Governor John Connally (see photo nearby).

About the time Cronkite was stating his “mired in stalemate” claim, Johnson wasn’t bemoaning the loss of America or anything like it. He was engaging in light-hearted banter about Connally’s age.

“Today,” the president said, “you are 51, John. That is the magic number that every man of politics prays for — a simple majority.”

Far from having powerful effects on the U.S. president or on U.S. policy, Cronkite’s “mired in stalemate” assessment was neither remarkable nor profound at the time.

For months before Cronkite’s program, U.S. news organizations had referred to “stalemate” to describe the war effort.

The New York Times, in an analysis published August 7, 1967,  declared “the war is not going well. Victory is not close at hand.”

The Times analysis, which was filed from Saigon, also stated:

“‘Stalemate’ is a fighting word in Washington. President Johnson rejects it as a description of the situation in Vietnam. But it is the word used by almost all Americans here, except the top officials, to characterize what is happening.”

The Times’ assessment appeared on its front page, beneath the headline:

Vietnam: The Signs of Stalemate.

Interestingly, Cronkite rejected the supposedly powerful effects of his commentary about Vietnam. In his memoir titled A Reporters’ Life and published in 1997, Cronkite wrote that for the president, the “mired in stalemate” assessment was “just one more straw in the increasing burden of Vietnam.”

Cronkite repeated the analogy in promoting the book, telling CNBC that he doubted the program “had a huge significance. I think it was a very small straw on a very heavy load [Johnson] was already carrying.”

“A very small straw,” indeed.

If that.

Also, there is no certain evidence that Johnson later saw Cronkite’s on videotape. If he had, the impact of Cronkite’s remarks likely would have been diluted as aides could have been expected to have told the president what he was about to see on tape.

In any case, the “Cronkite Moment” clearly exerts powerful appeal for news outlets outside the United States. And why is that? More broadly, what makes American media myths so broadly attractive, internationally?

For one reason, these tales obviously are not understood to be the stuff of myth; they are regarded as factual. Plus, they can seem too tempting and too pertinent to pass up: too good not to be true.

Also, they provide useful if simplistic and unambiguous frames of reference for international news organizations in reporting about, and analyzing, political developments in contemporary America.

La Razón’s credulous commentary invoked the “Cronkite Moment” in discussing what it called “la destrumpizacion” (or “the detrumpization”) of America  as Donald Trump enters the closing days of his presidency.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

NYTimes commentary offers up that hoary 1960 debate myth

In Debate myth, Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, New York Times, Television, Watergate myth on August 5, 2020 at 11:25 am

To say that prominent media myths, those dubious tall tales about the media and the exploits of journalists, are immune from debunking is to confirm a truism.

Shield him from debates?

Some media-centric tall tales are just too good to die away.

These include the heroic trope that two young, dogged reporters for the Washington Post brought down Richard Nixon’s corrupt presidency in the Watergate scandal. They include the notion that a pessimistic, on-air assessment by anchorman Walter Cronkite about the Vietnam War in 1968 turned American public opinion against the conflict.

And they include the exaggerated narrative of the first presidential debate in 1960 between Nixon and John F. Kennedy, that the former “won” the debate among radio listeners but, because he perspired noticeably and looked wan, “lost” among television viewers.

The myth of viewer-listener disagreement was thoroughly and impressively demolished 33 years ago and yet it lives on; it lives on at the New York Times, which unreservedly offered up the myth in an essay published yesterday.

The essay proposed an end to the presidential debates — a fixture in the U.S. political landscape since 1976 — because “have never made sense as a test for presidential leadership.” The author, veteran Washington journalist Elizabeth Drew who was on a debate panel 44 years ago, has made such an argument before.

But the essay’s publication yesterday also looked like prospective justification for shielding gaffe-prone Joe Biden, the presumptive Democratic presidential nominee, from confronting President Donald Trump in three 90-minute debates during the unfolding campaign. Biden’s fumbling, sometimes-bizarre statements may not serve him well in such encounters. (Of course, as Drew has written on other occasions, Trump’s isn’t necessarily an effective or well-prepared debater.)

What most interested Media Myth Alert, though, was Drew’s invoking the myth of viewer-listener disagreement.

“Perhaps the most substantive televised debate of all,” she wrote, “was the first one, between John F. Kennedy and Richard Nixon, which Nixon was considered to have won on substance on the radio, while the cooler and more appealing Kennedy won on television.”

Nixon “won on substance on the radio” while “Kennedy won on television.”

Uh-huh.

As I noted in the second edition of my media-mythbusting book, Getting It Wrong, “the myth of viewer-listener disagreement [is] one of the most resilient, popular, and delectable memes about the media and American politics. Despite a feeble base of supporting documentation, it is a robust trope” that rests more on assertion, and repetition, than on evidence.

Had television and radio audiences differed sharply about the debate’s outcome, journalists in 1960 were well-positioned to detect and report on such disparate perceptions — especially in the immediate aftermath of the first Kennedy-Nixon encounter, when interest in the debate and its novelty ran high.

But of the scores of newspaper articles, editorials, and commentaries I examined in my research about the Nixon-Kennedy debate, none made specific reference to such an audience effect. Even oblique hints of viewer-listener disagreement were few, vague, and fleeting.

Moreover, I wrote in Getting It Wrong, “there was no unanimity among newspaper columnists and editorial writers about Nixon’s appearance” on television during the first debate, noting:

Not everyone thought Nixon looked awful (AP photo)

“Not all analysts in late September 1960 thought Nixon’s performance was dreadful — or that Kennedy was necessarily all that appealing and rested.”

An after-debate editorial in the Washington Post declared, for example:

“Of the two performances, Mr. Nixon’s was probably the smoother. He is an accomplished debater with a professional polish, and he managed to convey a slightly patronizing air of a master instructing a pupil.”

Saul Pett, then a prominent writer for the Associated Press, assigned Nixon high marks for cordiality. “On general folksiness both before and during the debate,” Pett wrote, “my scorecard showed Nixon ahead at least 8 to 1. … He smiled more often and more broadly, especially at the start and close of a remark. Kennedy only allowed himself the luxury of a quarter-smile now and then.”

Nixon’s tactics during the debate, rather than how he looked on television, probably were more damaging.

I note in Getting It Wrong that Nixon “committed then the elementary mistake of arguing on his opponent’s terms — of seeming to concur rather than seeking the initiative. Nixon projected a ‘me-too’ sentiment from the start, in answering Kennedy who had spoken first.”

Surprisingly, Nixon in his opening statement declared that he agreed with much of what Kennedy had just said.

The dearth of evidence that Nixon’s appearance was decisive to the debate’s outcome was underscored in a  journal article in 1987 by scholars David Vancil and Sue D. Pendell. It remains a fine example of thorough, evidence-based debunking.

Writing in Central States Speech Journal, Vancil and Pendell pointed out that no public opinion surveys conducted in the debate’s immediate aftermath were aimed specifically at measuring views or reactions of radio audiences.

Vancil and Pendell also noted: “Even if viewers disliked Nixon’s physical appearance, the relative importance of this factor is a matter of conjecture.” To infer “that appearance problems caused Nixon’s loss, or Kennedy’s victory,” they added, “is classic post hoc fallacy.”

Quite so.

Flaws in Drew’s commentary about the presidential debates went beyond mentioning the hoary media myth (which she also invoked in her 2007 book about Nixon). An editorial in the Wall Street Journal referred specifically to Drew’s commentary, asserting:

“What a terrible year to make this argument. The pandemic has put the usual political rallies on hold, so fewer voters will see the candidates in the flesh. The conventions will be largely online. Press aides will shape the news coverage by picking friendly interviewers. … Also, Mr. Biden would take office at age 78, becoming the oldest President in history on Day 1. Mr. Trump is all but calling him senile, and Mr. Biden’s verbal stumbles and memory lapses were obvious in the Democratic primaries.”

Modifying the format of one-on-one presidential debates would be far preferable to scrapping them, which would look awfully suspicious.

And cowardly.

WJC

More from Media Myth Alert

 

Even in a pandemic, media myths play on

In 'Napalm girl', Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Photographs, Scandal, Television, Watergate myth on April 26, 2020 at 10:33 am

The U.S. news media have scarcely distinguished themselves in reporting the coronavirus pandemic that has killed more than 54,000 Americans since spreading from Wuhan, China, early this year. Criticism abounds about the substance and tone of the media’s reporting.

Not surprisingly, a Gallup poll late last month ranked the media last among American leaders and institutions in their response to the coronavirus.

Watergate myth will never die

Even amid a pandemic, peddling media myths — those prominent stories about and/or by the media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal — has proven irresistible to some news outlets.

Familiar media myths about the presumptive “Cronkite Moment” of 1968, the exaggerated influence of the “Napalm Girl” photograph of 1972, and the hero-journalist trope of the Watergate scandal all have circulated in recent weeks.

Their appearance signals not only how ingrained these myths become in American media; it also suggests an eagerness among journalists to believe their field can project decisive influence.

Take, for example, a lengthy recent article in USA Today about staggering death tolls the country has endured before the coronavirus, in wars, disasters, and terrorist attacks.

The article mentioned the Vietnam War, which claimed 58,000 American lives, and said the conflict “had a notable turning point in the court of public opinion. It happened when CBS anchor Walter Cronkite said in a 1968 broadcast that he believed the war was, at best, a ‘stalemate.’ Weeks later, President Lyndon Johnson sensed he had lost public support and declined to seek reelection.”

No evidence was offered for the “turning point” claim; no evidence was presented for the presumptive link to Johnson’s not running for another term.

On both counts, in fact, the evidence runs the other way.

Cronkite’s editorial statement, delivered in late February 1968, that the Vietnam War was stalemated was hardly a novel interpretation. “Stalemate” had been in circulation for months to characterize the conflict.

As I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, polling by Gallup indicated that the turning point in public opinion came in Fall 1967, about 4 1/2 months before Cronkite’s “stalemate” assessment. By then, and for the first time, a plurality of Americans said it had been a mistake to send U.S. troops to fight in Vietnam.

Other appraisals similarly indicated the turning point came in the second half of 1967.

At the end of that year, for example, Don Oberdorfer, then a national correspondent for the Knight newspapers, described what he called “a time of switching” in Summer and Fall 1967, “when millions of American voters — along with many religious leaders, editorial writers and elected officials — appeared to be changing their views about the war.”

In a very real sense, then, Cronkite’s “stalemate” observation was a matter of his following, rather than leading, American public opinion as it turned against the war.

Additionally, the USA Today article suggested that in Cronkite’s “stalemate” assessment about the war, President Johnson “sensed he had lost public support and declined to seek reelection.” But Johnson did not see the Cronkite report when it aired; the President at the time was at a black-tie birthday party for a political ally, Governor John Connally, in Austin, Texas.

And there’s no certain evidence about when or whether he saw the Cronkite program on videotape at some later date.

Factors other than Cronkite’s program weighed more powerfully in discouraging Johnson from seeking reelection. Notably, he faced a serious internal challenge for the Democratic nomination from Senators Eugene McCarthy and Robert F. Kennedy. The latter entered the race for president after McCarthy’s surprisingly strong showing in the New Hampshire primary on March 12, 1968.

Faced with the prospect of humiliating defeats in primary elections after New Hampshire’s, Johnson quit the race.

The war Vietnam gave rise to other tenacious media myths, especially those associated with the “Napalm Girl” photograph taken in June 1972. The image showed a clutch of children fleeing a napalm strike on Trang Bang, their village in what then was South Vietnam.

Near the center of the photograph was a naked 9-year-old girl, screaming from her wounds.

It is said the photograph was so powerful that it swung U.S. public opinion against the war (in fact, as we’ve seen, it turned years before June 1972) and hastened an end to the conflict (in fact, the war went on till April 1975). Another myth of the “Napalm Girl” image was that it showed the effects of a U.S. aerial attack (also false: a warplane of the South Vietnamese Air Force dropped the napalm).

To that lineup of myth, the National Interest introduced another powerful effect — namely, that  the “Napalm Girl” image “helped turn public opinion against the use” of flame-throwers as weapons of war.

‘Napalm Girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The post, however, offered no evidence of a linkage between the photograph and views about flamethrowers — which did not figure in the aerial attack at Trang Bang.

By email, I asked the editor of the National Interest for elaboration about the claim, saying: “I am interested in evidence such as public opinion polling that demonstrates or points to a linkage.”

I further wrote:

“I ask because I have addressed and disputed other claims about the photograph’s presumed impact — notably that it hastened an end to the Vietnam War, that it turned public opinion against the conflict, and that it showed the effects of a U.S. napalm attack on South Vietnam.”

The email was sent nearly three weeks ago. The editor has never replied.

Then there’s the dominant narrative of Watergate, the ever-enticing notion that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post uncovered evidence that brought down Richard Nixon’s corrupt presidency. It’s a myth that has survived scoffing and rejection by principals at the Post — Woodward among them.

As he told an interviewer in 2004:

To say that the press brought Nixon, that’s horseshit.

In less earthier terms, Katharine Graham, the newspaper’s publisher during the Watergate scandal, insisted the Post did not topple Nixon. “Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” she said in 1997. “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

As I pointed out in Getting It Wrong, credit for bringing down Nixon belongs to the federal investigators, federal judges, federal prosecutors, bipartisan congressional panels, the Supreme Court, and others who investigated the scandal and uncovered evidence of obstruction of justice that led to Nixon’s resignation in August 1974.

Against that tableau, I wrote, “the contributions of Woodward and Bernstein were at best modest, and certainly not decisive.”

And yet, the hero-journalist myth lives on — as suggested the other day in a column by the entertainment critic for the Lincoln Journal Star in Nebraska. The column presented a rundown about the top films with a journalism theme. Atop the critic’s list was All the President’s Men, the cinematic adaptation of Woodward and Bernstein’s eponymous, best-selling book.

It’s the “best newspaper picture ever,” the Journal Star critic wrote, declaring that movie showed how Woodward and Bernstein “ferreted out the Watergate scandal and brought down a president.”

And brought down a president.

Right.

The hero-journalist trope of Watergate knows few bounds. It’s surely one of those media myths that’s never going to die.

WJC

More from Media Myth Alert:

The ‘Cronkite Moment’ of 1968: Remembering why it’s a media myth

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Media myths, Quotes, Television on February 27, 2020 at 7:03 pm

Cronkite in Vietnam, 1968

Fifty-two years ago tonight, CBS News anchorman Walter Cronkite presented a prime-time report about the war in Vietnam and declared in closing that the U.S. military effort was “mired in stalemate” and that negotiations might eventually offer a way out.

It was a tepid analysis, hardly novel. But over the years, Cronkite’s assessment has swelled in importance, taking on the aura of a vital, media-inspired turning point. It is so singularly important in American journalism that it has come to be called the “Cronkite Moment.

In reality it is a moment steeped in media myth.

Notable among the myths of the “Cronkite Moment” is that President Lyndon B. Johnson watched the program and, upon hearing the anchorman’s comment about “stalemate,” snapped off the television and told an aide or aides something to this effect:

“If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.” (Versions vary.)

Cronkite’s remarks supposedly were an epiphany to the president, who realized his war policy was a shambles.

The account of the anchorman’s telling hard truth to power is irresistible to journalists, representing a memorable instance of media influence and power.

But Cronkite’s program on February 27, 1968, hardly had decisive effects. Here’s why (this rundown is adapted from a chapter about the “Cronkite Moment” in my media myth-busting book, Getting It Wrong):

Johnson: Didn’t see Cronkite show

  • Cronkite said nothing about Vietnam that hadn’t been said by leading journalists many times before. By early 1968, “stalemate” was a decidedly unoriginal — and fairly orthodox — way of characterizing the war effort.
  • Cronkite’s remarks were decidedly more temperate than other contemporaneous media assessments about the war. Four days before Cronkite’s program, for example, the Wall Street Journal said in an editorial that the U.S. war effort in Vietnam “may be doomed” and that “everyone had better be prepared for the bitter taste of defeat beyond America’s power to prevent.” Not long after Cronikte’s report, Frank McGee of NBC News declared the war was being lost if judged by the Johnson administration’s definition. Not stalemated. Lost.
  • Johnson did not see the Cronkite program when it aired. He was at a black-tie birthday party in Texas at the time (see photo nearby) and it is unclear whether, or when, he watched it afterward on videotape. The presumed impact of the “Cronkite Moment” rests in its sudden, unexpected, and profound effect on the president: Such an effect would have been absent, or sharply diluted, had Johnson seen the program on videotape at some later date.
  • In the days and weeks afterward, Johnson was conspicuously hawkish in public remarks about the war — as if, in effect, he had brushed aside Cronkite’s downbeat assessment while seeking to rally popular support for the war effort. At one point in March 1968, Johnson called publicly for “a total national effort” to win the war.
  • Until late in his life, Cronkite dismissed the notion that his pronouncement had much effect on Johnson: He considered its impact as akin to that of a straw on the back of a crippled camel. Cronkite invoked such an analogy in his 1997 memoir, A Reporter’s Life.
  • Long before Cronkite’s report, public opinion had begun to shift against the war. Polling data and journalists’ observations indicate that a turning point came in Fall 1967. Indeed, it can be said that Cronkite followed rather than led Americans’ changing views about Vietnam. As Daniel C. Hallin wrote in 1998: “Lyndon Johnson had essentially lost Mr. Average Citizen months before Cronkite’s broadcast.”
  • Johnson’s surprise announcement March 31, 1968, that he would not seek reelection to the presidency pivoted not on what Cronkite had said a month before but on the advice of an informal group of senior advisers, known as the “Wise Men.” The “Wise Men” met at the White House a few days before Johnson’s announcement and, to the president’s surprise, advised disengagement from Vietnam.

It is far easier to embrace the notion that Cronkite’s report 52 years ago altered the equation on Vietnam than it is to dig into its back story and understand it for what it was: A mythical moment of marginal influence in a war that lasted until 1975.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

‘Television made all the difference’ in McCarthy’s fall, Watergate? Hardly

In Debunking, Error, Media myths, Murrow-McCarthy myth, Newspapers, Scandal, Television, Washington Post, Watergate myth on September 29, 2019 at 6:21 pm

The Washington Post’s media columnist, Margaret Sullivan, offered the facile observation in an essay yesterday that last week brought “a tectonic shift of media attention, [with] every major television network — broadcast and cable alike — focused on a deeply damaging story” about President Donald Trump, a story he “can’t control.”

Sullivan

As if Trump could “control” the frenzy over disclosures he encouraged Ukraine’s president to investigate shady dealings in that country by former Vice President Joe Biden and his son.

As if anyone could “control” such a bizarre frenzy.

We’ll see how long this latest frenzy lasts. For now, allegations of Trump’s misconduct seem too nebulous to support impeachment, let alone conviction after trial before the Republican-controlled Senate.

Of keener interest to Media Myth Alert were passages in Sullivan’s column that touted the presumptive power of television in the downfall of Senator Joseph McCarthy in 1954 and in the Watergate scandal of the early 1970s.

McCarthy at map; Welch, head in hand

“Television,” she wrote, “made all the difference in 1954, as it did again almost two decades later during the televised Watergate hearings, with their disastrous effect on Richard Nixon’s presidency.”

Television made all the difference?

That interpretation may of comfort or reassurance to journalists; media-driven myths tend to be that way. But it’s mediacentric claim that grants television far too much credit as a decisive force in national politics.

If anything, television was a lagging factor in challenging McCarthy and his communists-in-government witchhunt. As for the Watergate hearings, it wasn’t their televised character that had a “disastrous effect” on Nixon’s presidency; it was what the hearings uncovered that was decisive to the outcome of the Watergate scandal.

Let’s take first Sullivan’s claims about television and Joe McCarthy.

She wrote: “The moment of truth for McCarthy … came in televised hearings when a lawyer for the U.S. Army shut down the senator with his damning accusation: ‘Have you no sense of decency, sir? At long last, have you left no sense of decency?'”

That encounter took place June 9, 1954. It hardly “shut down the senator.”

The hearing transcript, excerpts of which the New York Times published the following day, show that McCarthy was quick to reply to the “no sense of decency” remark by the Army’s chief counsel, Joseph N. Welch.

“I know this hurts you, Mr. Welch,” McCarthy snapped.

“I’ll say it hurts,” Welch said.

McCarthy then launched into a riff about a communist-linked organization to which a young colleague of Welch once belonged.

What were known as the Army-McCarthy hearings were televised. But only then-fledgling ABC and the dying Dumont network carried the hearings in sustained fashion. Neither network reached a nationwide audience.

Besides, McCarthy was then falling from his peak influence. As I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, opinion polls by the Gallup organization showed McCarthy’s approval ratings were ebbing by late 1953 and early 1954.

The other television moment often said to have been pivotal in the senator’s downfall came on March 9, 1954, when Edward R. Murrow devoted his half-hour See It Now program to a critical report about McCarthy. See It Now made devastating use of unflattering footage of the senator and closed with Murrow’s declaring:

“The actions of the junior Senator from Wisconsin have caused alarm and dismay amongst our allies abroad, and given considerable comfort to our enemies. And whose fault is that? Not really his. He didn’t create this situation of fear; he merely exploited it — and rather successfully. Cassius was right: ‘The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves.'”

It wasn’t a decisive moment, though. More important were the Army’s allegations, raised the same week the Murrow program aired, that McCarthy and his top aide, Roy Cohn, tried to obtain special treatment for David Schine. He was a member of McCarthy’s investigative staff who had been drafted into the Army. The allegations led to the hearings that Sullivan mentioned in her column.

By the end of 1954, McCarthy had been censured by the Senate.

Television came belatedly to the McCarthy scourge. For months, even years before 1954, print journalists such as Drew Pearson, a nationally syndicated columnist and Richard Rovere, a writer for the New Yorker, had directed attention to the McCarthy’s exaggerated allegations.

In fact, Pearson’s challenges were so searching and aggressive that they prompted McCarthy to physically assault the columnist in the coat-check room after a dinner in December 1950 at the hush-hush Sulgrave Club in Washington, D.C. Richard Nixon, then a newly appointed U.S. Senator, broke up the one-sided encounter between the beefy senator and the smaller columnist.

In his memoir RN, Nixon recalled that Pearson “grabbed his overcoat and ran from the room” while McCarthy said, “‘You shouldn’t have stopped me, Dick.’”

Televised coverage of the extended Watergate hearings, convened in Spring 1973 by a Senate select committee, certainly was extensive andriveting. But the greatest contribution came from what the committee staff uncovered — the existence of audio tapes that Nixon secretly had made of his conversations in the Oval Office of the White House.

The tapes proved conclusively that Nixon knew about and approved a plan to divert the FBI’s investigation into the scandal’s signal crime — the break-in at Democratic National Committee headquarters in June 1972.

Without the tapes, it’s not likely Nixon’s guilt in Watergate would have been conclusively demonstrated. That was the interpretation of, among others, Watergate’s preeminent historian, Stanley I. Kutler.

“Absent the tapes, Nixon walks,” he said in a presentation in 2011, almost four years before his death.

“You had to have that kind of corroborative evidence to nail the president of the United States.”

The tapes, not TV, “made all the difference” in Watergate.

WJC

More from Media Myth Alert:

‘Johnson is said to have said’: Squishy attribution, thin documentation, and the ‘Cronkite Moment’

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Quotes, Television on July 23, 2019 at 10:14 am

Media-driven myths spring from diverse sources, including what charitably can be called thin documentation.

So it is with the purported “Cronkite Moment” of 1968, when CBS News anchorman Walter Cronkite asserted on the air what others in the news media had been saying for months — that the war in Vietnam was stalemated.

Cronkite in Vietnam

Given that it was the high-profile Cronkite who made the statement, his words carried exceptional impact. They were so powerful that President Lyndon Johnson realized his war policy was a shambles and declared something to the effect of: “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

Or so the media myth has it.

But there’s scant documentation that Johnson was much moved by Cronkite’s interpretation, and we do know that the president did not see Cronkite’s program when it aired on February 27, 1968. Johnson at the time was at a black-tie party in Texas to mark the 51st birthday of a political ally, Governor John Connally.

Nor is there persuasive evidence that Johnson saw the program at some later date on videotape. Or that the program ever prompted Johnson to say something akin to “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.” Or that he took to heart Cronkite’s decidedly unoriginal characterization of the war.

In fact, in the days and weeks immediately after Cronkite’s program, Johnson doubled down on his Vietnam policy. This was a period when the anchorman’s assessment could have been expected to exert its greatest influence and impact, when its immediacy and vigor would have been most pronounced.

Instead, the president mounted an aggressive defense of his war policy that made clear he had not taken the anchorman’s message to heart. If, that is, he was aware of it at all.

For example, in mid-March 1968, Johnson told a group of business leaders meeting in Washington:

“We must meet our commitments in the world and in Vietnam. We shall and we are going to win. … I don’t want a man in here to go back home thinking otherwise — we are going to win.”

Johnson made several similar statements on other occasions following the “Cronkite Moment,” including a rousing, lectern-pounding speech in Minneapolis, in which the president urged a “‘total national effort’ to win the war in Vietnam.”

So Johnson at the time hardly was throwing up his hands in despair about his war policy.

A credulous reference to the “Cronkite Moment” appeared the other day in a column by the Los Angeles Times television critic, who waxed nostalgic about TV coverage of the first manned mission to the lunar surface 50 years ago this month. (“We went to the moon on television,” the column declared.)

The column also stated that in 1968, Cronkite “took time on the CBS Evening News to declare Vietnam ‘a stalemate,’ which some credit as turning the tide of public opinion against the war: ‘If I’ve lost Cronkite,’ President Johnson is said to have said, ‘I’ve lost Middle America.'”

There’s much to unpack in that sentence.

For starters, Cronkite’s “stalemate” characterization came at the close of an hour-long special report, not on the Evening News show.

More important, “the tide of public opinion” had begun turning against the Vietnam War months before Cronkite’s report. As I wrote in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Gallup polling in October 1967 found that for the first time, a plurality of Americans — 47 percent — felt sending U.S. troops to fight in Vietnam had been a mistake.

That plurality edged up to 49 percent in a Gallup poll completed on the day of Cronkite’s special report.

If anything, then, Cronkite was following rather than “turning the tide of public opinion about the war.”

Especially striking in the Times column is the phrase, “Johnson is said to have said.”

That really is thin attributive cover, not unlike invoking “reportedly” to allow the inclusion of material that a writer hasn’t independently confirmed, or has doubts about. It’s a squishy sort of dubious attribution that ought to set off alarms for editors.

And for readers.

We know what Johnson said at about the time Cronkite was intoning his “mired in stalemate” assessment. Johnson wasn’t bemoaning the loss of Cronkite’s support. He was making a light-hearted comment about John Connally’s age.

“Today,” the president said, “you are 51, John. That is the magic number that every man of politics prays for — a simple majority.”

WJC

More from Media Myth Alert:

%d bloggers like this: